Festivali i kinoteka

  • Film kao struja svijesti

    Ciklus filmova Alaina Resnaisa, Kino Tuškanac, Zagreb, 4. – 21. prosinca 2012.: Prošle godine u Marienbadu (L'Année dernière à Marienbad)

    Piše: Nikola Strašek
    Prošle godine u Marienbadu je više no išta drugo film koji traži od gledatelja da ga dovrši, da donese svoje zaključke, da u sebi tijekom projekcije stvara film uz pomoć nejasnih uputa koje mu je film dao. Na taj način film se spaja sa strujom svijesti samog gledatelja i uvlači ga u svoj svijet, transponirajući ga mimo stvarnosne logike i svakodnevnog iskustva
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Fassbinderov magnum opus

    Televizijska serija Berlin Alexanderplatz, red. Reiner Werner Fassbinder

    Piše: Nikola Strašek
    Bez obzira što Berlin Alexanderplatz nosi karakterističan Fassbinderov potpis, serija je istovremeno najbolji mogući primjer adaptacije književnog djela u filmski medij. Središnja je tema serije ona kojom se redatelj bavio cijelog života – kompleksni međuljudski odnosi, prijateljstvo, ljubav, ovisnosti, moralni pad – svi briljantno izvezeni u dramaturške arabeske koje čine bogati sag ovog blistavog filmskog ostvarenja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ples, pjesma i rat

    Ciklus iberoameričkog filma, Kino Tuškanac, 2. – 15. studenoga 2012.: Ay, Carmela!, red. Carlos Saura

    Piše: Nikola Strašek
    Zavidna vještina Saurine režije i komični elementi scenarija sjajno se nadopunjuju, a plesne su sekvence maestralno koreografirane i režirane. Film isijava redateljevom strašću prema plesnoj umjetnosti, glumačkom životu i suprotstavlja krhku moć umjetnosti bezumnoj, rušilačkoj energiji rata. U trolistu glavnih likova izdvaja se izvanredno glumačko ostvarenje Carmen Maure (Carmen) ...pročitajte cijeli tekst...
  • Svjedočanstvo o životu najsiromašnijih

    10. Zagreb Film Festival, 14. – 21. listopada 2012.: Retrospektiva filmova Michaela Glawoggera – Megagradovi (Megacities)

    Piše: Nikola Strašek
    Način na koji je Glawogger prikazao život u nekoliko ogromnih gradova koncentrirajući se na dno društva, na one što žive na rubu, socijalnoj margini – iznimno je inteligentan i pronicljiv pristup toj temi. Megagradovi još jednom pokazuju Michaela Glawoggera kao jednog od najboljih i najuzbudljivijih dokumentarista današnjice
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Veliki svodnik u vihoru povijesti

    Ciklus japanskog igranog filma, Kino Tuškanac, Zagreb, 1. – 10. listopada 2012.: Zegen, red. Shôhei Imamura

    Piše: Nikola Strašek
    Zegen pokazuje pozadinu azijske povijesti u prvoj polovini 20. stoljeća, ali bez dobrog poznavanja tog razdoblja i kultura tog područja na trenutke postaje pretežak za gledatelja. To nije najbolji Imamurin film, ali na inventivan način pokazuje svjetonazor redatelja. Zegen je epična, energetična, seksualna i groteskno smiješna satira imperijalizma, kolonizacije i njihove propasti, zabilježena kamerom velikog redatelja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Lucidan i ludistički odnos prema filmu

    Retrospektiva Seijuna Suzukija, Kino Tuškanac, Zagreb, Art-kino Croatia, Rijeka, 4. lipnja – 2. srpnja 2012.: Tokijski vjetopir (Tôkyô nagaremono), red. Seijun Suzuki

    Piše: Nikola Strašek
    Iako film naizgled ostavlja dojam kaotičnosti, Suzuki je vizualno izrazito osviješten autor, obrazovan filmaš koji je očito crpio svoje nadahnuće i iz novovalnog pokreta u Francuskoj, klasičnog vesterna, elemenata burleske američkog nijemog filma te mjuzikla. Suzuki koristi sva raspoloživa stilska sredstva ostavljajući logiku radnje na margini svog autorskog univerzuma
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Fascinantan esej

    5. Subversive Film Festival, Zagreb, 5. – 12. svibnja 2012.: Kontrola niske rezolucije (Low Definition Control – Malfunctions #0), red. Michael Palm

    Piše: Marijan Krivak
    Završno poglavlje Kontrole niske rezolucije daje i točnu dijagnozu žrtava tehnologijâ manipuliranja informacijama. Govori se o tzv. živim mrtvacima. I kad umremo, negdje i nekoliko trenutaka ostajemo živima zbog toga što smo pohranjeni u memoriju sustava putem nadzorne kamere. Film je zastrašujuć, a umjetnički je i teorijski uobličen kao fascinantan filmski esej
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bolesti društva i celebrityja

    65. međunarodni filmski festival u Cannesu (Le Festival International du Film de Cannes), 16. – 27. svibnja 2012.: Filmovi izvan konkurencije i paralelni programi

    Piše: Zlatko Vidačković
    Xavier Dolan je u drami Laurence svakako pokazao kao kanadsko društvo usprkos svim proklamacijama zapravo još nije slobodno ni tolerantno prema različitosti, ali je više od socijalne komponente ipak stavio naglasak na intimnu dramu i izazove u međuljudskim odnosima.u priči o braku u kojem muškarac odluči promijeniti spol 
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Trag iščezla svijeta

    Ciklus filmova Istvána Szaba: Stoljeće ljubavi i mržnje (Sunshine), Kino Tuškanac, 14. – 17. svibnja 2012.

    Piše: Nikola Strašek
    Szabó je, uz pomoć koscenarista Israela Horovitza, dramaturški vrlo inteligentno i svrhoviton(s obzirom da se radnja filma proteže kroz stotinu godina) film orkestrirao oko obiteljskih ručkova i večera, prikazujući tako ključne trenutke u obiteljskoj povijesti, međusobnim odnosima i reakcijama na kotače povijesti što se neumitno valjaju vanjskim svijetom ...pročitajte cijeli tekst...
  • Uznemirujuće filmsko pismo iz Grčke

    5. Subversive Film Festival, Zagreb, 5. – 12. svibnja 2012.: Katastrojka (Catastroika), red. Aris Chatzistefanou, Katerine Kitidi

    Piše: Vedran Jerbić
    Aris Chatzistefanou i Katerine Kitidi namjerno su u filmu izbjegavali novinarski diskurs uravnotežene priče u kojoj se mogu čuti obje strane, i time filmu utisnuli borbeni karakter. Katastrojka je istovremeno sjajan i tjeskoban dokumentarac, zloslutni znak svega onoga što se događa u stražnjim prostorijama velikih igrača i svega onoga što bi se još moglo dogoditi ukoliko neoliberalizam nastavi divljati
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Igre, ratnici i ljudi

    Vikend Hrvatske kinoteke: Izbor iz opusa Nikole Babića, Kino Tuškanac, 13. i 14. travnja 2012

    Piše: Nikola Strašek
    Babić u kratkom, desetominutnom dokumentarnom filmu Šije pruža gledatelju uvid u puno više od same igre koju koristi kao metaforu za život u Imotskoj krajini, društvene odnose i karakter ljudi koji je igraju. Babić dopušta sadržaju da kreira formu filma. Sama igra, njezina struktura i način na koji se odvija, redatelju služi kao okvir za izgradnju vlastitog djela ...pročitajte cijeli tekst...
  • Priče o drukčijem svijetu

    Filmski ciklus po djelima Charlesa Dickensa, Kino Tuškanac, Zagreb, 4. – 15. travnja 2012.: Priča o dva grada (A Tale of Two Cities), red. Ralph Thomas; Posmrtni spisi Pickwickova kluba (The Pickwick Papers), red. Noel Langley

    Piše: Nikola Strašek
    Film Posmrtni spisi Piskwickova kluba Noela Langleyja šarmantna su satirična komedija, rađena u najboljoj maniri žanra. Likovi su u prvom planu, a svaki od važnijih likova ostvaruje dramaturški luk i doživljava katarzu a s njim je doživljava i publika. Humor je suptilan i nenametljiv, većinom proizlazi iz likova i njihovih međuodnosa, iako se film kreće izrazito brzo, s istančanim osjećajem za ritam izmjene scena ...pročitajte cijeli tekst...
  • U rudnicima Konga

    Tjedan frankofonskog filma, Kino Tuškanac, Zagreb, 19. – 25. ožujka 2012.: Katanga Business, red. Thierry Michel

    Piše: Nikola Strašek
    Katanga Business dokumentarac je koji ne zadire ispod površine. Žalosno je što je tako zahvalna tema potrošena na hladan, suzdržan film, koji otkriva ponešto o biznisu u Katangi, ali gotovo ništa o emocijama, traumama, svakodnevnoj borbi crnih ljudi za bolji život, kao što ne otkriva ništa o tome što se skriva iza namještenih lica (maski) pohlepnih bijelih ljudi koji su u središtu redateljeve pažnje
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Eksperimentalni šarm mrtvih

    8. ZagrebDox, međunarodni festival dokumentarnog filma, Zagreb, 24. veljače – 4. ožujka 2012.: Post festum

    Piše: Željko Kipke
    Crulic – putovanje na onaj svijet priča o nedužnom čovjeku koji je iz groba izravnao račune sa krivcem za svoju smrt. Redateljica Anca Damian mrtvog je čovjeka animacijom vratila u stvarnost koja ga je fizički i duhovno izbrisala iz svog registra. Taj neobičan poduhvat govori da se upečatljivi medijski eksperiment vrlo često zbiva na mjestima sudara dviju stvarnosti
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Iscjeliteljska snaga prirode

    8. ZagrebDox, međunarodni festival dokumentarnog filma, Zagreb, 24. veljače – 4. ožujka 2012.: Dječak dupin (Dolphin Boy), red. Dani Menkin, Yonatan Nir

    Piše: Tonči Valentić
    U cjelini gledano, film je uspjelo ostvarenje, i u sedamdesetak minuta uspijeva privući gledateljevu pažnju potičući ga na empatiju nekonvencionalnom pričom o nasilju i neobičnom procesu liječenja s dupinima. Dječak dupin film je plemenitih namjera kojem nedostaje malo iskusnija redateljska i scenaristička ruka da ispravi neke nedostatke i fokusira se na snažniji, čisti dokumentarizam
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Intimni i društveni pritisak

    8. ZagrebDox, međunarodni festival dokumentarnog filma, Zagreb, 24. veljače – 4. ožujka 2012.: Nagrada publike i posebna priznanja u Regionalnoj konkurenciji

    Piše: Nikola Strašek
    Nije ti život pjesma Havaja Dane Budisavljević, sofisticiran je pametan i pitak film koji o teškim temama progovara sa lakoćom koja zadivljuje. Gledatelj prati nešto naizgled svakodnevno koje se režijskim postupcima pretvara u ozbiljnu obiteljsku dramu i emocionalnu katarzu cijele obitelji. Iako naizgled ništa nije riješeno, jasno je da smo svjedočili važnim trenucima u nečijem životu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Odlasci i sjećanja

    8. ZagrebDox, međunarodni festival dokumentarnog filma, Zagreb, 24. veljače – 4. ožujka 2012.: Dobitnici Velikih pečata i nagrade Movie that Matters

    Piše: Vedran Jerbić
    U Povratcima i Jednom danu na Drini odluka autora da ne posežu za dijalozima protagonista i da ne objašnjavaju pokazuje se kao pronicljiva. Onome što žele reći i prikazati, ne treba dodatno objašnjenje. Prizori kosti napola zatrpanih zemljom i lica vojnika koja simuliraju nošenje lijesa – govore sami za sebe, a njihova snaga udara gledatelja i kao fragment i kao cjelina ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tko je ovdje lud?

    8. ZagrebDox, međunarodni festival dokumentarnog filma, Zagreb, 24. veljače – 4. ožujka 2012.: Sarah Palin – Itekako! (Sarah Palin: You Betcha!), red. Nick Broomfield

    Piše: Marijan Krivak
    Broomfieldov je film dobar. Bio bi još i bolji da nije tako otvoreno tezičan. Ipak, autorov smisao za dinamički montažni ritam i dramaturški zabavno posložen film ovdje u punom smislu dolazi do izražaja. Političko-kritički dokumentarac očito je sve važniji trend temeljnog filmskog roda. Sarah Palin: You Betcha! vrlo je solidan prilog ovogodišnjem ZagrebDoxu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Na prapočecima umjetnosti

    ZagrebDox, međunarodni festival dokumentarnog filma, Zagreb, 24. veljače – 4. ožujka 2012., Majstori Doxa: Spilja zaboravljenih snova (Cave of Forgotten Dreams ), red. Werner Herzog

    Piše: Vedran Jerbić
    Herzog je filozof, filmaš i terenski istraživač u jednom. Neki će reći kako se  čini da je Herzog zgrabio priliku snimiti spilju Chauvet, s crtežima paleolitskog čovjeka, a tek onda razmišljao što bi s tim snimkama. U neku ruku i jest i nije tako. No Herzog i nikad nije robovao stilskoj perfekciji, njegov rukopis je grub, poput nebrušenog dijamanta i ne zamara ga potreba za didaktičkom preciznošću
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Gdje je kraj pohlepi?

    ZagrebDox, međunarodni festival dokumentarnog filma, Zagreb, 24. veljače – 4. ožujka 2012.: Stanje stvari

    Piše: Vedran Jerbić
    Četiri jahača posjeduju trezvenu proniciljivost, bez moraliziranja ili otkliznuća u teorije zavjere, a brojni sugovornici u filmu (među ostalima u njemu govore i Noam Chomsky i odmetnuti ekonomist Joseph Stiglitz) vrlo precizno, i pristupačnim jezikom, raskrinkavaju mitove slobodnog tržišta i prokazuju sve one eufemizme i laži kojima smo svakodnevno bombradirani preko medija i zabavne industrije ...pročitajte cijeli tekst...
  • Glista, Grof i drugi

    Kužiš stari moj, red. Vanča Kljaković

    Piše: Marijan Krivak
    Ono po čemu ću najviše pamtiti ponovno gledanje Kljakovićeva filma po njegova je nostalgija. Slike blatnjavih savskih odvojaka kraj trnjanskih nasipa prizivaju snagu zemlje. Ako su nekada motoristi plašili Glistinu ekipu, danas nas plaše betonske i ostakljene vizure novoga, europskoga Trnja. Nostalgija, patetika, ljudskost... (a ne seks!?) – danas su moj doživljaj Majdakove priče. Kužiš li ti to, stari moj?...pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji