Hrvatski filmovi i serije

  • Žanrovski klišei i društveno-politička satira

    Šalša, red. Dražen Žarković, Crna Gora, Hrvatska, Srbija, BIH, 2024.

    Piše: Marijan Krivak

    23.9.2024. Šalša je film koji odiše vrlo dobrom atmosferom u prvome dijelu. Kasnije, kad zapliva nedvosmislenijim žanrovskim vodama, ovo se ozračje gubi. Ono što svakako nosi ovaj uradak, njegova je liberalno-politička idejna potka. Osim što su nacionalisti mentalno potkapacitirani, dakle zombiji, drugi moment relativne hrabrosti njegova kino-iskaza jest očigledna kritičnost upravo prema HR-šovinizmu....pročitajte cijeli tekst...

  • Katalizator pamćenja – smiono propitivanje prošlosti

    Šume, šume, red. Renata Poljak, Hrvatska, 2024.

    Piše: Dejan Durić

    17.9.2024. Djelo se dotiče subverzivnih elemenata pa putem pitanja upućenih Hildi i Zdenki otvara pitanje kakav je status antifašističke prošlosti danas. Djelo propituje određene prijepore putem vizualnoga komentara. Često se referira na spomenike, pa među njima i na one koji su postali simbol zapuštenosti, što upućuje na potiskivanje prošlosti umjesto da se o njoj govori i problematizira. ...pročitajte cijeli tekst...

  • Lijepo režirana, vizualno atraktivna i lepršava romansa

    Nakon ljeta, red. Danis Tanović, Hrvatska, Bosna i Hercegovina, Rumunjska, Slovenija, Srbija, 2024.

    30.8.2024. Film je izuzetno lijepo režiran i kadriran, slike su nestvarne, glazba zaokružuje dojam lepršavosti ali i stalne napetosti jer naši junaci svi odreda nose svoju priču – tešku ili manje tešku. Priču o izgubljenom i ponovno pronađenom identitetu, priču o samoći i težnji da se ona razbije, priču o monotoniji te alkoholu i opijatima koji služe da olakšaju život. Ljubav je ipak najjači životni opijat, no ne dešava se često....pročitajte cijeli tekst...
  • Najambijentalniji i najsloženiji film u dosadašnjem redateljevom opusu

    Pamtim samo sretne dane, red. Nevio Marasović, Hrvatska, 2023.

    Piše: Marijan Krivak
    6.5.2024. Marasović nam je podastro dosad svoj najambijentalniji, najsloženiji film. Namjere su mu bile ultimativne. Nesumnjivo, radi se o prikazu same bîti, dakle usmrtivosti života – ni više ni manje. Unatoč odličnim glumačkim kreacijama, dojam je da su Gisvoldov scenarij i Marasovićeva izvedba ambiciozni, no pompozni i nametljivi. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zasluženo dokumentarno-igrano priznanje velikom umjetniku

    Tihi skitnica, red. Zdenko Jurilj, Hrvatska, Bosna i Hercegovina, 2023.

    Piše: Katarina Marić
    12.2.2024. Slikar, crtač, pisac i pjesnik, restaurator i filmaš, a iznad svega jedan od najznačajnijih europskih majstora grafike dvadesetog stoljeća Virgilije Nevjestić maestralna je umjetnička osobnost nacionalne nam baštine, osebujnog i samosvojnog imaginativnog rukopisa. Zasluženo priznanje velikom umjetniku daje i Zdenko Jurilj svojim najnovijim dokumentarno-igranim uratkom. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Između želje, fantazme i sirove stvarnosti

    Slatka Simona, red. Igor Mirković, Hrvatska, 2024.

    Piše: Marijan Krivak
    9.2.2024. Slatka Simona film je relativno privlačnih motiva. Blagonaklono prema autoru, moglo bi se reći da prilično sugestivno tematizira ljudsku samoću danas. Ipak, najbolji je dio ovog filma njegov izgled. Kamera Ivana Zadre odlično je prenijela shizofreni dualizam između fantazmi virtualnog blještavila i sivila zagrebačkih dana/sumraka/noći....pročitajte cijeli tekst...
  • Redateljski i glumački maestralni seoski Glembajevi

    Sveta obitelj, red. Vlatka Vorkapić, Hrvatska, 2023.

    Piše: Vesna Aralica
    5.1.2024. Film je maestralan prikaz uzrečice: izvana gladac, a iznutra jadac. Lako je uočiti kako je motivacijska literatura redateljice tematika o teškom položaju žene u patrijarhalnoj sredini i generacijski sukobi koje su autentično i u maniri kritičkog realizma i ekspresionizma opisali Josip i Ivan Kozarac, Šimunović, Begović i Krleža. A crta moralnoga propadanja čitava naraštaja filmskim jezikom vješto je povezana s gospodarskim obiljem i obiješću. ...pročitajte cijeli tekst...
  • U potrazi za novim sobom

    Pelikan, red. Filip Heraković, Hrvatska, 2022.

    Piše: Vesna Aralica

    8.12.2023. Filmom Pelikan Filip Heraković zasigurno je privukao veliki broj gledatelja koji žude za meditativnim otklonom od grube svakodnevice a koji istodobno traže i najsvrsishodnije modele življenja unutar obitelji i društva....pročitajte cijeli tekst...

  • Redateljski zreo komentar na socijalnu percepciju nasilja nad ženama

    Samo kad se smijem, red. Vanja Juranić, Hrvatska, Srbija, 2023.

    Piše: Marijan Krivak
    30.11.2023. „Da li te boli? Samo kad se smijem.“ Ova rečenica nakon Tinina prvog premlaćivanja gorko sažimlje priču filma. Signum je to svijeta u kojemu polako gubimo sposobnost suosjećanja prema žrtvama nasilja. Iako je to globalan fenomen, posebično je to akutno baš ovdje kod nas. Film Vanje Juranić umjetničko je svjedočenje o tome s dubokom socijalnom sviješću. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Glumački sjajan i redateljski suveren prikaz stresa bračne nevjere

    Sedmo nebo, red. Jasna Nanut, Hrvatska, 2023.

    Piše: Marijan Krivak
    15.11.2023. Usprkos priređenoj, virtualno-medijskoj zbilji koju nam Sedmo nebo stavlja pred kritički instrumentarij, mogu reći da je Jasna Nanut uspjelo debitirala u dugoj formi. Stres, kriza, bračna nevjera/preljub, kapitalizam kao „jedina igra u gradu“ (Žižek) na koju dobrovoljno pristajemo, sve je to circulus vitiosus i… idemo dalje. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sinteza cjelokupne redateljeve stvaralačke poetike

    Escort, red. Lukas Nola, Hrvatska, Makedonija, Kosovo, 2022.

    Piše: Vesna Aralica
    14.11.2023. Posljednji film Lukasa Nole Escort, ovjenčan Zlatnom arenom na ovogodišnjem Filmskom festivalu u Puli za sporednu mušku ulogu (Krešimir Mikić) i scenografiju (Ivan Veljača), posthumno je potvrdio njegov status razvijenog filmskog umjetnika koji je pomicao granice režije. Escort je filmsko ostvarenje o kojem će se dugo govoriti kao o klasiku, jer predstavlja sintezu i poetiku cjelokupna Nolina stvaralaštva. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Solidna gastarbajterska elegija s elementima gorkog humora

    Bosanski lonac, red. Pavo Marinković, Bosna i Hercegovina, Njemačka, Hrvatska, 2023.

    Piše: Marijan Krivak

    25.10.2023. Bosanski lonac dobro je zanatski režiran film. U nekim trenucima malo gubi na dinamici naracije, ali se i uspješno vrati kakvom uspjelijom, gorko-humornom sekvencom. Ipak, najjači mu je sastojak suptilno naznačena emocija. Na koncu, Pavo Marinković predstavio se dosad najsolidnijim uratkom u svom opusu. ...pročitajte cijeli tekst...

  • Čistokrvni krimić u kojem se ubojstva nižu kao na pokretnoj traci

    Šutnja, sezona 2, Hrvatska, Ukrajina, red. Dalibor Matanić, 2022-2023.

    Piše: Dejan Durić
    23.10.2023. Šutnja 2 naglasak preusmjerava sa Stribora, koji i dalje ostaje bitan, na detektivski par Vesnu i Vladimira, koji bivaju suočeni s nizom novih zločina – ubojstava, što rezultira teorijom o pojavi osječkoga osvetnika. Time se očito sugerira da će veća pažnja biti posvećena kriminalističkim aspektima priče. Stoga je druga sezona čistokrvni krimić u kojem se ubojstva nižu kao na pokretnoj traci....pročitajte cijeli tekst...
  • Groteskno ostvarenje tankog suspensa

    Smrt djevojčice sa žigicama, red. Goran Kulenović, Hrvatska, Crna Gora, Bosna i Hercegovina, 2023.

