Suočavanje s posljednjim pitanjima

Kino Tuškanac: Umorna smrt (Der müde Tod, 1921), red. Fritz Lang

  • Umorrna smrt (Der müde Tod, 1921), red. Fritz LangUmjetnička avangarda 20. stoljeća duboko je utjecala na promjene u percepciji svijeta kakvog danas poznajemo. I dandanas, taj je utjecaj presudno zamjetljiv. Refleksija o tome ´kada je umjetnost´ odmijenila je tradicionalno pitanje: ´Što je umjetnost?´ Međutim, dovođenje u pitanje institucija poput galerija i muzeja, zatim i teatarskih hramova kulture, nije presudno utjecalo i na, vjerojatno, najvažniji medij avangarde – kinematografiju. Film, tj. kino pojavljuje se kao najreprezentativnija avangardistička umjetnost. Barem u Sovjetskom Savezu i Njemačkoj u prva tri desetljeća prošloga vijeka. S jedne strane, državna institucija poput UFA-e, pružala je primjereno utočište svim važnim njemačkim fimašima. U SSSR-u, pak, tu je ulogu imalo SOVKINO. Autorske osobnosti kina razvijale su se uz punu podršku institucija (i) sistema.

    Jedan od autora koji je u punoj mjeri iskoristio sve te pogodnosti bio je i Fritz Lang. Njegovi monumentalni filmovi tog razdoblja odaju neupitan umjetnički talent, ali i fascinantne budžete. Žanrovski pionirski, špijunski Pauci (Die Spinnen, 1920), film-roman je u dva nastavka: Dr. Mabuse, Kockar (Dr. Mabuse, der Spieler, 1922), opet je dvodijelna saga o zločinačkom umu, a mitološka legenda Nibelunzi (Die Niebelungen, 1924.) kroz dva monumentalna priloga teutonske ikonografije, otvara prostor za najviši Langov doseg – i ne samo tog razdoblja! – distopijski Metropolis (1927).

    Langova vizualnost i scenografija i danas plijene. Jednako tako, i imaginacija specijalnih efekata. No, ipak i ponajprije, tu je Langov umjetnički genij koji proročanski simulira nadolazeću digitalnu havariju smislenosti i značenja. Zajednica koja dolazi (Agamben) i integralna stvarnost (Baudrillard) teorijski tomu svjedoče. No, jedno ostvarenje – kojime je i otvoren kratki ciklus Langovih filmova u Filmskim programima – nosi sve ovo. I ljubavnu nadu i smrt… i razočarenje i život… Konačno, i besmisao i smisao egzistencije.
    Umorrna smrt (Der müde Tod, 1921), red. Fritz Lang
    Sam naziv filma, Umorna smrt (Der müde Tod, 1921), znakovit je. Brzina ljudskog umiranja, prolaznost života, te nesmiljeni fatalni usud, učinile su Smrt – umornom. Stranac na putu (Bernhard Goetzke) ulazi u kočiju kojom putuje dvoje mladih. Djevojka (Lil Dagover) i Mladić (Walter Janssen) vesele se budućem zajedničkom životu, ispijaju zavjetnički pehar ljubavi. No, nije im suđeno. Stranac/Smrt otima Djevojci Mladića. Tijekom cijelog filma ona će neprestano nagovarati nepopustljivu Smrt da joj ga vrati.

    Pripovijest Langa i autorske mu, kasnije i životne suputnice, Theae von Harbou, zapravo je o nemogućnosti ostvarenja sreće. Često prepoznat i opisivan Langov pesimizam ovdje se očituje cijelim filmom. Iako – vjerojatno ponukan i komercijalnim zahtjevima tržišta – Umorna smrt završava apoteozom vječne ljubavi, koljoj se žrtvuje i sam život, njegov je film distopijski. Naime, (za)što? Nemogućnost topos-a dvoje zaljubljenih na ovome svijetu, premješta se unostranu u-topiju zagrobnog, ustvari a-topiju smrti. Je li ljubav jaka poput smrti? Može li pobijediti neumitnost? Može, reći će nam Lang, ali tek s one strane Zida… s onu stranu života. U a-topiji koja je i dis-topija!

    Vizualno upečatljiviji dio filma jest onaj u kojemu se – sada i ovdje – dogodi susret Djevojke i Smrti. Još je slikovno dojmljiviji završetak pripovijesti, iza Zida. Bez arhitektonike spektakla, Lang nas suočava s posljednjim pitanjima. Ogoljenost teksture, spektakl je egzistencije sáme. Specijalni efekti Umorne smrti, pak, dijelom su tri povijesne priče: iz kalifskog Bagdada, renesansne Italije i drevne Kine (u kojima Djevojka ne uspijeva od smrti spasiti Mladića). Patetičnost egzotike različitih civilizacija djeluje danas pomalo, na vizualnoj razini, neuvjerljivom. Počesto smiješnom. (Premda je kineska epizoda primjetnije i u namjeri komičkog rasterećenja fatalnog usuda.) Mladić gine u sva tri razdoblja, a dojam fatalnosti Lang potcrtava istim protagonistima/glumcima u sve tri pripovijesti.

    Umorrna smrt (Der müde Tod, 1921), red. Fritz LangSmrt, tako, preuzima obličja Vrtlara, arapskog Maura i careva Strijelca. Lik Smrti (Bernhard Goetzke) jest i onaj koji navješćuje šahovsku partiju iz Bergmanova Sedmog pečata (Det sjunde Inseglett, 1957.) između Smrti (Bengt Ekerot) i Viteza. Ipak – u svojevrsnom trendu tih godina – formulaičnost i prostorno-vremenska dislociranost/vječnost, inspirirana je dvama filmovima. Ponajprije, epohalnom Griffithovom Netrpeljivošću (Intolerance, 1916), a zatim i Dreyerovim Stranicama iz Sotonine knjige (Blade af Satans Bog, 1920). No, Langova pesimističnost – udružena sa scenografijom Waltera Röhriga i Hermanna Warma – naslućuje uzlet umjetničkog pravca ekspresionizma u njemačkom filmu, ali i autorskog genija kakvog pamtimo po Metropolisu. Proročka snaga i umjetnička kreativnost njegova, ovdje je tek u zametku, u ovojnici, u opni – u filmu!

    Lang će, pobjegavši prije toga iz nacističke Njemačke, ući u Panteon velikih holivudskih kino-autora sredine prošlog stoljeća. Ponovni bijeg zbiva se uz Prezir (Le mépris, 1963) prema mitološkoj pozadini njegove Odisejade, u vizuri Godardova modernizma. Lang, kao veliki pripovjedač Avangarde neće sudjelovati u filmskom modernizmu. Obnovom interesa za pripovjedne strukture tek će ga postmodernistička recepcija vratiti u orbitu aktualnosti.

    Vlastitu Umornu smrt Lang će dočekati u Hollywoodu, meki filmsko-tržišnog postmodernizma! Langova arhitektonska-mitološka monumentalnost prirodno će se skrasiti u srcu samog star-sistema. Lang postaje zvijezdom na holivudskom bulevaru vječnosnika... Ući će u svoj Umjetni raj (Karpo Godina, 1990). Konačno, sudbinski će se uvezati u utopiju filmske i umjetničke povijesti avangarde!

    © Marijan Krivak, KULISA.eu, 26. studenoga 2009.

Piše:

Marijan
Krivak

kritike i eseji