časopisi
-
Naličja fantastike
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Krunoslav Lučić, br. 116, zima 2023.
Piše: Katarina Marić
27.5.2024. Najnoviji, 116. broj 29. godišta filmološkog časopisa Hrvatski filmski ljetopis pred čitatelje već očekivano podastire mnoge teme, autore i stilske pristupe, a ovaj put otvara se iznimno intrigantnim tematskim blokom Lica fantastike. Izdanje nudi mnoštvo raznovrsnih i informativnih materijala ljubiteljima filma u već dobro poznatim, standardnim rubrikama; njegovom pak zanimljivom tematu dobrodošla bi još poneka studija koja bi osvijetlila još neko od uistinu mnogobrojnih lica, ali i naličja fantastike. ...pročitajte cijeli tekst... -
Razmatranje specifičnih strategija i pripovjedno-strukturnih modela Disneyja
em>Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Krunoslav Lučić, br. 114-115 / ljeto-jesen 2023.
Piše: Katarina Marić
29.1.2024. Unikatan i prepoznatljiv, Hrvatski filmski ljetopis tako nastavlja u svojoj maniri iznošenja članaka i eseja širokog spektra tema, namijenjenih svim ljubiteljima filmske umjetnosti. Novi dvobroj (ljeto-jesen, 264 stranice) na samom početku donosi dva opširna temata: Amerikanizaciju i Filmsku naraciju. Prvi se sastoji od četiri raznovrsna teksta; drugi pak od dva promišljanja o konkretnim filmašima (Ana Perčinlić o Michaelu Hanekeu, a Saša Vojković o Quentinu Tarantinu). ...pročitajte cijeli tekst... -
Izdanje posvećeno velikanu suvremenog hrvatskog filma, Lukasu Noli
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Krunoslav Lučić, br. 113, proljeće 2023.
Piše: Katarina Marić
11.10.2023. Novi, prvi ovogodišnji broj Hrvatskog filmskog ljetopisa na 208 stranica kao središnji temat donosi dva teksta posvećena nedavno preminulom velikanu suvremenog hrvatskog filma, redatelju Lukasu Noli koji je debitirao u naraštaju tzv. mladoga hrvatskog filma i koji je bio sklon postmodernističkim i art nelinearnim kombinatorikama s izrazitim smislom za stilsko i vizualno (Rusko meso, Nebo, sateliti, Sami, Šuti i čiji je posljednji film Escort prikazan na filmskom festivalu u Puli 2023). Tako Tin Bačun u eseju Lukas Nola: stil i ostavština govori o redateljevom opusu, stilu i filmskoj ostavštini, a Janko Heidl predstavlja osobna prisjećanja o radu na Nolinim filmovima Rusko meso i Nebo sateliti u tekstu Nebo sateliti, bez zareza – varljiva prisjećanja pomoćnika režije. ...pročitajte cijeli tekst... -
Ključni elementi balkanske kinematografije
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 112, 2022.
Piše: Katarina Marić
Broj 112 Hrvatskog filmskog ljetopisa na 212 stranica otvara opširan temat Stjepana Pranjića posvećen ključnim elementima balkanske kinematografije – humoru, nasilju i stereotipima, na oglednim primjerima najgledanijih i najuspješnijih filmova Bure baruta, Balcancan i Parada, a u kojem autor određuje glavne karakteristike i zajedničke nazivnike balkanske kinematografije. Broj 112 Hrvatskog filmskog ljetopisa tradicionalno je ispunio očekivanja (osim premalo recenziranih filmova iz rubrike Novi filmovi), a zanimljivošću i stilom pisanja izdvojila se uvijek iznadprosječna Suzana Marjanić i njen prikaz knjige Dragane Kružić Umjetnički protokoli i projektivnost u djelu Ivana Ladislava Galete (2021) u tekstu Transdisciplinarno i "projektivno" o Galeti i njegovu pedagoškom obratu. ...pročitajte cijeli tekst... -
Analitično i promišljeno kulturalnofilmsko izdanje posvećeno animaciji
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 110/111, 2022.
Piše: Katarina Marić
Dvobroj Hrvatskog filmskog ljetopisa 100/111 na 252 stranice posvećen je animaciji. Otvara se esejom natprosječnog domaćeg auteurea Dalibora Barića, potpisnika već antologijske Slučajne raskoši prozirnog vodenog rebusa iz 2020., pod naslovom Neuromantis Religiosa: kolonizacija nesvjesnog uma u doba aktualne stvarnosti, u kojem na 55 stranica promišlja o zajedničkim komponentama filma, snova i jave. Slijedi osvrt na 32. Animafest (6–11. 6. 2022.) kroz tri teksta. U Novim filmovima obrađeno je 12 probranih kino-naslova, a među Festivalima i revijama popraćeni su 31. izdanje Dana hrvatskog filma, 69. pulski filmski festival, 18. ZagrebDox te međunarodni festival dokumentarnog filma Documenta Madrid....pročitajte cijeli tekst... -
Od jugoslavenskog amaterskog filma do amaterskog porno-aktivizma
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 109, 2022.
Piše: Katarina Marić
I u najnovijem 109. broju Hrvatski filmski ljetopis ispunjava očekivanja vjernih čitatelja na 196 stranica. Temat je posvećen amaterskom filmu te pod naslovom Krugovi amaterskog filma donosi dva rada: Proizvodni okvir – profesionalna i amaterska kinematografija Jugoslavije Petre Belc Krnjaić i Uživanje kao javno dobro: digitalna „poklon ekonomija" i samoproizvodni duh amaterskog porno-aktivizma Branislava Filipovića i Žolta Lazara. Belc Krnjaić na više od trideset stranica analizira jugoslavenski eksperimentalni film kroz njegov ondašnji institucionalni i proizvodni okvir te ideološki kontekst. Filipović i Lazar istražuju amatersku pornografiju kao izričaj samoproizvodnog duha kulture amaterizma unutar potrošačkog društva. ...pročitajte cijeli tekst... -
Prijedlog metodičke obrade filma u okviru srednjoškolske nastave
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 108, zima 2021.
Piše: Katarina Marić
Zimski Ljetopisni broj 108 na 208 stranica otvara temat posvećen dokumentarnom filmu, nazvan Lica filmske istine, popraćen kako naslovnicom iz kratkog doksa Sve kaj ti nikad ne budem rekla Bele Bračko Milešević (2021), tako i sa tri teksta – Damira Čučića, Vesne Dinić Miljković i Dejana D. Markovića. Rubrika Festivali i revije donosi osam tekstova o 30. Danima hrvatskog filma, kao i jedan tekst o 17. 25 FPS - internacionalnom festivalu eksperimentalnog filma i videa. Rubrika Novi filmovi predstavlja deset, a Nove knjige tri naslova. U rubrici Prilozi za nastavu filma i medijske kulture Margareta i Ana Đordić donose prijedlog metodičke obrade filma Ribanje i ribarsko prigovaranje Milana Trenca u okviru srednjoškolske nastave Hrvatskog jezika. ...pročitajte cijeli tekst... -
Od tradicionalne do digitalne filmske animacije
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 107, jesen 2021.