    Piše: Marijan Krivak
    11.10.2023. Tijekom trajanja ovog filma osjećao sam stalnu nelagodu. Jedino što me donekle tješilo pri takvom doživljaju bile su fotografske vedute jesenjeg Raba. Ponekad se činilo i da je sama filmska priča tek izlikom za odabranu ambijentaciju. No, svjestan sam i da su autori željeli podastrijeti pred nas osebujni bodulski fatalizam. Sve u svemu, vodili su nas u neinventivnu prazninu usudnih ćorsokaka svojih protagonista. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ocrtavanje bosanske ratne i postratne traume u komičko-tragičkom tonu

    Praznik rada, red. Pijer Žalica, Bosna i Hercegovina, Hrvatska, Makedonija, Srbija, Crna Gora, 2022.

    Piše: Marijan Krivak
    Uz sjajne glumce i čuvanje sjećanja na neki tragičniji, ali ljudskiji svijet, Praznik rada moguće će postati istinskim filmskim zalogom/amanetom budućim naraštajima. I bivši ovisnik Muris (Vedran Đekić) u jednom trenutku kaže Admiru za Fudu, da ga je izvukao kada mu je bilo najteže. Trebamo Život, nakon zagrljaja Smrti, ali i kino-art da se sjetimo što nam se to zbilo u zadnjih 30 godina na ovim prostorima. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izvrstan prikaz vedrog, dinamičnog i pomaknutog dječjeg svijeta

    Dnevnik Pauline P., red. Neven Hitrec, Hrvatska, 2022.

    Piše: Katarina Marić

    Dnevnik Pauline P. naslov je koji razbija predrasude o domaćem filmu, koji pozamašno grabi naprijed u općem procvatu domaćeg dječjeg filma i koji se fino sljubljuje sa senzibilitetom Nevena Hitreca za dječju psihologiju (prethodno iskazan u odličnom dokumentarcu Povuci-potegni, 2020) odnosno koji, vjerujemo, najavljuje novi serijal filmova o Paulini, na tragu onog o Koku....pročitajte cijeli tekst...

  • Između promašenog života i pogođene smrti

    Punim plućima, red. Radislav Jovanov Gonzo, Hrvatska, 2022.

    Piše: Marijan Krivak
    Gonzova pripovijest nostalgična je priča o vremenima kad su njegovi (anti) junaci disali punim plućima. Je li film uspio u svojoj nakani da nam približi te filmske karaktere, da ih učini životnim, punokrvnim ljudima koje susrećemo i inače u našem životu? Paaa… rekao bih da, na neki način, jest. Iako je Punim plućima zapravo poprilično komoran film, gotovo pa teatralnog postava, dijalozi među likovima čine ga dinamičkim. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Mutna i besperspektivna slika hrvatske zbilje

    Glava velike ribe, red. Arsen Oremović, Hrvatska, 2022.

    Piše: Marijan Krivak
    Uz već dokazani dokumentaristički nerv, Oremović tek na trenutke pokazuje nekovrsno umijeće vođenja igrano-filmske storije. Uz glumce, čija bezizražajnost i jest glavni adut filma, cijela je fabula poprilično šablonski postavljena. Iako se radi o vrsnom ko-scenaristu s ovih prostora – Ognjenu Sviličiću, priča je stereotipna, nametljivo mračna. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Vizualno atraktivno i dinamično domaće 3D-ostvarenje

    Cvrčak i mravica, red. Luka Rukavina, Hrvatska, 2023.

    Piše: Katarina Marić
    Prvi hrvatski dugoočekivani dugometražni animirani film kreiran 3D računalnom tehnologijom Cvrčak i mravica vrlo je umješno balansirano, upakirano i simpatično ostvarenje, pitke i dinamične radnje, vizualno atraktivnih i karakterno profiliranih likova te duhovitih dijaloga – pravi obiteljski film koji nimalo ne zaostaje za europskim naslovima kompjuterske animacije. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Osebujan i poetski vrlo sugestivan kino-iskaz

    Tragovi, red. Dubravka Turić, Hrvatska, Litva, Srbija, 2022.

    Piše: Marijan Krivak
    Dubravka Turić, uz nezanemarivu autorsku participaciju glavne glumice Marije Škaričić, iznjedrila je vizualno i ozračjem vrlo dojmljiv dugometražni prvijenac. Tragovi, mislim, neće imati puno gledatelja. Ali, svatko tko ih vidi i bude znao prepoznati njihovu ideju počivališta dušâ, imat će privilegiju istinskog estetskog doživljaja. Ništa manje nije se ni očekivalo od ove autorice. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nemilosrdno zasjecanje u sliku mentaliteta ovdašnjih krajolika i suvremenog svijeta

    Garbura, red. Josip Žuvan, Hrvatska, Srbija, 2022.

    Piše: Marijan Krivak
    Žuvanov film ispunio je, pa i premašio sva moja očekivanja oko jednog debitantskog filma. Redatelj i autor scenarija magnetski precizno i nemilosrdno kroz dijaloge i situacije secira doista punokrvni životni ambijent. I to usprkos njegovoj naizglednoj sumornosti i emotivnom mrtvilu....pročitajte cijeli tekst...
  • Jedan je od ponajboljih domaćih ratnih filmova koji uspješno prenosi ratne strahote i značaj Vukovara

    Šesti autobus, red. Eduard Galić, Hrvatska, 2022.

    Piše: Ervin Pavleković
    Šesti autobus Eduarda Galića jedan je od ponajboljih domaćih ratnih filmova koji uspješno uspijeva prenijeti ratne strahote i značaj Vukovara za suverenost države i za našu slobodu te još jednom podsjeća na ono što je dio kolektivne traumatske memorije i na ono što se katkad i treba podsjetiti, jer upravo to nas je oblikovalo i stvorilo. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Solidan kino-artefakt mučne i tjeskobne atmosfere

    Stric, red. Andrija Mardešić, David Kapac, Hrvatska, Srbija, 2022.

    Piše: Marijan Krivak
    Atmosfera mučnine i tjeskobe, a zatim i straha, napetim je gledatelja mogla držati tijekom cijelog filma. No, njegova žanrovska formulaičnost, čiji se konačni idejni rasplet nije na kraju niti dogodio, razlog je navlastite nezadovoljenosti cjelinom. Jest, vješto su Babac i Mardešić manipulirali gledateljskom pozornošću, ali na koncu nisu izašli iz idejne/ideološke mrtvouzice koju su sami zapetljali. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ambiciozan pokušaj nadrealističke psihodrame

    Da li ste videli ovu ženu?, red. Dušan Zorić, Matija Gluščević, Srbija, Hrvatska, 2022.

    Piše: Marijan Krivak
    Da li ste videli ovu ženu? zanimljiv je artistički pokušaj - vrlo plastičan prikaz estetike ružnoće, no koji se želi prikazati nadrealističkom psihodramom, vrlo visokih ambicija. Mladi autori pali su pod teretom velike Teme. Ako nešto u filmu gledatelja čini pozornim za vrijeme cijela njegova trajanja, onda je to odlična Ksenija Marinković kojoj svaka gesta i izraz lica plijene glumačkom kreacijom. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izvrstan pogled u tursko društvo koje se rasteže između tradicionalnoga i suvremenoga

    (Kurak günler), red. Emin Alper, Turska, Francuska, Njemačka, Nizozemska, Grčka, Hrvatska, 2022.

    Piše: Ervin Pavleković
    Redatelj Alper filmom Dani suše napravio je izvrstan pogled u tursku suvremenost, u društvo koje se rasteže između tradicionalnoga i suvremenoga, a djeluje kao jasna i neupitna kritička oštrica. Osim propitivanja političkoga, redatelj stilističkim začudnim izvrsno secira probleme pridošlica, stranaca, drugih i drugačijih, marginaliziranih, pritom dajući svevremensku/aktualnu priču o apsurdnosti sustava....pročitajte cijeli tekst...
  • Najradikalnije, najzagonetnije i najneumitnije životno pitanje

    Sigurno mjesto, red. Juraj Lerotić, Hrvatska, 2022.

    Piše: Marijan Krivak
    Lerotić je ozračje fataliteta smrtnosti uspješno prenio u vlastiti kino-uradak te s punim opravdanjem ulazi kao HR-kandidat u utrku za Akademijinu nagradu sljedeće godine. Sigurno mjesto u konačnici izgleda kao neki od najboljih filmova Christiana Mungiua, Corneliua Porumboiua, Cristia Puiua, Radua Munteana ili Radua Judea… Doista, smrt mi se nikada nije činila strahotnijom negoli u ovome filmu! ...pročitajte cijeli tekst...
  • Groteskna komedija s natruhama tragičkih elemenata

    Nosila je rubac črleni, red. Goran Dukić, Hrvatska, Sjeverna Makedonija, 2022.