Piše: Katarina Marić
Novi Ljetopisni broj zadovoljit će i ispuniti očekivanja ljubitelja i proučavatelja filma, pružajući im mahom kvalitetne tekstove širokog raspona tema, kojima se uvijek nanovo mogu vraćati i posezati za njima. S okruglim brojem stranica – točno 200, jesensko izdanje Hrvatskog filmskog ljetopisa kao centralni temat uzima animaciju, pri čemu se rečeno izdanje upravo i otvara opširnim razgovorom s velikanima Zagrebačke škole crtanog filma Zlatkom Bourekom i Pavlom Štalterom, kojeg su 2013. vodili Andrijana Ružić i Darko Masnec, a čemu je omaž dan i naslovnicom na kojoj je prizor iz Bourekova i Štalterova filma Wiener Blut iz 2014. ...pročitajte cijeli tekst... -
Lica filmske klasike
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 106, ljeto 2021.
Piše: Katarina Marić
Naslovnicu broja 106 Hrvatskog filmskog ljetopisa krasi prizor iz kultnog, opće omiljelog Fellinijevog Amarcorda (1973), kao idealan reprezentant šireg temata Retorika sjećanja: stilske regulacije izlaganja u filmu Amarcord Federica Fellinija Borisa Postnikova, u kojem autor analizira postupke stilizacije rečena remekdjela, ponajčešće interpretiranog kao depolitiziranog odnosno oprečnog ondašnjim dominantno neorealističkim autorskim izričajima. Ostala dva naslova rubrike Lica filmske klasike su i Sjećanje na Ivu, u kojoj je Janko Heidl pripremio zapis osobnih prisjećanja redatelja Tomislava Radića na film Što je Iva snimila 21. listopada 2003, odnosno posebno zanimljiv Grijeh, krivnja, otkupljenje: Hitchcockova metafizika Irene Sever Globan. ...pročitajte cijeli tekst... -
Film i socijalistička ideologija
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 105, proljeće 2021.
Piše: Katarina Marić
Nanoviji, proljetni broj Hrvatskog filmskog ljetopisa na 192 stranice donosi temat o suvremenoj crnogorskoj filmologiji i to kroz čak četiri razmatranja. Uvodno je ono Adnana Prekića, naslovljeno Film i socijalistička ideologija – iskustva Crne Gore. U 105. broju vraća se i rubrika Novi filmovi (prikazani su, među ostalima, i Ribanje i ribarsko prigovaranje, Nun of Your Business, Koncentriši se, baba, Časnik i špijun, Tereza37), a tu su i Festivali i revije, Nove knjige te Nosač zvuka (gdje Dubravko Jagatić recenzira kompilaciju filmske glazbe skladatelja Alfija Kabilja – Sex, Crime & Politics: Cinematic Disco, Jazz & Electronica from Yugoslavia 1974–1984 iz 2019). ...pročitajte cijeli tekst... -
Znanstvenofantastične serije i animacija
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 104, zima 2020.
Piše: Katarina Marić
Zimsko, 104. izdanje Hrvatskog filmskog ljetopisa na 188 stranica standardno je raznoliko, iscrpano i kvalitetno, s atraktivnom naslovnicom, koja prikazuje prizor iz animiranog filma Pustolovine Glorije Scott – Umorstvo u katedrali (2020) Matije Pisačića i Tvrtka Rašpolića, animatora Kristijana Dulića, koji je bio hrvatski predstavnik na Međunarodnom festivalu animiranoga filma u Annecyju 2020. Nisu izostali opsežni Festivali i revije, ni Nove knjige (Suzana Marjanić razmatra knjigu Miška Šuvakovića Neoavangarda i konceptualna umjetnost u Hrvatskoj, 2019., Jelena Modrić piše o Profesiji skript, 2017., Ivanke Forenbacher i Goranke Greif-Soro, a Tin Bačun donosi prikaz izdanja Orson Welles u Hvaru, 2018. ...pročitajte cijeli tekst... -
Temporalni specifikumi kratkometražnih ekranizacija
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 102-103, ljeto-jesen 2020.
Piše: Katarina Marić
Dvobrojno izdanje časopisa Hrvatski filmski ljetopis 102-103 na 244 stranice otvara se tematom o interakciji filma i glazbe muzikologinje i filmologinje Irene Paulus, koja uz usporedbu s glazbenim postupcima u suvremenim američkim filmovima razmatra glazbu u filmovima Ta divna splitska noć i F20 Arsena Antona Ostojića u radu Suvremeni pristup filmskoj glazbi i zvuku u filmovima Ta divna splitska noć i F20. Poglavito se zanimljivošću ističe Vrijeme u filmskoj adaptaciji bajke Ive Božić, koja promišlja i komparatističko-naratološki analizira temporalne specifikume kratkometražnih ekranizacija triju poznatih bajki – Crvenkapica, Ivica i Marica te Sestrica Alenuška i bratac Ivanuška. ...pročitajte cijeli tekst... -
Kvalitetna žanrovska strip-posveta klasičnom Hollywoodu
Ed Brubaker, Sean Phillips, Zatamnjenje, Fibra, 2020
Piše: Tomislav Čegir
Zatamnjenje je izvrstan strip, kvalitetno žanrovsko djelo, istodobno i kritika ali i posveta Hollywoodu i razdoblju. Izrazito vjerodostojan, što je plod istraživanja ali i stvaralačkoga nadahnuća Brubakera, Phillipsa i Breitweiserove. autori čija imena postaju već gotovo sinonim kvalitete ostvarenja. Crtač Sean Phillips je i u ovom stripu pokazao napredak stila, novu razinu kvalitete. Za njega format strip-sveska, koji se produžuje u formatu grafičke novele, nije opterećenje nego tek okvir pogodan za redefiniranje i unapređivanje jezika stripa. Nužno je navesti da se upravo u ovome stripu prvi puta u potpunosti poslužio digitalnim alatima za crtanje, a ne treba zaboraviti ni vrhunski rad koloristice Breitweiser. ...pročitajte cijeli tekst... -
Vrsno djelo relevantno i za sedmu umjetnost
Rénald Luzier - Luz, Holivudski lažljivac, Bookglobe, 2020.
Piše: Tomislav Čegir
Raskošnoga konteksta, precizne fabule, širokoga raspona emocionalnosti i dojmljivo predočenih zbivanja i likova, strip Holivudski lažljivac vrsno je djelo devete umjetnosti. A da je sasvim relevantan i za sedmu umjetnost, potvrđuje i podatak da je prvotno objavljivan na stranicama zacijelo najvažnijega francuskoga filmskoga časopisa Cahiers du Cinema. Luz se u Holivudskom lažljivcu tematski okreće snimanju američkoga filma Neprilagođeni (1961) znamenitoga redatelja Johna Hustona je vestern ili neo-vestern drama nastala prema scenariju slavnoga književnika Arthura Millera. U njemu su glavne uloge glumili Millerova tadašnja supruga Marilyn Monroe, Clark Gable i Montgomery Clift. ...pročitajte cijeli tekst... -
Filmska slika i politika
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 101, proljeće 2020.
Piše: Katarina Marić
Zanimljivošću se ističe intimistički esej o iskustvu obiteljskog gledanja popularne televizijske serije Igra prijestolja Dragana Juraka, kao i dvije studije. Prva je ona Dine Pokrajac - Fantomske zone – međuprostori, tijela i identiteti u filmovima Claire Denis, a druga ona Sandre Nikolić, naslovljena Delezova filmozofija i trijumfalni narativ američkog ratnog filma. Tu je i temat broja – Filmska slika i politika, u skladu s kojim je i na naslovnici prizor iz filma Okupacija u 26 slika (1978) Lordana Zafranovića, te kojem su o navedenom odnosu ponuđena dva teksta - Subjektivne istine - ulomak iz knjige Sanjina Pejkovića, te Titova slika u post-jugoslavenskom filmskom eseju Midhata Ajanovića Ajana....pročitajte cijeli tekst... -
Čvrsto utemeljen status kvalitetnog i vrijednog časopisa
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 100, 2019.
Piše: Katarina Marić
Slavljenički, 100. broj Hrvatskog filmskog ljetopisa izišao je na čak 267 stranica te ovoga puta prezentirao nešto drugačiju, obljetničku ponudu rubrika i tekstova od one na koju smo navikli. Tako primjerice izostaju inače redovite recenzije aktualnog kino-programa, ali zato na 12 stranica (189-212) donose poeziju (konkretno, 16 pjesama) Damira Radića inspiriranu brojnim filmskim naslovima koji su utjecali na autora (od Dame iz Šangaja /The Lady from Shangai/ Orsona Wellesa iz 1947. do Dečki ne plaču /Boys Don't Cry/ Kimberly Peirce iz 1999., primjerice), kao i odlomak romana Midhata Ajanovića Ajana Time Lapse, 2016. ...pročitajte cijeli tekst... -
Raznovrstan i opširan broj u kojemu se našlo za svakoga ponešto
Kvadrat, gl. ur. Vjekoslav Đaniš, br. 42, 2020.
Piše: Miroslav Cmuk
Polako i sigurno Kvadrat se približava svom 30. rođendanu od početka izlaženja i ne pokazuje namjeru za stankom i prestankom rada! 42. broj časopisa raznovrstan je i opširan, sadrži intervju s Igorom Hofbauerom, autorom koji je poznato ime u području alternativne kulture (i šire), Tihomir Mraović pisao je o dugovječnom strip-serijalu Diabolik, Midhat Ajanović govori o autobiografskoj fikciji u formi stripa, o modernim ostvarenjima i autorima kojima nije mrzak autobiografski diskurs, Danijel Kuzmić raspisao se o nagrađivanom serijalu Saga scenarista Briana K. Vaughana, Tomislav Čegir analizirao je serijal Sam Pezzo, a potpisnik ovih redaka pisao je o hvaljenom strip-serijalu Calvin & Hobbes Billa Wattersona. ...pročitajte cijeli tekst... -
POETIKA FILMA
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 98-99., 2019.
Piše: Miroslav Cmuk
U novom broju Janko Heidl pisao je o filmu Brojanje ujesen (2016.) koji je režirao Marko Brecelj, nekadašnji član sastava Buldožer o kojemu je napravljeno nekoliko dokumentarnih filmova. Petra Zlonoga napisala je tekst koji čine osobna razmišljanja o funkcijama umjetnosti i stvaranju. U tekstu se isprepliće osobno i javno, u većoj se mjeri iznose osobna razmatranja o umjetnosti i jedan je od najzanimljivijih tekstova (potpisniku ovih redaka). Ejla Kovačević pisala je o kratkometražnim filmovima Hane Jusić i Barbare Vekarić koje se bave pitanjem ženskih likova. Igor Jurilj pisao je o televizijskoj seriji Sluškinjina priča koja analizira društveni kontekst u kojem žene žive kako podčinjene sluškinje, a zastupljen je i popriličan broj osvrta na aktualne filmove....pročitajte cijeli tekst... -
MONOGRAFIJA U MALOM POSVEĆENA IGORU KORDEJU
Kvadrat, gl. ur. Vjekoslav Đaniš, br. 40-41, 2019.
Piše: Miroslav Cmuk
Časopis Kvadrat kontinuirano izlazi već 27 godina i treba napomenuti da je najdugotrajniji i za sada jedini časopis u Hrvata koji se bavi teorijom i kritikom devete umjetnosti. Dvobroj 40-41 u potpunosti je posvećen Igoru Kordeju (1957.), strip-autoru svjetskoga glasa. Broji preko 200 stranica i svojevrsna je monografija ovom vrsnom autoru, što je urednik Đaniš spomenuo u uvodnom tekstu: „Ali, ako bi htjeli predstaviti baš sve što je Kordej do sada nacrtao, trebalo bi duplo više stranica od ovoga dvobroja, a to bi onda bila prava monografija. Bez obzira na sve moguće manjkavosti koje su uvijek prisutne u svakom radu, moramo biti zadovoljni ovim dvobrojem koji je svakako i određen iskorak, kako brojem stranica, tako i kvalitetom priloga...“...pročitajte cijeli tekst... -
Dokumentarni film u fokusu
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 97., 2019.
Piše: Miroslav Cmuk
97. broj časopisa Hrvatski filmski ljetopis tematski se u velikoj mjeri bavi dokumentarnim filmom. Interes za dokumentarne filmove izražen je kod filmaša, ali i publike, a najbolji dokaz za to je međunarodni festival ZagrebDox, osnovan 2005. godine. U 97. broju zastupljeno je više istraživačkih radova u kojima autori analiziraju dokumentarne filmove. Prisutno je i više recenzija filmova iz 2018. godine, dok bogata Kronika Janka Heidla podsjeća koja su događanja obilježila svijet filma, pokazuje koliko je živa filmska scena. ...pročitajte cijeli tekst... -
Iz teorije sedme umjetnosti
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 96., 2018.
Piše: Miroslav Cmuk
96. broj Hrvatskog filmskog ljetopisa karakteriziraju kvalitetni i informativni tekstovi kojima se dopunjuje otprije stečeno znanje, prijeko potrebno štivo u vremenima kada se brojni časopisi gase zbog konstantnog pada broja čitatelja kojima internetski portali postaju draži od stručnih časopisa. Najnoviji broj otvaraju iscrpni eseji Saše Vojković, Višeslava Radića, Ljubice Price i Dragane Kružić, koji od čitatelja traže punu koncentraciju. ...pročitajte cijeli tekst...
-
Strip i mladi
Kvadrat, gl. ur. Vjekoslav Đaniš, br. 39, 2018.
Piše: Miroslav Cmuk
Koliko su stripovi prisutni u životima djece i mladih, kakvi su stripovi prigodni za njih, zašto se stripovi u manjoj mjeri čitaju i kakve bi stripove djeca i mladi rado čitali? Na ta pitanja nastojalo se odgovoriti u tekstu Stripovi za djecu i mlade, kojega je sastavio potpisnik ovih redaka. O stripovima za djecu i mlade govorio je Darko Kreč (1958.), vrijedan autor koji desetljećima stvara stripove za djecu i mlade, surađuje s više scenarista i objavljuje stripove za djecu i mlade u više časopisa. Intervju s Krečom vodio je urednik časopisa Kvadrat, Vjekoslav Đaniš. Kreč je opisao kako se razvijala njegova karijera i koje planove ima, a osvrnuo se i na položaj stripa nekad i danas...pročitajte cijeli tekst...
-
Nacionalni identitet u filmskoj perspektivi
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br.95, 2018.
Piše: Katarina Marić
Jesenski, 95. broj filmološkog časopisa Hrvatski filmski ljetopis na 200 stranica uz brojne druge, iznosi i svoju glavnu temu – analizu vizualne reprezentacije nacionalnih identiteta u filmskoj perspektivi na primjeru hrvatskih djela iz 1990-ih (primjerice Bogorodica Nevena Hitreca, Vukovar se vraća kući Branka Schmidta, Četverored Jakova Sedlara, Nebo, sateliti Lukasa Nole itd.).
...pročitajte cijeli tekst... -
Opsežan prikaz estetike stvaranja
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 93-94, 2018.
Piše: Katarina Marić
O jednom od najvažnijih autora modernog svjetskog filma snažnog autorskog pečata - Michaelu Hanekeu, „kroničaru modernog pesimizma“, mahom kroz filmske studije patološkog nasilja i njegovoj kontekstualizaciji sa suvremenim austrijskim filmom (te njegovim najistaknutijim predstavnicima poput primjerice Ulricha Seidla) u smislu Hanekea kao pojavnosti unutar istog, piše Rajko Petković sa Sveučilišta u Zadru, zaključujući kako su Hanekeovi filmovi izrazito neujednačeni a ugled donekle precijenjen, te da mu je opus nerijetko obilježen „…elitizmom, pretencioznošću, kao i stilskim manirizmom.“ ...pročitajte cijeli tekst... -
Pravi materijal za film
Kvadrat, gl. ur. Vjekoslav Đaniš, br. 36-37, 2017.
Piše: Miroslav Cmuk
Mnogi navedeni strip-serijali koji se spominju u Kvadratu nisu ekranizirani, ali bi jednom mogli završiti na malim i velikim ekranima jer je većinom riječ o epskim, višeslojnim pričama koje lako mogu poslužiti kao materijal za film. Ukoliko se želi steći obilata doza informacija o pustolovnom i avanturističkom žanru u formi stripa, dvobroj 36/37 časopisa Kvadrat pravi je izvor pouzdanih podataka. Dobar dio prostora posvećen je serijalu Princ Valiant koji je počeo izlaziti 1937. godine, prije najezde kostimiranih super-junaka, te autoru serijala - velikanu Halu Fosteru (1892-1982) koji je svojim radovima utjecao na brojne strip-autore. Dvobroj 36/37 započinje posljednjim intervjuom u kojemu Foster iscrpno opisuje djetinjstvo te svoje početke u strip-industriji....pročitajte cijeli tekst... -
U sjećanje na gospona Fulira
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 92, 2017.
Piše: Miroslav Cmuk
Gospon Fulir tema je 92. broja Hrvatskog filmskog ljetopisa. Uvršten je sinopsis monodrame Borisa Senkera, čiji je radni naslov bio “Fanti”i fantazije gospodina Fulira. U toj je monodrami Relja Bašić trebao glumiti gospona Fulira dvadeset i pet godina poslije radnje filma, ali Bašić nije nastupio zbog uboda zaraženog krpelja. U dvanaest fantova Fulir bi ispričao publici svoje rodoslovno stablo, kako je fotografskom poslu učio Tošu Dapca i zašto mu nije uspio brak s Mimom, opisao bi boravljenje u zatvoru, glumačku i pjevačku karijeru, kratkotrajan boravak u Australiji, osnivanje turističke agencije i boravljenje u staračkom domu (što također nije prošlo najbolje za Fulira)…...pročitajte cijeli tekst...
-
Posvećeno animaciji
Hrvatski filmski ljetopis, gl.ur. Nikica Gilić, dvobroj 90./91., 2017.
Piše: Miroslav Cmuk
Dvobroj 90/91 časopisa Hrvatski filmski ljetopis, čija je glavna tema animacija, ima najduži broj stranica tijekom izlaženja, točnije - proteže se čak na 332 stranice. Dvobroj započinje tekstom filmologa Hrvoja Turkovića koji je stvorio kronologiju hrvatskog animiranog filma, obuhvatio razdoblje od 1922. do 2015. godine. Osim opsežnih eseja i studija, dvobroj 90/91 čine osvrti na filmske smotre i festivale, prikazi filmskih noviteta (Mjesečina, Paterson, Stilistica, Svinjari, serija Mladi papa), ali i recenzije filmskih studija (Kinematički način proizvodnje: ekonomija pažnje i društvo spektakla Jonathana Bellera te dva prikaza naslova Modernizam u hrvatskom igranom filmu Tomislava Šakića)....pročitajte cijeli tekst... -
Temat o filmskoj priči
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 89., 2017.
Piše: Miroslav Cmuk
89. broj Hrvatskog filmskog ljetopisa po običaju potvrđuje kako zasluženo ima status kvalitetnog časopisa; mnogi ga s pravom koriste kao stručnu literaturu jer je na dobrom glasu kao provjereni izvor informacija. Standardno kvalitetan i iscrpan po pitanju sadržaja, ne čine ga samo obimni analitični tekstovi nego su u fokusu i kraći informativni prilozi o filmovima. Kontinuirano raznolik i adekvatan, jednako je koristan prekaljenim filmoljupcima kao i usputnim znatiželjnicima koji bi rado proširili ili dopunili svoje dosadašnje znanje o filmu novim saznanjima. ...pročitajte cijeli tekst... -
Strip i film vole se javno
Kvadrat, časopis za strip, br. 33-34, gl. ur. Vjekoslav Đaniš, Matica Hrvatska Ogranak Bizovac, 2016.
Piše: Miroslav Cmuk
Novi broj časopisa Kvadrat posvećen je strip serijalu Ken Parker. Na 208 stranica možemo čitati dvadesetak tekstova u kojima se analiziraju tekstualne i vizualne posebnosti tog strip serijala koji je premijeru doživio 1977. godine. Da se strip i film zaista vole javno, najbolje dokazuje činjenica kako u novom broju Kvadrata gotovo nema teksta u kojem se ne spominje utjecaj filmova, baš kao što u čitavom serijalu Ken Parker nema epizode bez (in)direktnih filmskih referenci. Ken Parker je kompleksan strip serijal koji iziskuje višestruka, detaljna iščitavanja, a ujedno čitatelja nagovara na ponovno konzumiranje vestern filmova ...pročitajte cijeli tekst... -
Glazba i film
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 86-87, 2016.
Iz tematskog bloka o glazbi i filmu kojeg čine četiri teksta, zanimljivošću se posebno istaknuo naslov Punk je živ i zdrav – na ekranu… Dejana D. Markovića o životu punka u dokumentarnim i igranim filmovima realiziranima u vrijeme njegova nastanka, kulminacije i diferencijacije – 1970-ih i 1980-ih godina u Velikoj Britaniji i Sjedinjenim Državama. Film je hranio maštu punka a filmski stvaraoci u punku su pronašli neodoljivu muzu, a ta kaotična sila punka i dalje je magnetski privlačna, dok je njena povezanost sa svijetom filma i utjecaj na film nezanemariv, smatra autor Dejan D. Marković ...pročitajte cijeli tekst... -
Antifilm i filmski eksperiment
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 85, 2016.
Hrvatski filmski ljetopis broj 85 posvećen je Mihovilu Pansiniju (1926-2015), liječniku i filmskom redatelju, zagovorniku tzv. antifilma i filmskog eksperimentiranja, začetniku i glavnom teoretičaru GEFF-a (Genre Film Festival) 1960-ih, koji je težio prevladavanju granica filma. Uvodni rad Petre Belc polazi od Pansinijevih antifilmsko-teorijskih ideja. Autorica se osvrće na utjecaj umjetničke scene povezane uz Nove tendencije i Gorgonu te Pansinijevim idejama istovremeno nastoji osvijetliti i neki od mogućih teorijskih aspekata antifilma kao eksperimentalno-filmske, ali i konceptualno-umjetničke forme ...pročitajte cijeli tekst... -
Svjetlo na filmu
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 84, 2015.
Krešimir Mikić obrađuje temu postojećeg svjetla u igranom filmu, koje mogućnosti ono pruža, gdje su mu granice, iznosi njegova tehnička, estetska i povijesna obilježja te zašto se pri stvaranju filma uopće osvjetljuje. Naročito se zanimljivošću ističe tekst Maje Midžor o Ingmaru Bergmanu i stalnom mu suradniku, snimatelju Svenu Nykvistu – kreativnom filmsko-pripovjedačkom tandemu kojeg povezuje važnost koju pridaju svjetlu kao filmskom izražajnom sredstvu. Pritom autorica razmatra korištenje boje i svjetla-sjene te na koji način filmska slika pridonosi atmosferi filmskog djela
...pročitajte cijeli tekst... -
Tijela i mase u prostoru
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 82/3, 2015.
U radu Jasmine Vojvodić raspravlja se o avangardnoj poetici Ejzenštejnovih filmova Oklopnjača Potemkin i Oktobar, a posebna se pozornost posvećujući ulici kao mjestu zbivanja te odnosu pojedinačnog tijela i mase u njezinu prostoru. Tu je i pretisak knjige prijeratnog književnika i filmskog djelatnika Marijana Mikca Tri godine rada Hrvatskog slikopisa iz 1944. godine, s uvodnim tekstom Marija Kokotovića o Mikčevu životu i radu te podacima o nastanku i djelatnosti Državnog slikopisnog zavoda (Hrvatskog slikopisa), a Edo Lukman – utemeljitelj i voditelj Škole animiranog filma u Čakovcu (ŠAF), tema je teksta Duška Popovića ...pročitajte cijeli tekst... -
Redateljske poetike
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 81, 2015.
Piše: Miroslav Cmuk
Proljetni broj Ljetopisa donosi tematski blok s pet priloga o televizijskim serijalima i serijama Žica, Dva metra pod zemljom, Obitelj Soprano, turskim sapunicama i HBO-ovim serijama. U rubrici Hrvatski film Sergej Lavrentjev, dotičući povijest sovjetskog društva, kinematografije i filmske kritike te recepciju jugoslavenskog i blokovskog filma u Sovjetskom Savezu, piše o redateljskim poetikama kroz filmove Maršal Vinka Brešana, Priča iz Hrvatske Krste Papića i poglavito Kraljica noći Branka Schmidta. Rubrika Novi filmovi donosi recenzije odabranih naslova s kinorepertoara
...pročitajte cijeli tekst... -
Filmske adaptacije
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 79-80, 2014.
Temat proljetnog Ljetopisa posvećen je filmskim adaptacijama književnih predložaka i donosi četiri teksta: Kostimirani film baštine i njegova ograničenja: Mansfield Park Jane Austen u režiji Patricije Rozeme Antonije Primorac, Filmska adaptacija Tsotsija: Moć rase i moć novca Eve Martić, Od rascvjetanog vrta preko sati života do sati ususret smrti: Intertekstualnost u romanu i filmu Sati Iris Šmidt Pelajić i Funkcija praznog označitelja u filmskoj trilogiji Millennium Ivane Rogar. Odlična je i rubrika Korejski film koja donosi tri studije u kojima se govori o kinematografiji sjevernog dijela poluotoka, s poviješću i evolucijom južnokorejskog filma ...pročitajte cijeli tekst... -
Zvuk na filmu
Filmonaut, br. 11/2015, ur. Tamara Kolarić i Mario Kozina
Temat jedanaestog broja FIlmonauta je zvuk na filmu. Broj otvara tekst Jelene Pašić o Laboratoriju za osjetilnu etnografiju (Sensory Ethnography Lab) pri Harvardskom sveučilištu, koji već sedmu godinu proizvodi uratke koji zatiru granice između dokumentarnog i eksperimentalnog filma. Od ostalih tema broja uredništvo na naslovnici izdvaja dva teksta Borisu Poljaku, prvi u kojem Diana Nenadić piše o opusu tog cijenjenog snimatelja i redatelja, dok je Luke Benić vodio veliki razgovor sa tim filmskim umjetnikom. KAo posebno zanimljive uredništvo izdvaja razgovore s uglednim Mikeom Leighom i neobičnim autorom Györgyjem Pálfijem ...pročitajte cijeli tekst... -
Televizija uzvraća udarac
Filmonaut, br. 10/2014, ur. Tamara Kolarić i Mario Kozina
Temat najnovijeg broja – Televizija, donosi šest tekstova. U prvom Diana Robaš progovara o televizijskim hororima sedamdestih, slijedi promišljanje Marija Kozine o tome kako je widescreen ekran postao kućno kino, te potom i ono Silvestra Milete o TV mreži Sidneya Lumeta koja pitijski propitkuje odražava li televizija stavove društva ili ih pak stvara odnosno tekst Petre Vukelić o Ne Pabla Larraína. Posljednja dva teksta tematskog bloka govore o serijalima – Raspjevanom detektivu (The Singing Detective) Dennisa Pottera o kojem piše Stipe Radić te Pravom detektivu (True Detective) Nica Pizzolatta o kojem piše Karla Lončar ...pročitajte cijeli tekst... -
Ozbiljne namjere
Filmonaut, br. 9/2013, ur. Tamara Kolarić i Mario Kozina
Atraktivnošću se posebno ističe prikaz dokumentarca Provaljujući Bergmana Višnje Pentić u kojem osebujni suvremeni filmaši okupljeni u Bergmanovoj kući, komentiraju, kritiziraju ili iskazuju obožavanje prema njegovom djelu. U tekstu pak Petra Mitrića o europskim koprodukcijama, pedesetih i šezdesetih smatranim neprirodnim hibridima a koje procvat doživljavaju jačanjem globalizacije devedesetih, autor promišlja o njihovim utjecajima na nacionalne kinematografije europskih zemalja te autorsku slobodu, odnosno koja je uloga koprodukcija u razvoju kinematografija zemalja bivše Jugoslavije ...pročitajte cijeli tekst... -
Lica fantastike
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 77/78, 2014.
U dvobroju 77-78 Hrvatski filmski ljetopis donosi tematski blok o znanstvenofantastičnom filmu i filmu strave, s tekstovima Dinka Štimca, Krunoslava Lučića, Nikole Đokovića, Dejana Durića, Željke Matijašević i Barbare Pleić Tomić. Tu je i temat posvećen nedavno preminulom umjetniku i profesoru Ivanu Ladislavu Galeti. Uz studije o trima filmskim autorima, Nuriju Bilgeu Ceylanu i braći Dardenne, iz pera Mirze Skenderagića i Miroslava Sikavice, dvobroj donosi i studiju Tihonija Brčića o kategorizaciji crnoga kadra te istraživanje Ivana Maloče o hrvatskome igranom filmu iz produkcijske perspektive ...pročitajte cijeli tekst... -
Doživljaj domaćeg filma
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 76, 2013.
Časopis donosi tematski blok o filmskoj glumi, s tekstovima Antonia Nuića o ulozi Fabijana Šovagovića u filmu Ritam zločina Zorana Tadića, Igora Bezinovića o modernizmu Nannija Morettija i Luigija Pirandella te Juraja Lerotića o o problemima, metodama, fazama, strategijama i specifičnostima u radu s djecom kao glumcima na filmu. Broj donosi i dosad neobjavljene rezultate istraživanja Hrvatskog audiovizualnog centra o gledalačkim navikama i doživljaju domaćeg filma, kroz pitanja poput primjerice učestalosti gledanja filmova, mjesta najučestalijeg gledanja filmova, vremena zadnjeg odlaska u kino itd. ...pročitajte cijeli tekst... -
Krletke, zrcala, brzine
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 75, god. 20, 2014.
Piše: Dejan Durić
Hrvatski filmski ljetopis u broju 75 donosi tri temata. Prvi, naslovljen Valovi modernizma, donosi pet radova, a otvara ga tekst Vanje Obada Kratki prilog povijesti prve jugoslavenske filmske avangarde. Drugi temat posvećen je Dejanu Kosanoviću, jednom od najuvaženijih jugoslavenskih i srpskih povjesničara filma, koji je bio stalan i plodonosan suradnik Hrvatskoga filmskoga ljetopisa. Rubrika Studije donosi dva vrijedna prinosa proučavanju povijesti filma. Rad Aljoše Pužara i Kim Sang Huna govori o korejskom filmu Varljivi san, dok se Peter Stanković bavi nekim aspektima slovenskog partizanskog filma ...pročitajte cijeli tekst... -
Filmologu od formata
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 73-74, god. 19, proljeće-ljeto 2013.
Piše: Dejan Durić
Povod bogatom tematu sedamdeseti je rođendan Hrvoja Turkovića pa se Ljetopis na prigodan način odlučio odužiti jednom od najznačajnijih hrvatskih filmologa, autora deset knjiga i mnoštva stručnih i znanstvenih radova. Cjelina broji devet radova koji sagledavaju različite aspekte Turkovićeva filmološkoga rada, a pridodan je i opširan intervju koji je s njim vodio Petar Krelja. Ovaj broj Hrvatskoga filmskoga ljetopisa može funkcionirati kao pregledan i dobro koncipiran uvid u filmološku praksu Hrvoja Turkovića, ali i kao sovjevrsna posveta osobi koja je svojim radom neosporno zadužila hrvatsku filmologiju ...pročitajte cijeli tekst... -
Margina u fokusu
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 72, god. 18, zima 2012.
Piše: Dejan Durić
Temat ovog broja Ljetopisa posvećen je Dini Iordanovoj, bugarskoj filmologinji sa stalnom adresom u Velikoj Britaniji. Dina Iordanova svakako je jedna od trenutno najzanimljivijih i najaktivnijih europskih filmologinja koja se bavi prilično širokim spektrom interesa kojega dobrim dijelom povezuje pitanje marginalnosti i periferije te transnacionalnoga filma. U uvodnom tekstu temata filmologinja Etami Borjan ponudila je dobar pregled autoričinih znanstvenih preokupacija te na taj način čitateljima postavila kontekst za iščitavanje triju radove same Iordanove ...pročitajte cijeli tekst... -
Simfonija stiliziranoga neposluha
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 71, god. 18, jesen 2012.
Piše: Dejan Durić
Temat jesenjeg broja Ljetopisa posvećen je japanskom filmašu Seijunu Suzukiju, koji je unatoč osebujnom i bogatom opusu tijekom dobroga dijela karijere ostao uglavnom nepoznat izvan japanskih granica. Temat koji je kao gošća urednica priredila Tanja Vrvilo donosi četiri teksta, po dva domaćih i inozemnih autora. U Prilozima za nastavu filma i medijske kulture Silvestar Kolbas u tekstu Kompozicija kadra. Polazište za radionicu metodički sagledava problematiku kompozicije kadra i njezina objašnjenja. Tekst je to koji je važan za senzibiliziranje mlađih naraštaja za filmsku tematiku i problematiku ...pročitajte cijeli tekst... -
Film i drugi mediji
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 70, god. 18, ljeto 2012.
Piše: Dejan Durić
Ljetni broj Ljetopisa se svojim prepoznatljivim tematskim blokom, često posvećenom aktualnim filmskim ili filmskoteorijskim trendovima, uključio u razmatranje intermedijalnosti, donoseći niz radova koji sagledavaju strategije intermedijalnih odnosa književnosti i drugih umjetnosti, ali i odnosom filma i slikarstva, ili odnosom između Pasolinijeva književnoga i filmskoga stvaralaštva. Za sve koji se bave intermedijalnošću te sve koje zanima odnos filma i ostalih umjetnosti, ovaj je broj Hrvatskoga filmskoga ljetopisa nezaobilazno štivo, a svakako je poticajan i onima koji se u tu problematiku žele uvesti....pročitajte cijeli tekst... -
Lica američkoga filma
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 69, god. 18, proljeće 2012.
Piše: Dejan Durić
Temat 69. broja Ljetopisa Lica američkoga filma a u cjelinu povezuje činjenica da razmatra različite aspekte američke kinematografije u rasponu od Novoga Hollywooda pa do recentnih američkih filmskih trendova i popularne kulture. Međutim, podrobnijim čitanjem dolazi se do uvida kako je rubrika ipak podosta heterogena jer uključuje tekstove koji imaju pretenzije buti znanstvenim radovima kao i esejistički orijentirane prinose Moguće je primijetiti različite metodološke pristupe u rasponu od filmoloških analiza preko različitih kulturološki intoniranih tekstova do razmatranja različitih identitetskih problematika ...pročitajte cijeli tekst... -
Stripovi o filmovima
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 68, god. 17, zima 2011.
Piše: Dejan Durić
Strip je jedan od najfascinantnijih medija 20. stoljeća, no ostaje činjenica kako je (pre)često bio zanemarivan, premda je uvelike i nezaobilazno obogatio vizualnu kulturu zadnjih stotinjak godina, te imao velikog utjecaja na filmsku produkciju – u rasponu od stilskih, odnosno vizualnih i scenarističkih utjecaja pa sve do filmskih adaptacija stripovskih predložaka te stvaranja raznih filmskih trendova. Upravo je stoga jedan temat zimskog broja Letopisa posvećen odnosu stripa i filma. Drugi veliki temat prigodno je posvećen nedavno preminulom Ivi Škrabalu. čovjeku koji je ostavio značajan trag u povijest hrvatskog filma ...pročitajte cijeli tekst... -
(Per)mutacije filmske priče
Filmonaut, ur. Tamara Kolarić i Mario Kozina, br. 4 / 2011.
Piše: Dejan Durić
Činjenica kako gotovo polovina Filmonauta otpada na recenzija filmskih naslova koji su igrali u hrvatskim kinima u razdoblju između dvaju brojeva časopisa, nipošto nije negativna. Spomenute su kritike probrane, odnosno mahom su usredotočene na nekomercijalni i nezavisni film te neameričke kinematografije. Neke su kritike bolje, neke lošije, ovisno o autorima, njihovim sposobnostima te izgrađenosti njihova pristupa. Međutim, ta rubrika nudi mogućnost čitateljima da pročitaju ozbiljniju, podužu, i nešto iscrpniju filmsku kritiku, koja nastoji stručnim instrumentarijem secirati filmsko djelo
...pročitajte cijeli tekst... -
U svijetu Profesora Baltazara
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 65-66, god. 17, proljeće / ljeto 2011.
Piše: Dejan Durić
Temat Animacijske studije sastavljen je od dvaju radova posvećenih animiranom filmu. Luigi Scarpa autor je iscrpnog rada „Profesor Baltazar“ – animirana serija za djecu na način Zagreb filma, dok stalni Ljetopisov suradnik Midhat Ajanović predstavlja rad Ženska crta britanskoga animiranoga filma. Scarpa prati četiri sezone Profesora Baltazara, stavljajući naglasak prvenstveno na tehniku animacije te njezine promjene tijekom razvoja samoga serijala te uspijeva u sažetim crtama, dinamično a ne suhoparno, naglasiti ono što je bitno: ideološku i idejnu potku serije, način animacije, uporabu boja ...pročitajte cijeli tekst... -
Potreba i utopija
Filmonaut, ur. Tamara Kolarić i Mario Kozina, br. 3 / 2011.
Piše: Janko Heidl
Najvrednijim su odsječak trećeg broja Filmonauta filmske recenzije – njih dvadeset i jedna, redom o filmovima što ih razgovorno smještamo u kategoriju umjetničkih. Mlađahno uredništvo u svoje je redove unovačilo uglavnom najmlađe i zasad mahom neafirmirane filmske zaljubljenike, a iz ponuđenih se tekstova čini da je riječ o filmoznalcima velikog potencijala. To veseli ne samo zato što nam je pružena prilika pročitati zanimljive tekstove, nego i zato što pokazuje da izgon filmske kritike iz tiražnih medija bar zasad nije negativno utjecao na zanimanje novih naraštaja za ozbiljno razmišljanje o filmu
...pročitajte cijeli tekst... -
U 24 kvadrata
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 64, god. 16, zima 2010
Piše: Dejan Durić
Uz standardne rubrike poput Festivala i revija, u kojoj se nastoje zabilježiti te prokomentirati svi važniji festivalski i revijalni te izbor kritika filmova s tekućega kinorepertoara u prijeđenom razdoblju, zimski broj Ljetopisa posvećen je prošle godine preminulom hrvatskom filmskom redatelju, glumcu, performeru, multimedijalnom i konceptualnom umjetniku Tomislavu Gotovcu, koji je ostavio veliki trag kako u povijesti hrvatske kinematografije tako i u hrvatskoj kulturi općenito. Osim temata posvećenog Gotovcu ovaj broj u rubrici Iz povijesti hrvatskog filma donosi tri teksta, a tu su i dobro znane rubrike: Studije, Snimateljski prilozi, Eseji te Novi filmovi i Nove knjige...pročitajte cijeli tekst... -
Od Babaje do Aboridžina
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 63, god. 16, jesen 2010.
Piše: Dejan Durić
Hrvatski filmski ljetopisu broju 63 donosi dvije velike tematske cjeline – Lica svjetskoga filma i Ante Babaja (1927-2010), drugi, završni dio. Temat o Babaji donosi niz novih zapažanja i tumačenja autorovoga opusa te stoga predstavlja dobar i poticajan doprinos proučavanju povijesti hrvatskoga filma i samih filmskih redatelja. Igor Grbić daje uvide u erotske aspekte kinematografije Bollywooda, ali donosi i mnogo širi društveno-kulturni kontekst. U svojoj biti riječ je o intermedijalnoj studiji jer razmatra odnos erotskoga u indijskom popularnom filmu te klasičnoj sanskrtskoj književnosti. ...pročitajte cijeli tekst... -
Značaj redateljskog opusa Ante Babaje
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 62, god. 16, ljeto 2010.
Piše: Dejan Durić
Cilj temata posvećenog životu i djelu nedavno preminulog redatelja Ante Babaje je da „pokrije veći dio autorova opusa i potakne što više budućih interpretacija“ kako u uvodniku navodi glavni urednik Ljetopisa Nikica Gilić. Iščitavanje prvoga dijela tematskoga bloka ipak ostavlja dojam da nije bilo nužno objaviti sve tekstove, posebice ne one osobno intonirane i tek rubno vezane uz temat. Tim više što se na taj način temat čini poprilično razbarušenim, jer uz znanstvene tekstove, postoje i oni stručni, ali i oni svedeni na razinu osobnih reminiscencija. Lica američkoga filma, drugi su veliki tematski blok kojega donosi ovaj broj časopisa ...pročitajte cijeli tekst... -
Život i stvaralaštvo Krste Papića
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 61, god. 16, ožujak 2010.
Piše: Dejan Durić
Umjesto da su se odlučili za konvencionalan i već monoton pristup u kojem bi se o životu i stvaralaštvu Krste Papića pisali klasični radovi, uredništvo se odlučilo za nešto zanimljiviji pristup u kojem je ostavilo mogućnost samome Papiću da iskaže svoje umjetničke i svjetonazorske stavove, promišljanja o vlastitom životu te umjetničkom putu, utjecajima – kako filmskim tako i kulturološkim, odnos naspram prevladavajućih ideologija te filmskih tendencija u određenom razdoblju. Prisutnost triju intervjuera također doprinosi širini zahvata jer i sami ispitivači u razgovor unose svoje poglede o filmu te filmskom stvaralaštvu u Hrvatskoj ...pročitajte cijeli tekst... -
Širok spektar tema
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Bruno Kragić, br. 60, zima 2009.
Piše: Dejan Durić
Novi Ljetopis donosi dobar temat Poetsko izlaganje i film sa zanimljivim tekstovima, dobro strukturiranim i argumentiranim koji ne pate od pretjerane suhoparnosti, što je često uočljivo u radovima iz Ljetopisovih temata. Također su teorijski potkovani i promišljeni, a osobito je, uz uvodni tekst Hrvoja Turkovića, zanimljiv tekst Filmska poetizacija u videoigrama Ilije Barišića koji se bavi područjem atipičnim za filmologiju, premda autor uvjerljivo prikazuje kako se instrumentarij filmske teorije također može biti plodonosan prilikom analize videoigara ...pročitajte cijeli tekst... -
Film i trauma
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Bruno Kragić, br. 59, jesen 2009.
Piše: Dejan Durić
Ovaj broj Hrvatskog filmskog ljetopisa pokušava aktualizirati upravo jedno takvo psihoanalitičko, napose lakanovsko, čitanje filmova u tematu Film i trauma, danas poprilično aktualno u svijetu, ali u ovome broju ostvareno tek s djelomičnim uspjehom. Ideja za temat svakako je zanimljiva i aktualna, međutim, ostaje dojam kako svi tekstovi ipak nisu na razini. Rubrika Studije donosi niz dobrih tekstova, koji odaju suvereno poznavanje materije kojom se autori bave
...pročitajte cijeli tekst... -
Od Šibenske luke do Odiseje u svemiru
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Bruno Kragić, br. 57-58, Hrvatski filmski savez, 2009.
Piše: Dejan Durić
Temat novog broja Ljetopisa naslovljen Film i ideologija donosi četiri rada koji se bave indeološkim inputima u jugoslovenskom socrealističkom filmu, ali i onima koji su nastali u kinematografijama bivše Jugoslavije nakon njezina raspada. U Ljetopisu je uočljiv raskorak između suhoparnih i teorijski nabrijanih tekstova koji su očito namijenjeni filmskim teoretičarima i profesionalnicma te onih s lakšim pristupom tematici i problematici, no i ovaj je broj časopisa bogat vrijednim prinosima proučavanju kako teorije filma tako i filmske povijesti
...pročitajte cijeli tekst... -
Animacija u središtu
Hrvatski filmski ljetopis, br. 55/2008., Hrvatski filmski savez, glavni urednik: Bruno Kragić
Filmski teoretičar Hrvoje Turković autor je teksta o pokretanju animiranih sličica u kojem odgovara i na pitanje da li je oživljena priča u obliku animiranog filma zaista film. Vrlo detaljnom analizom i brojnim primjerima riješio je pitanje svrstavanja animacije u područje filma. Bitna razlika između živog i animiranog filma jest da je u živom pokret zadan, a za animaciju se on tek stvara. Turković je u završnoj tvrdnji zaključio da likovnost u animaciji nije upitna, već je bitna kinetička umjetnost zbog koje živi i animirani film čine različite discipline filmskog područja ...pročitajte cijeli tekst... -
Odmjereno i prepoznatljivo
Hrvatski filmski ljetopis, br. 54/2008., Hrvatski filmski savez, glavni urednik: Bruno Kragić
Odmjeren i prepoznatljiv, 54. broj Hrvatskog filmskog ljetopisa donosi teme poput Deleuzeove filmozofije, novosti o festivalima i nagradama te kritičke osvrte na nove filmove. O životu i radunajistaknutijeg glumca hrvatske filmske scene - Borisa Dvornika, dirljivo i bogatim zapažanjem piše Bruno Kragić. O onome što se prešućuje, a o čemu govore distopijski filmovi otkrio nam je Srećko Horvat u vrlo originalnom eseju koji govori o strahu pred tehnologijom, problemu ekologije i kritici konzumerizma u znanstveno fantastičnim filmovima....pročitajte cijeli tekst... -
Fenomen kinoklubova
Zapis, bilten Hrvatskog filmskog saveza, br. 62, god 2008., glavni urednik: Diana Nenadić
62. broj Zapisa, osvježit će naše znanje o filmskoj kulturi, preciznije o fenomenu kinoklubova polovicom 20. stoljeća. Časopis u cijelosti prenosi informativan i zanimljiv diplomski rad Tomislava Brčića, koji nikoga ne može ostaviti ravnodušnim nakon prisjećanja amatersko-eksperimentalne borbe s klasičnim filmskim modusom kojem je sedamdesetih godina već bilo vrijeme za počinak. Danas nam ostaje tek nostalgični pogled na platno i nada u nove kulturalne revolucije filmske scene koja će uroditi jednakim bogatstvom izraza kao i antifilm svoga vremena....pročitajte cijeli tekst...