    Piše: Marijan Krivak
    Hrvatskome je Zagorju posvema posvećena filmska igrarija pod naslovom Nosila je rubac črleni. U filmu se vidi poznavanje metiéra. Prije svega, njegovi autori znaju kako gledatelja smjestiti pred film tako da mu bude ugodno. Najveća je mana filma u fabulativnoj i dramaturškoj zbrzanosti. Humor je više situacijski i predvidiv negoli što ima neke iole uspjele duhovitosti. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dokumentaristički svježa, humorna i emotivna oda starijima

    Čekaj me, red. Damir Markovina, Hrvatska, 2021.

    Piše: Ervin Pavleković
    Iako u filmu Čekaj me Damira Markovine nema neke velike događajnosti, nego pratimo kratak obiteljski posjet baki koja samuje, u ovom smislu događajnost nije niti potrebna, jer redatelj je uspio nečim svima nama poznatim donijeti zanimljivo i vrijedno ostvarenje, dokumentarističku svježinu, emociju, humor i – život, kao i nadanje da će nas naši voljeni, posebice oni stariji, gdje god bili – čekati. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Snažan prikaz ukrajinske žene u ratu i nakon rata

    Vizija leptira (Bachennya metelyka), red. Maksym Nakonechnyi, Ukrajina, Češka, Hrvatska, Švedska, 2022.

    Piše: Ervin Pavleković
    Vizija leptira svojim simboličnim nazivom upućuje na oboje – let leptira/drona i na život i službu protagonistice koja je traumatski obilježena i koja rezignirano i izmučeno korača životom nakon zatočeništva. Montažom, zvukom i glazbom, kao i scenarističkom podlogom, Vizija leptira je nedvojbeno snažan prikaz ukrajinske žene u ratu i nakon rata i ujedno kritika rata, ratnih sukoba i ratnih zločina. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kad žena postane predator

    Mimi, red. Darijan Pejovski, Sjeverna Makedonija, Hrvatska, Crna Gora, 2022

    Piše: Marijan Krivak
    Mimi Darijana Pejkovskog jedna je od manje uspjelih hrvatskih manjinskih koprodukcija s ovogodišnje Pule. Vizualno je grubo realistična, ali ipak daleko od zbiljskog posezanja u umjetničko-dramske razloge realnosti teme koju obrađuje, uz previše stereotipa. Realna je slika toga kako se regionalni filmaši odnose prema zbilji svijeta u kom živimo. Da, iako „(ni)je lako biti muškarcem“ u njemu, biti ženom, još je i mnogo teže. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Iznimno pozitivan i vizualno vibrantan film o odrastanju

    Ljeto kada sam naučila letjeti (Leto kada sam naučila da letim), red. Radivoje Andrić, Srbija, Hrvatska, 2022

    Piše: Katarina Marić
    Nenametljiva redateljeva potka sjajno plete narativne niti, šarmom, lakoćom i emotivnošću, a nadasve vedrinom i plemenitošću uvlačeći gledatelja u iznimno pozitivan film bez praznog hoda; čije je središte mlada glumica Klara Hrvanović, koja superiorno iznosi mladalačko samosažaljenje zbog „smaranja“ s dvije „babe“ na ljetovanju, umjesto da je na kampiranju s frendicom, dečkom u kojeg je zaljubljena i cool ekipom. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Eklektičan i provokativan debitantski uradak izdašne žanrovske erudicije

    Divljaci, red. Dario Lonjak, Hrvatska, 2022

    Piše: Tomislav Čegir
    Premda se može ustvrditi da scenaristički predložak nije sasvim cjelovit, sasvim je jasno da Dario Lonjak u redateljskim postupcima pokazuje nadarenost i kvalitetu. Bez suvišne transparentnosti i s dostatno retoričnosti, oslonio se postmodernistički i sasvim filmofilski na naslijeđe sedme umjetnosti – i domaće i svjetske, dakako s naglaskom na američku. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pokušaj kino-igre koji ostaje tek dramaturška vježba

    Baci se na pod, red. Nina Violić, Hrvatska, 2022

    Piše: Marijan Krivak
    Dugometražni prvijenac Nine Violić ostaje tek pokušajem kino-igre. Nažalost, čini mi se da se iznad toga ne uspijeva vinuti. Autorski, ostaje tek svojevrsna dramaturška vježba. Iako simpatiziram otkačeni životni stav i stil Nine Violić, ne držim njezin kino-film ozbiljnijim autorskim prinosom ovdašnjoj produkciji. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izostanak moralitetske ljupkosti prethodnika

    Animatik (31. svibnja, 14. lipnja 2022.): Škola hodanja (red. Borivoj Dovniković Bordo, 1978), Idu dani (red. Nedeljko Dragić, 1969), Sprijateljiti se s vjetrom (Befriend the Wind, red. Aneta Pauliny, 2022), Grubzončica (The Gruffalos Child, red. Johannes Weiland, Uwe Heidschotter, 2011)

    Piše: Katarina Marić
    Dvije posljednje emisije Animatika prije ljetne stanke bile su posvećene polustoljetnom Animafestu. Između ostalih prikazani su filmovi Sprijateljiti se s vjetrom Anete Pauliny – minimalističko monokromatsko bijelo-žuto djelo o simpatičnim mukama čovjeka s vjetrom, te Grubzončica Weilanda i Heidschöttera, kojeg ne krasi moralitetska ljupkost ili kvalitativnost slavnijeg predšanika - popularnog Grubzona. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izniman korak ka promociji domaće kratkometražne filmske forme

    Kratko o kratkom (6. lipnja, 13. lipnja 2022.): Zeko (red. Čejen Černić, 2019), Borac (red. Đuro Gavran, 2020), Raj (red. Sonja Prosenc, Mitja Ličen, 2019), Bomba (red. Dario Juričan, 2013)

    Piše: Katarina Marić
    <em>Raj</em>, red. Mitja Ličen, Sonja ProsencPonajbolji naslov prikazan u sklopu emisija Kratko o kratkom – u konkretnom slučaju 13. lipnja, svakako je 25-minutna hrvatsko-slovenska koprodukcija Raj o krhkosti ljubavne veze dvaju protagonista koji usred morske žege propuštaju doživjeti stvaran svijet oko sebe sve čineći radije posredno; ne znajući se opustiti i uživati, preispituju međusoban odnos potaknuti trivijalnim događajem. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Unutarnje turbulentnosti pred-adolescentnog doba

    Kratko o kratkom (16. svibnja, 23. svibnja, 30. svibnja 2022.): Manjača (red. Tin Žanić, 2014), Životinjsko carstvo (red. Igor Šeregi, 2012), Podstanar (red. Andrija Mardešić, 2013), Rođendan (red. Hana Jušić, Sonja Tarokić, 2013)

    Piše: Katarina Marić
    Rođendan tematizira jednu večer u životu tinejdžerice – konkretno njenu proslavu rođendana koja neće poći po planu. Jasna, sažeto strukturirana radnja i discipliniranost pripovjedačkog postupka kontrapunktirani su gotovo dogmaškoj estetici nađena svjetla, prizorne glazbe i kamere iz ruke, spretno pronoseći turbulentan unutarnji život pred-adolescentske dvanaestogodišnje djevojčice. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kompleksne identitetske metamorfoze

    Animatik (3. svibnja, 17. svibnja 2022.): Maskirani razbojnik (red. Luna Strmotić, 2021), Knjige bez brige (dječji rad, VANIMA Varaždin), Zadnja lopta (Bal Last, dječji rad, Rekker studio), Posljednji izazov (red. Božidar Trkulja, 2017), Purpleboy (red. Alexandre Siqueira, 2019)

    Piše: Katarina Marić
    U emisiji je prikazan i odličan film brazilskog redatelja Alexandrea Siqueirae Purpleboy (2019) o potrazi za identitetom kroz prevladavanje kompleksnih tabua o spolu i rodu, prekrasne i izrazito smislene animacije koja znalački podcrtava transformativne motive kojima se bavi, s ponekim kako omažnim postmodernističkim citatnostima nadasve bivajući ljupka oda individualnosti.
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zaokruženi naslovi s vizijom

    Kratko o kratkom (2. svibnja, 9. svibnja 2022.): Plan A (red. Tomislav Luetić, 2016), Izvan sezone (red. Dijana Bolanča Paulić, 2016), Balavica (red. Igor Mirković, 2013), Po čovika (red. Kristina Kumrić, 2016)

    Piše: Katarina Marić
    Plan A funkcionira kao crtica o dehumaniziranom svijetu, poput kakve verbalne maksime – izričajem minimalistične, a koja u sebi sadrži dublje i sveobuhvatnije poruke i prepoznaje probleme mobinga na poslu. Precizna fotografija Rina Barbira podcrtava moderni milje korporacijskog biroa, u ulozi šefice briljira Jadranka Đokić, a redatelj Tomislav Luetić sugestivno i suspensno vodi radnju. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nekonvencionalni i nestereotipni momenti začudnosti u realnom

    Kratko o kratkom (18. travnja, 25. travnja 2022.): Mušice, krpelji, pčele (red. Hana Jušić, 2012), U ime Jagode, Čokolade i Duha Svetoga (red. Karla Lulić, 2018), Ništa (red. Stanislav Tomić, 2020)

    Piše: Katarina Marić
    Najintrigantniji od tri naslova je Ništa, rađen prema priči Potrči doktora iz zbirke Mišolovka Walta Disneya Zorana Ferića a estetski nadahnut nijemofilmskim postupcima – podnapisima, crnobijelom stilizacijom, evocirajući cikličnosti života i smrti, petlje izvan realnosti i ankronizme. Pritom redatelj domišljato nadograđuje fabulu konstruirajući groteskni svijet pažljivo biranim i komponiranim kadrovima. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dobrodošlo svjedočenje o nekom drukčijem svijetu

    Tvornice radnicima, red. Srđan Kovačević, Hrvatska, 2021.

    Piše: Marijan Krivak
    Kovačević je s empatijom pristupio svojim protagonistima. Bez dvoumice, u sredini kakva je hrvatska verzija neoliberalne ekonomije te svih njezinih korporativnih papazjanija, zapis o radničkom samoupravljanju dragocjen je. Film o tvrtci koja od 1. siječnja 2007. nosi naziv ITAS Prvomajska, dobrodošlo je svjedočenje o nekom drukčijem svijetu, za koji mislimo da je dio (bolje?) prošlosti. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Proročki sci-fi aktualne suvremenosti

    Animatik (5. travnja, 19. travnja 2022.): Surogat (red. Dušan Vukotić, 1961), 1001 crtež (red. Dušan Vukotić, 1960), Redovnik i riba (Le moine et le poisson, red. Michaël Dudok de Wit, 1994), Svaki je dan za sebe, svi zajedno nikad (red. Goran Trbuljak, 2002), POW´s POV (red. Goran Trbuljak, 2011), Oni žive noću (red. Goran Trbuljak, 2019)

    Piše: Katarina Marić
    Dušan Vukotić (Bileća, 7. veljače 1927. – Zagreb, 8. srpnja 1998.), hrvatski redatelj, scenarist, animator, crtač i karikaturistU emisiji o animiranom filmu Animatik obilježena je važna obljetnica hrvatskog animiranog filma i kinematografije – 60. godišnjica dodjele Oscara kratkometražnom animiranom filmu Surogat Dušana Vukotića. Slavljenički Surogat pak ne samo kao onodobno modernistički avangardan nego i kao proročki sci-fi aktualne suvremenosti, nesporno je i nadalje naš međunarodno najnagrađivaniji film. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kvalitetan i realističan prikaz tmurne hrvatske svakodnevice

    Šutnja, red. Dalibor Matanić, 1. sezona, (2021-2022.), po motivima romana Izborna godina Drage Hedla

    Piše: Dejan Durić
    Šutnja, unatoč katkada nedovoljnoj scenarističkoj dorađenosti pojedinih likova, vrlo dobro funkcionira kao djelo koje secira simptom jednoga vremena. Pritom Matanić uvjerljivo vodi kriminalistički segment priče kao i odnose među protagonistima, oblikujući seriju koja produkcijskom razinom te kvalitetom može parirati brojnim recentnim stranim kriminalističkim serijama. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Slojevit prikaz važnih tema u kratkoj formi

    Kratko o kratkom (4. travnja, 11. travnja 2022.): Plavi Petar (red. Marko Šantić, 2016), Antiotpad (red. Tin Žanić, 2020), 6 pola 7 (red. Dalija Dozet, 2014), Bepo (red. Filip Antonio Lizatović, 2019)

    Piše: Katarina Marić
    Koherentan urbani slice of life na tragu guynattivskog senzibiliteta i dobro znane, uvijek važne i aktualne, univerzalne poruke kako nasilje rađa još više nasilja - Antiotpad, mnogo polaže na vizualni prosede dugih kadrova talentiranog Filipa Romca i tenzičnu montažu Jana Klemschea, glumačku izvedbu karizmatičnog Bernarda Tomića ali i zvukovlje, koje poput lika u filmu pridodaje na atmosferi. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Oporo seciranje hrvatske društvene stvarnosti bez mitologizacije prošlosti

    Područje bez signala, red. Dalibor Matanić, Hrvatska, Slovenija, Srbija, Finska, 2021.

    Piše: Dejan Durić
    Serija neosporno baštini osobine primjetne u globalnoj televizijskoj produkciji u domeni „kvalitetne televizije”. Dramaturški je promišljeno postavljena, nosivi likovi su scenaristički iznijansirani, a posebice treba pohvaliti dobro ocrtane karaktere protagonistica, koje smjelo pariraju maskulinom kontekstu tvornice. Produkcija je na visokoj razini, kao i glumačke izvedbe, a cjelina je vizualno bogata. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Složenost odnosa majki i kćeri

    Kratko o kratkom (21. ožujka, 28. ožujka 2022.): Ništa ja tebi ne govorim, samo kažem (red. Sanja Milardović, 2020), Zvjerka (red. Daina Oniunas Pusić, 2015), Njemački inat (red. Silva Ćapin, 2020), Siguran let (red. Aldo Tardozzi, 2017)

    Piše: Katarina Marić
    U Ništa ja tebi ne govorim, samo kažem, naizgled jednostavna premisa o kćeri-fotografkinji koja za potrebe snimanja fikcijskog filma o suicidalnom pojedincu, dolazi u rodni grad kako bi izvidjela potencijalna mjesta tzv. scouting lokacija te pritom majku, koju je dotad doživljavala zdravo za gotovo, počne gledati potpuno drugim očima, zapravo u dubini sadrži brojne zrcalne slojeve koji se lagano odmataju tijekom gledanja. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Animacija ljudskog tijela u pokretu i prostoru

    Animatik (8. ožujka, 22. ožujka 2022.): Uloga (red. Darko Bakliža, 2020), Technement (red. Branko Farac, 2018), Ješka (red. Dinko Kumanović, 2010), Grubzon (The Gruffalo, red. Max Lang, Jakob Schuh, 2009)

    Piše: Katarina Marić
    Tendencije ka metaforično-psihodeličnom, iako ne i tvorbeno mješovitom, pokazuje dvanaestominutni znanstveno-fantastični Technement apokaliptično-distopijskih dalijevskih pejzaža i distinktivnih likova – okrutnog moćnika, metamorfnih bića i artdecoovske, vrlo delempicka-andrélhoteovske protagonistice animatora, slikara, ilustratora i strip-crtača Branka Farca. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Značajan pomak ka prepoznavanju domaćeg kratkometražnog filma

    Kratko o kratkom (7. ožujka, 14. ožujka 2022.): Piknik (red. Jure Pavlović, 2015), Tanja (red. Jasna Nanut, 2016), Poklon predsjednika Nixona (red. Igor Šeregi, 2014), Zvir (red. Miroslav Sikavica, 2016)

    Piše: Katarina Marić
    Odnedavno se na Trećem programu HRT-a prikazuje emisija o recentnijim renomiranim domaćim kratkometražnim igranim filmovima Kratko o kratkom čiji je cilj, među ostalima, svakako i popularizacija i dostupnost tog često podcijenjenog ali i svjetlima reflektora izmaknuta metra, čime se svakako čini značajan pomak ka njenu prepoznavanju iz zone festivala, kino-klubova ili škola prema širem gledateljstvu. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Neuspjeli amalgam komike i drame

    Nebesa, red. Srđan Dragojević, Hrvatska, Srbija, 2021.

    Piše: Marijan Krivak
    Naivni poštenjak iz puka u jednom trenutku suočava se s nečim što bismo mogli nazvati srednjovjekovnim mirakulom. Naime, u trenutku kratkog spoja na glavi mu se pojavi – aureola. Ovaj svetački signum postat će izvorom problema i nesporazuma. Ponajprije, radi se o neuspjelom amalgamu komike i drame u tri storije koje bi trebale dati neki suvisliji, barem autorsko-osobni stav o pitanjima vjere i značenju religije. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Intimistički sofisticiran, zreo i odmjeren naslov

    Plavi cvijet, red. Zrinko Ogresta, po Drami o Mirjani i ovima oko nje Ivora Martinića

    Piše: Katarina Marić
    Plavi cvijet minimalističan je i pitak, intimistički sofisticiran, zreo i odmjeren naslov, naizgled skroman i nenametljiv – baš poput naslovnog cvjetka. Martinić i Ogresta režijski-konceptualno i dramatskim parametrima evociraju ozračje egzistencijalne degradacije, demotivirajuće rezignacije, destruktivne apatije i ustrajne melankolije, ali ipak, u kazalištu besprijekorni, Martinićevi dijalozi na filmu sporadično gube na životnosti. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Red pjesme, red tučnjave, red psovki

    Po tamburi, red. Stanislav Tomić, HR, MK, SI, RS, 2021.

    Piše: Marijan Krivak
    Petorica „sinova slavonske zemlje“, koji su sebi nadjenuli ime Aveti ravnice, protagonisti su (ne)djela pod nazivom Po tamburi. Specifični su glazbeni sastav po tome što tamburaju na pogrebima. Oni su sudionici svehrvatskog natjecanja u tamburaškoj glazbi u boju za glavnu nagradu – Zlatni kulen. Piscu ovih redaka ovo je tek bilo malo više od cijele ure torture, ali nije da se nisam ponekad i sam zasmijao. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Koloritan i topao dokumentarac o ljubavi

    Ljubav oko svijeta, red. Davor i Anđela Rostuhar, Hrvatska, 2020.

    Piše: Katarina Marić
    Bazno feel-good crowdpleaser, hit-dokumentarac Ljubav oko svijeta nije niti plitak niti plošan, saharinski ušećeren i bezsupstancijalan rad, kako mu se zna prigovarati, radije od srca napravljen i iskreno inspiriran uradak, nastao u jednom dahu, kao rezultat medenog mjeseca redateljskog para, tijekom kojeg su u godinu dana proputovali 24 države na svim kontinentima i napravili više od stotinu intervjua. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Vrhunski izvedena drama o problemima obrazovnog sustava

    Zbornica, red. Sonja Tarokić, Hrvatska, 2021.

    Piše: Marijan Krivak
    Zbornica Sonje Tarokić vrijedan je film u mnoštvu svojih aspekata. Ponajprije, to je vrhunski izvedena drama s jakim suspenseom. Nadalje, ozračjem podsjeća na neka važna ostvarenja, poput primjerice rumunjske Mature (2016.) Cristiana Mungiua, ali složenošću sižea i brojnošću likova priziva i djela Roberta Altmana. Može li se izreći veća pohvala ovom ponajboljem HR-filmu u nekoliko posljednjih godina? ...pročitajte cijeli tekst...
  • Razočaranje braniteljske generacije

    A bili smo vam dobri, red. Branko Schmidt, Hrvatska, Bosna i Hercegovina, 2021.

    Piše: Marijan Krivak
    Idejna potka ovog filma o Braniteljima šalje poruku koja bi trebala biti razumljiva svim njegovim konzumentima. U liku Dinka Ćosića sadržana je ideja koja je još uvijek predmetom prijepora i u samim okvirima državotvornosti. Naime, ustaštvo, tj. ustašenje. Kroz lik mladog dezorijentiranog Lacija (Paško Vukasović), negdašnjeg neuspjelog nogometaša, provlači se zastrašujuća, ne samo filmska realnost ovdašnjih prostora. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tjeskoba i besperspektivnost svijeta mladih

    Povjerenje, red. Matija Banić, Hrvatska, 2021.

    Piše: Marijan Krivak
    Povjerenje nije posve promašeni mali filmić dugog trajanja. Nakon potencijalno zanimljivog motiva otmice u kontekstu opće političke korupcije, triler linija priče počinje  se rasplitati na vrlo banalni način i stvari počinju sve više ličiti na studentsku vježbu negoli na suvisli cjelovečernji kino-uradak. Pozitivan dojam ostavilo je nenametljivo organiziranje (mizan)scenskog prostora i vrlo životni i uvjerljivi dijalozi. ...pročitajte cijeli tekst...
  • (Pod)morska čežnja za bijegom

    Murina, red. Antoaneta Alamat Kusijanović, Hrvatska, 2020.

    Piše: Marijan Krivak
    Autorici filma Murina ne može se osporiti zavidno redateljsko umijeće u oblikovanju vizualne strukture. Precizno nizanje kadrova u linearnoj naraciji prepliće se s umetnutim oniričkim kadrovima kojima se tumači podsvijest i ideja filma. Rasporedom i složajem kadrova, mizanscenom i kamerom, debitantica redateljski vješto upravlja. Ipak, ono što je ostalo visjeti u zraku je nesnalaženje u suvisloj karakterizaciji likova. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Apsurdnost i nehumanost birokratskog sustava

    Pečat (The Stamp), red. Lovro Mrđen, Hrvatska, 2019.

    Piše: Ervin Pavleković
    Znakovit naziv kratkometražnog igranog filma Pečat jasno ukazuje na simboliku i važnosti običnog pečata. Film Lovre Mrđena prati sudbinu likova i njihov život sada i sutra te mogućnost održavanja ono malo preostalih obiteljskih spona, koje ovise o jednom pečatu i potpisu, jasno ukazujući na apsurdnost i trulež birokratskog sustava. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tehno-koreografija zla

    Zora, red. Dalibor Matanić, Hrvatska, 2020.

    Piše: Marijan Krivak
    Zora je film kojeg nije jednostavno gledati. Štoviše, kojeg je vrlo teško odgonetnuti po pitanju ideje i krajnje namjere autora. Moglo bi se reći, suočujemo se s filmom u čijoj realizaciji autor uživa, dok se gledatelju u tom kaosu čini da bi se rado uhvatio za malo reda. Balansirajući na granici horora i fantastike, Zora se pokazuje tvrdim zalogajem za gledatelja koji je svikao na provjerene narativne i fabulativne obrasce....pročitajte cijeli tekst...
  • Idejno promišljeno i izvedbeno vrlo sugestivno

    Nun of Your Business, red. Ivana Marinić Kragić, Hrvatska, Srbija, 2020.

    Piše: Marijan Krivak
    Debitantski dugometražni film Ivane Kragić Marinić Nun of Your Business progovara na latentan, ali vrlo sugestivan način o ovdašnjem socijalno-političkom okružju i ozračju. Idejno je promišljen, ali i izvedbeno vrlo sugestivan. Jednostavno, uz Dnevnik jedne mladosti Ivana Ramljaka – koji je hibridno-žanrovski vrlo blizak Nun of Your Business, predstavlja ono ponajbolje iz HR-produkcije prošle godine. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Autentičan prikaz muško-ženskih i obiteljskih odnosa dalmatinskoga kraja

    Južno voće, red. Josip Lukić, Hrvatska (2019)

    Piše: Ervin Pavleković
    Južno voće je drama koja društvenim i kulturološkim implikacijama te jezičnim kodom hrvatskoga juga u skladnim dijalozima portretira život protagonista kroz prikaz serije odnosa s ženskim likovima. Kroz problematiziranje muško-ženskih i obiteljskih odnosa te autentičnom skicom hrvatskoga dalmatinskog kraja dana je slika i prilika hrvatske aktualnosti i svakodnevnih problema maloga čovjeka. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nadrealistički rebus distopijskog futurizma

    Slučajna raskoš prozirnog vodenog rebusa, 2020., red. Dalibor Barić

    Piše: Katarina Marić
    Slučajna raskoš prozirnog vodenog je sinkreticistički kaleidoskopski simulakrum autorovih unikatnih internih kontemplacija i raznolikih i raskošnih fascinacija estetikama i poetikama. Ovaj nadrealistički rebus distopijskog futurizma odnosno pretakanja i zrcalnog prožimanja prošlosti i budućnosti, žanrovski je transcendirajuć, strukturalno fraktalan i eliptičan. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Refleksivno djelo naoko jednostavne tematike

    Krhko, red. Tomislav Šoban, Hrvatska, 2020. godina

    Piše: Ervin Pavleković
    Krhko je izvrsno kratkometražno dramsko ostvarenje s coming-of-age elementima, vješto izvedenom unutarnjom fokalizacijom, a daje pogled na protagonisticu koja je u potrazi za svojim označivačko-društvenim identitetom u svijetu i društvu. Film zadire u neka opća pitanja i egzistencijalističku tematiku na suptilan i poetičan način te nudi prostor za promišljanje. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Traženje izlaza iz sumorne stvarnosti

    Tereza37, 2020., red. Danilo Šerbedžija

    Piše: Marijan Krivak
    Tereza37 vizualno je i emotivno iscrpljujući film koji izlaz (i smisao?) nalazi u besmislenom dispozitivu seksa. Režija je tvrda, likovi usiljeno žalobni i pohotni, radnja šablonski predvidiva, a naracija slijedi tu samonametnutu, sumornu egzegezu. Dijegeza filmske pripovijesti postavljena je u niz epizoda koje baš i ne otkrivaju puno toga karakterološki. I sama Tereza ostaje poprilično plošnom. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Intiman spoj umjetnosti i života

    O jednoj mladosti, 2020., red. Ivan Ramljak

    Piše: Marijan Krivak
    O jednoj mladosti najbolji je HR-film kojeg sam vidio kroz (po)duže razdoblje. Njegove su vrijednosti onkraj zanatskih vrlina ili pak nekog profi-métiera. Radi se o osobnoj posveti snazi samoga života, odrastanju i sazrijevanju kroz prijateljstvo. Dokumentarni film, kao rodno-temeljni oblik ovog djela u sebi nosi onaj moment što umjetnost spaja sa životom, dok montaža daje autorski impuls i artistički habitus. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Stvaralački impulsi i upoznavanje života izvođača

    Platforma croatian.film - dokumentarni filmovi: Precijenjena dramaturgija; Zima; Tube; Preko ruba; Hram; Punčke

    Piše: Tomislav Čegir
    Glazbeni dokumentarac o vinkovačkom ženskom rock-bandu Punčke slojevit je prikaz njihova nastanka i djelovanja, kao i osobnosti svake od članica tog sastava. Kako je jasno da je uloga žena, kao i ženskih glazbenih skupina često podcjenjivačka s muškoga stanovišta, autori precizno definiraju status Punčki, njihova nastojanja u stvaralačkom iskazu i uspjehu, dopuštajući im zaokruženi iskaz karaktera i egzistencije. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Odveć estetizirana elegična pastorala

    Ribanje i ribarsko prigovaranje, 2020., red. Milan Trenc

    Piše: Marijan Krivak
    Trencov je film, ponajvećma, razglednica za Hrvatsku turističku zajednicu. Simpatičan i vizualno lijep, upravo je stoga, za pisca ovih redaka… u ideji i pedagoški jalovo, prenapadno estetizirano, ali gledljivo djelo. No ipak, Ribanje i ribarsko prigovaranje osnažilo je mišiće povijesnog filma u komercijalnoj utrci s konkurencijom. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Film kratkog opsega, ali istaknutog intenziteta

    Bez lica, 2020., red. David Lušičić

    Piše: Ervin Pavleković
    Polazišnom obradom naoko jednostavne tematike, kombinacijom zanimljivog i promišljenog korištenja kamere, izvrsne montaže te izmjenom dinamike, stvorena je zanimljiva i slojevita esejistička studija, tematsko promišljanje i promatranje slučaja s postavljanjem kipa prvog hrvatskog predsjednika  Franje Tuđmana. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Film naturalističkog socijalnog konteksta, sugestivne režije i sjajnih glumačkih interpretacija

    Otac, 2020., red. Srdan Golubović

    Piše: Josip Grozdanić

    U inteligentno angažiranom filmu fascinantno kreiranog realističnog, gotovo naturalističkog socijalnog konteksta, iznimno sugestivne režije i sjajnih glumačkih interpretacija, borca protiv nepravde i terora sustava tumači nikad bolji i zasluženo Zlatnom arenom za najbolje glumačko ostvarenje u manjinskim produkcijama nagrađen Goran Bogdan. ...pročitajte cijeli tekst...

  • Snažne drame o jakim ženskim likovima u konfliktu s dalmatinskim mentalitetom

    67. Pulski filmski festival, 28. kolovoza - 4. rujna 2020.; Hrvatski dugometražni igrani filmovi

    Piše: Marijana Jakovljević
    Moćna i izvrsna Tereza 37 redatelja Danila Šerbedžije te scenaristice i glavne glumice Lane Barić jest pobjednica s Velikom zlatnom arenom i ukupno šest Zlatnih arena. Film koji ih je ne samo zaslužio nego je i cijeloj hrvatskoj kinematografiji dao snažan zamašnjak, podigao umjetničku, estetsku i scenarističku razinu iznimno snažnom i slojevitom pričom, te učinio da se o njemu i dalje itekako razmišlja i razgovara. ...pročitajte cijeli tekst...
  • DRUŠTVENI KONTEKST KROZ PRIZMU POJEDINACA ILI OBITELJI

    Platforma croatian.film - dokumentarni filmovi: White Trash, Sunčica Ana Veldić; Urban, Nataša Vidaković; Administrativna pogreška, Tin Bačun; Riba ribi grize rep, Neven Hitrec; Na putu straha, Silvio Mirošničenko; Prozor na život, Silvio Mirošničenko

    Piše: Tomislav Čegir
    Srednjemetražni dokumentarni film Prozor na život smješten je u kaznionicu i prati živote nekolicine zatvorenika, njihovu kažnjeničku egzistenciju, kroz njihove komentare razlučuje razloge zbog kojih su osuđeni. Gledatelju se ne nameću prosudbe, dopušta mu se vlastiti odnos prema prikazanom i sudbinama kažnjenika, a redateljski rukopis je nenametljiv i spretno vodi gledateljevu percepciju. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Moćan odjek impresionističke jednostavnosti

    Berge Istra, 2020., red. Dražen Majić

    Piše: Katarina Marić
    Redatelj Majića i scenarist Angeleski vrsnom uporabom arhivskih snimki kombiniranih s razgovorima zanimljivih sugovornika s dosad neznanim svjedočanstvima obuhvaćaju sve faze procesa izgradnje te kasnije tragične sudbine Berge Istre. Maestralno vode priču istražujući pozadine katastrofalnog incidenta „jugoslavenskog Titanika“ te indirektno pokreće i brojna aktualna humanitarna, okolišna i socijalna pitanja. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Autentičan prikaz netrpeljivosti dviju bliskih osoba

    Mater, 2019., red. Jure Pavlović

    Piše: Marijan Krivak
    Mater predstavlja uspjeli umjetnički doseg. Pavlović suvereno režijski vodi svoju priču. Scenaristički suvislo ulaže djeliće stvarnosti života u neretvanskom kraju te ostavlja dojam životnosti i autentičnosti. Ambijentalizacija je u svakom trenutku savršena, a teatralnost je spretno uklopljena u cjelovitost filma.Teatarska ekspresija nadvladava kino-dijegezu, a ozračje i gesta dominiraju nad dramskom akcijom. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Intrigantna priča o zanimljivoj i psihološki kompleksnoj ženi

    Mare, 2020., red. Andrea Štaka

    Piše: Josip Grozdanić
    Drama Mare najzrelije je i najzaokruženije ostvarenje u dosadašnjem autorskom portfelju Andree Štake. Posrijedi je svojevrsna varijacija romana Madame Bovary Gustavea Flauberta, film kojim se Štaka još jednom predstavlja kao autorica posvećena intrigantnim pričama o zanimljivim i psihološki kompleksnim ženama različite dobi, suočenima s tjeskobnim i ponekad traumatičnim intimnim i obiteljskim dramama. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Objektivno oslikavanje nenametljivim redateljskim postupcima

    Platforma croatian.film - dokumentarni filmovi: Samo tvrdo, Dražen Puklavec; Kelti, Đuro Gavran

    Piše: Tomislav Čegir
    U dvadeset i pet minuta filma Kelti, Đuro Gavran temeljito i vrlo precizno razrađuje nogometnu navijačku kulturu kroz prizmu niželigaškoga NK Bilogorac. Predstavljajući navijačku kulturu, Đuro Gavran pokazuje i njenu uvjetovanost, često nepoznato zaleđe opstojnosti navijača, u kratkim crtama i njihov profesionalan ili čak i obiteljski život, a ne susteže se ni prikaza njihova ponašanja na utakmicama. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Propitivanje suvremene hrvatske povijesti

    Platforma croatian.film - dokumentarni filmovi: Nepovratno, Igor Bezinović; Susret, Igor Bezinović; Presuda, Đuro Gavran

    Piše: Tomislav Čegir
    Dokumentarni film Presuda nagrađen je na filmskom festivalu u Rotterdamu što neupitno potvrđuje njegovu relevantnost. Gavranov je redateljski rukopis nenametljiv, a odabir planova primjeren. Ritmična montaža vodi gledateljevu recepciju prema završnici i bolnim reakcijama na presudu. Ali, zvuk oslobađajuće presude tijekom završne špice, svjedoči o neprikazanom olakšanju čitave nacije. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zrelosti autora, osebujnost preokupacija i promišljen pristup mogućnostima i jeziku dokumentarnoga filma

    Platforma croatian.film - dokumentarni filmovi: Rezidba, Katerine Duda; Vertikale, Lorna Kunčić; Svaki dan je Božić, Ante Zlatko Stolica; Mama, zašto plačeš, Vladimira Spindler

    Piše: Tomislav Čegir
    Dokumentarni prvijenac Lorne Kunčić zanimljivo je ostvarenje koje izvedbom nesumnjivo može dosegnuti i oznaku art-filma. Film Vertikale prikazuje sazrijevanje djevojke koja uspijeva nadvladati svoje slabosti i otkriti vlastitu esenciju. Jasan je sklad autoričinoga redateljskoga rukopisa i samosvojnih postupaka sa samom temom i djevojkom koja je subjekt čitavoga filma. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kontemplacija obiteljskih odnosa

    Tlo pod nogama, 2014., red. Sonja Tarokić

    Piše: Ervin Pavleković
    Filmom Tlo pod nogama dana je slika i prilika splitske obitelji. Kombinacijom problematike, ocrtavanjem likova te njihovih odnosa u simboličnom prostoru s poentirajućim osvjetljenjem, montažom, glazbom i fotografijom stvorena je psihologija (odnosa) splitske gradske obitelji, koja zasigurno stoji kao jedno od ponajboljih kratkometražnih ostvarenja novije hrvatske kinematografije. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Crtice iz urbane suvremenosti

    Platforma croatian.film: Igrani filmovi

    Piše: Katarina Marić
    Produkcija kratkometražnog hrvatskog igranog filma dijelom je predstavljena na platformi croatian.film. Od jedanaest recentnih filmova, svi se bave sličnim preokupacijama; gotovo da mogu funkcionirati kao omnibus kratkih crtica iz urbane suvremenosti na razmeđi mainstreama i undergrounda, klasičnih i modernističkih narativa, ponajčešće dualnom dijaloškom dinamikom i jedinstvom prostora i vremena. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Edukativno-aktivističke priče s riblje strane

    Doručak kod Jadrana , Riba s Wall Streeta , Fishman – daleko od kuće; red. Marko Dješka, Draško Ivezić

    Piše: Katarina Marić
    Priče s riblje strane pridružuju se pozitivnom suvremenom trendu edukativno-aktivističkih naslova proveganskog prosedea. Nenametljivo no ipak dojmljivo, upozoravaju da životinje nisu ničije vlasništvo te na najljepši mogući način podcrtavaju ono što nas spaja i što nam je zajedničko – brigu za cjelokupnu planetu Zemlju. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Efektne i prepoznatljive montaže

    Lea Vidaković, vizualna umjetnica, performerica, autorica animiranih filmova i instalacija

    Piše: Katarina Marić
    Lea Vidaković poglavito je zainteresirana za eksperimentiranje prostornošću i ekspandiranje tradicionalnih kategorija pripovijedanja - mahom u formi fragmentiranja narativa putem izmještanja istih iz standardnog kinotečnog prostora u one galerijske primjerice, i konceptualizirajući ih u postmodernistička iščitavanja. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Vrlo aktualna priča

    Gamer Girl, red. Irena Jukić Pranjić

    Piše: Miroslav Cmuk
    Gamer Girl napravljen je u formi videoigre, glazbom i animacijom podsjeća na prastare igrice, vrijeme Pacmana i Tetrisa. I žena svojim ponašanjem s vremenom postaje poput računala. Kako se povećavaju razine u igri, tako raste broj zadataka, pa je radnja sve brža. Supruga nastoji što prije izvršiti zadatke koji se gomilaju, kao da je automatski programirana na funkciju supruge, majke, radnice i kućanice. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Drevni sophos i suvremeni mitograf

    Zdenko Bašić, redatelj, ilustrator, animator, grafički dizajner

    Piše: Katarina Marić
    Zdenko Bašić jedinstvena je pojavnost na hrvatskoj umjetničkoj sceni, ujedno drevni sophos i suvremeni mitograf, Pripovjedač ne samo verbalnog, nego i vizualnog, a svakako transmedijskog prosedea i mythpunkovske estetike – ilustrator, grafički dizajner, pisac, redatelj, animator, čuvar skrivenih svjetova, koji nam nesebično dopušta da provirimo u kolekcije zaboravljenog i začudnog. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bjesomučne borbe za stjecanjem vlasti i koristi

    Novine, 3. sezona, 2020. red. Dalibor Matanić

    Piše: Dejan Durić

    Treća sezona je po eksplicitnim aluzijama na hrvatsko društvo i politiku u dosluhu s prethodnima. Oblikuje poprilično mračnu i pesimističnu panoramu naše svakodnevice, u kojoj je korupcija metastazirala u sve pore i slojeve društva, pri čemu se realizam iz prijašnjih sezona sve više žrtvuje u ime hiperbole, groteske i karikature. ...pročitajte cijeli tekst...

  • Apokalipsa na hrvatski način

    Platforma croatian.film: Eksperimentalni filmovi

    Piše: Željko Kipke
    Na portalu croatian.film ponudu eksperimentalnih filmova čini jedanaest naslova od kojih je dobar dio eksperimentalno neuvjerljiv, nategnutog medijskog razloga za realizaciju priče ili fikcije. Autor ovih redaka kockarskim je postupkom pogledao nekolicinu ponuđenih. Slučajni odabir naslova po Bretonovu modelu izuzetnih leševa podrazumijeva kako nadrealističku agendu, tako i apokaliptičnu. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nostalgičan šarm i pedagoška vrijednost

    Mali leteći medvjedići, red. Jean Sarault, Michel Lemire

    Piše: Katarina Marić
    Koncepcija Malih letećih medvjedića i danas ostaje više nego aktualna, proročanski promovirajući teme klimatskih promjena, ekologije i važnosti očuvanja okoliša, s lekcijama o poštivanju ekosustava, recikliranja, brige o bilju i životinjama, presudnoj važnosti čistog zraka, ali i međusobnoj kooperativnoj suradnji, odgovornosti i prijateljstvu, utjelovljenima u krilatim medvjedićima-pomagačima. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Klasici hrvatskog dokumentarizma

    Dečko kojem se žurilo, 1991., red. Biljana Čakić-Veselić; Godine hrđe, 2000., red. Andrej Korovljev

    Piše: Marijan Krivak
    Godine hrđe primjer su spontanog i iskrenog političkog filma o jednome svijetu koji je nestao, ali koji upozorava sve nas što nas može zadesiti – sada i ovdje, dok je Dečko kojem se žurilo Biljane Čakić-Veselić postao neprijepornim klasikom HR-kina i njegova temeljnog filmskog roda. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Razigrano, maštovito, šarmantno i poticajno

    Ivana Guljašević, ilustratorica i autorica kratkih animiranih filmova

    Piše: Katarina Marić
    Humorno i decentno, uz evokaciju djeci prepoznatljivih emotivno-fizičkih stanja u svrhu poboljšanja i prebrođivanja istih ove male umjetnine postaju znalačke metode za poticanje razvoja u osjetljivoj dječjoj dobi, didaktično-konstruktivistički transcendirajući alati open-mindedness poštivanja svih živih bića i prirode, multikulturalnosti i otkrivanja i njegovanja vlastitih ideja i sposobnosti. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kult vojničkoga bratstva

    Nestali, 2020., red. Kristijan Milić

    Piše: Dejan Durić
    Žanrovske se strategije u Nestalima koriste kao okvir, a naglasak je na individualiziranim likovima sa setom specifičnih osobina, svjetonazora, porijekla i područja iz kojeg dolaze. Priča dijelom dinamiku crpi iz preplitanja tih različitih karaktera njihovoj karakterizaciji i proživljavanjima, pri čemu se vješto izbjegava patetika te upadanje u nacionalnu monumentalizaciju kako bi se sagledalo kako rat kao nehumano stanje utječe na pojedince. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Borba pojedinca protiv zajednice

    Glas, 2019., red. Ognjen Sviličić

    Piše: Marijan Krivak
    Sviličić je autor koji sve češće snima (barem) solidne filmove. Uz nekoliko slabijih, snimio je i (sada već) tri ostvarenja koja ulaze u gornji dom ovdašnjeg kina. Uz spomenutog Armina, te Oprosti za kung-fu (2004.) i Glas se može smjestiti u najviše mu redateljske domete. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Između groteske i socijalne angažiranosti

    Dopunska nastava, 2019., red. Ivan-Goran Vitez

    Piše: Marijan Krivak

    Dopunska nastava, blago rečeno, čudan je film. Ideja nije bila nezanimljiva, ali je realizacija zastala negdje između groteske i socijalna angažmana. Bolja su mu strana glumačke izvedbe protagonista (Köningsknecht je ipak nadmašio pomalo nejasni Beaderov karakter). Nije lako spojiti autorski angažman i zabavljački diskurs, čemu Vitez očito stremi u svim svojim filmovima. ...pročitajte cijeli tekst...

  • Filmska svestranost splitskih uzdanica

    Kockice, 17. Zagrebački filmski festival: Zagreb, 7. – 17. studenoga 2019. godine

    Piše: Marijana Jakovljević
    Dobitnik Zlatnih kolica je Splićanin Rino Barbir, diplomirani snimatelj koji je radio kao direktor fotografije na nekoliko igranih kratkih filmova i nizu videospotova kao redatelj, a Druker mu je filmski redateljski prvijenac. Dinamična drama s blagom, duhovitom ironijom o odrastanju srednjoškolca koji se želi uklopiti u društvo ne baš uzornih mladića, pa pristaje učiniti tipično mladenačko učeničko nedjelo. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Neispunjena očekivanja

    General, 2019., red. Antun Vrdoljak

    Piše: Tomislav Čegir
    Razmatrajući redateljsku karijeru Antuna Vrdoljaka, važnost Domovinskoga rata i ulogu generala Ante Gotovine u novijoj hrvatskoj povijesti, ostaje jasno da film General nažalost nije to što je htio, mogao ili čak trebao biti, a potpisniku se ovih redova čini da bi, izuzmemo li dokumentarni okvir, da je nastao prije dvadesetak godina bio znatno učinkovitiji i bolji nego što je ove, 2019. godine. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Snažan erotski prosede

    Posljednji dani ljeta, 2019., red. Damir Radić

    Piše: Marijan Krivak
    Radićev dugometražni prvijenac umjereno je hrabar kino-debi. Dramaturški, pak, pomalo plošan i zbrkan, a izvedbeno nedorečen. Problem su dugi kadrovi-sekvence. Zamorni su, a iz njih se ne iščitava nikakva dublja logika fabularne cjeline. Najveći je nesrazmjer između poetske namjere i erosa filma. Unatoč nabrojanom, radi se o raritetnom i vrlo dobrodošlu malom art-filmu HR-nezavisne, alter-produkcije. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Film veći od života

    Dnevnik Diane Budisavljević, 2019., red. Dana Budisavljević

    Piše: Marijan Krivak
    Dnevnik Diane Budisavljević pripreman je kao filmski iskaz gotovo cijelo desetljeće, ali… vrijedilo je! Autorica je pokazala kako se uspješno snalazi s historiografski obrađenom građom. No, još važnije, pokazala je i artistički nerv nenametljive emotivnosti kroz vrlo jednostavan, transparentan filmski jezik. Dnevnik Diane Budisavljević toplo je ispričana priča o dobroti i ljudskosti u vrijeme totalnog rasapa humanosti.  ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kino-zapis prevažne teme

    Šavovi, 2019., red. Miroslav Terzić

    Piše: Marijan Krivak
    Šavovi su svoju priču skrojili s najboljom, ljudskom namjerom. Bona fide, film je bio nužan za otvaranje jedne bolne socijalne teme. Ipak, kao dugometražni umjetnički uradak tek je kino-zapis prevažne teme, vrijedan poštovanja i pozornosti. Dramaturško-režijski, kao da mu ponestaje umjetničkog nerva za veliki film. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kad se dugi film podijeli na kraće

    28. Dani hrvatskoga filma: laureati; Zagreb, 14. – 18. lipnja 2019. godine

    Piše: Marijana Jakovljević
    Grand prix ili Velika nagrada 28. DHF-a zasluženo je pripala dokumentarcu Srbenka Nebojše Slijepčevića, koji je i Hrvatsko društvo filmskih kritičara ocijenilo najboljim u toj kategoriji dodijelivši mu Oktavijana, te koji je dobio i nagradu za najbolju montažu Tomislava Stojanovića. To je iznimno dobar i važan dokumentarni film koji je doista obilježio hrvatsku i kinematografiju i društvenu zbilju. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Seciranje ljudske psihe

    Omnibus, Duboki rezovi, red. Dubravka Turić, Filip Mojzeš i Filip Peruzović

    Piše: Marijan Krivak

    Duboki rezovi nisu tek pragmatički spoj triju kratkih filmova, nego i suvisla cjelina s jasnom idejom „prikaza onog neprikazivog“ (J.-F. Lyotard) – straha, nasilja i smrti. Uz Pleićev Dom, predstavljaju svakako najintrigantniji naslov prošlogodišnje Pule. Iako u dijelovima režijski nedorečeni, Duboki rezovi doista su uspio pokušaj duboka umjetničkog zarezivanja u našu psihu....pročitajte cijeli tekst...

  • Sugestivno realističko-poetsko ostvarenje

    Teret, red. Ognjen Glavonić

    Piše: Marijan Krivak
    Teret nadilazi puko breme igranog filma. Uz Ti imaš noć Ivana Salatića, predstavlja najvažnije prošlogodišnje intelektualno kino suočenje s beznađem egzistencije na prostorima bivše Jugoslavije. Poetske panorame sudjeluju u kreiranju meditativnog ozračja Tereta, a tu su i skicozne vizure likova. Čemerikić je dojmljiv u liku mladića rockerskog svjetonazora, no Leon Lučev je upravo maestralan utjelovljujući vozača Vladu....pročitajte cijeli tekst...
  • Dobar omjer zabave i realnosti

    Moj dida je pao s Marsa, red. Marina Andree Škop, Dražen Žarković

    Piše: Marijan Krivak
    Žarković i Marina Andree Skop vješto zapliću, ali još vještije i umješnije raspliću niti ove kino-imaginacije. Sve to popraćeno je hologramskim i digitalnim efektima kojih ima taman toliko da ne pomislimo da uopće postoji neka autorska sklonost tehnofiliji. Priča Dide upakirana je u narativni obrazac koji uključuje kako vršnjačko zlostavljanje i nove medijske gadgete kao alat za tu svrhu, tako i suvisao pokušaj da se očuva obiteljska ljubav....pročitajte cijeli tekst...
  • Meta-umjetnička dimenzija

    Lada Kamenski, red. Marko Šantić, Sara Hribar

    Piše: Marijan Krivak
    Autorica scenarija, Sara Hribar, očito dobro prepoznaje ženski habitus. Dijalozi su odlični, pa i solilokviji u kojima protagonistice stalno balansiraju na rubu između izgovaranja scenarističkih momenata i onih koji se izravno dotiču njihovih vlastitih života. Već samom činjenicom da sva tri lika pripadaju kazališnom miljeu stvara se meta-medijska, meta-filmska, meta-umjetnička dimenzija. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Vrijedna psiho-sociološka studija

    Mali, red. Antonio Nuić

    Piše: Marijan Krivak
    Zlo što ga prikazuje Mali vrlo je vješto sugerirano ozračjem filma. Strah, beznađe i pravno-dilerski realizam dijelom su kritike hrvatskog ciničkog uma. Nuić je ovim filmom sazrio kao opservator zbilje u kojoj obitava, no u autorsko-redateljskom smislu ima još dosta prostora za razvijanje. U hrvatskom kino-prostoru Mali je stoga mnogo veći negoli se u ovom času čini....pročitajte cijeli tekst...
  • Snažna glumačka međuigra

    Dom, red. Dario Pleić

    Piše: Marijan Krivak
    Naznake socijalnog bunta i otpora nepravdi ovdje su – ženske. Feminina snaga erosa, ali i ljudskog ponosa, ono je što nosi karakter protagonistice Doma. Niti Čavajda neće biti manje sugestivan u svojoj inkarnaciji nesigurna Oca obitelji. Njih dvoje svojom glumačkom međuigrom doista daju snagu Pleićevu filmu. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Groteskna filmska konstrukcija

    Posljednji Srbin u Hrvatskoj, red. Predrag Ličina

    Piše: Marijan Krivak
    Ono što prevladava u ovom HR-trash-uratku zapravo je nedostatak ikakve suvislije karakterizacije izvan žanrovskih šablona. Najtragičniji po samu fakturu Posljednjeg Srbina ipak je njegov kronični nedostatak duhovitosti. No, još radikalnije kritični možemo biti prema ovom izdanku nacionalnog žanrovskog kina ako ga vrednujemo prema kriteriju zabavnosti....pročitajte cijeli tekst...
  • Realistično i izbalansirano

    Novine, 2. sezona red. Dalibor Matanić

    Piše: Dejan Durić
    Druga sezona bolje je izbalansirana od prve. Nema praznoga hoda te je dinamičnijega ritma, s više obrata u priči te kompleksnije isprepletenih narativnih rukavaca, koji uključuju ucjenjivačke novinare, korumpirane ministre i ravnatelje policije, stvarne i fabricirane pokušaje atentata. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Mnoštvo narativnih rukavaca

    Novine 1. sezona, red. Dalibor Matanić

    Piše: Dejan Durić
    Iako Matanić dobro strukturira priču, prva sezona ostavlja dojam da mu je sporadično bilo teško voditi sve narativne rukavce te se usredotočiti na ono što je bitno. Razrješenje kriminalističkog segmenta priče neprestano je retardirano događajima iz svakodnevnoga života likova, kojih je mnogo pa je sve to trebalo uzeti u obzir, čime serija sporadično postaje troma....pročitajte cijeli tekst...
  • Nedovoljno dorađen scenarij

    Uspjeh, red. Danis Tanović

    Piše: Dejan Durić
    Scenarij ostavlja dojam da ga je trebalo dodatno dorađivati i nijansirati kako bi bolje profilirao likove, uvjerljivo postavio dijaloge te koherentnije zaokružio priču. Neki narativni rukavci ostaju visjeti u zraku, kao i poneki klišeji baštinjeni iz američkih detektivskih narativa koji djeluju smiješno kada se primijene na hrvatski kontekst....pročitajte cijeli tekst...
  • Autentično i uvjerljivo

    Ljetnikovac, r. Damir Čučić

    Piše: Marijan Krivak
    U njegovim najboljim trenucima, doista možemo reći da se radi o „bezglasnom razgovoru duše sa samom sobom. Sasvim sigurno, ovaj mali film zaslužuje mjesto među većim i boljim ovdašnjim art-ostvarenjima nadolazeće kino-sezone....pročitajte cijeli tekst...
  • Seciranje hrvatske državnosti

    Koja je ovo država, red. Vinko Brešan

    Piše: Marijan Krivak
    Iako ne toliko gromoglasno medijski nametljiv poput prethodnika, Brešanov posljednji film ostavlja nas tek s dojmom marketinškog teasera navodne provokativnosti, no zapravo, tek nazovi »kritike« koju će blagonaklono i s razumijevanjem prihvatiti domoljubi liberalne orijentacije kojima je Hrvatska doista »priraslu srcu«...pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji