Američki film

  • Tigar i ja

    Pijev život (Life of Pi), red. Ang Lee

    Piše: Dejan Durić
    Pijev život mnogo zanimljivije i dojmljivije djeluje kada redatelj uspije odbaciti trivijalnu pseudospiritualnost predloška te težište filma premjesti na pokušaj preživljavanja glavnoga protagonista. U tom su trenutku kompjuterski animirani totali oceanske pustoši ili bogatsva života zamijenjeni bližim planovima u kojima dominira onaj koji je pravi akter priče – Pi, te njegove sumnje i nedoumice
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Permanentna snomorica

    Tajni adut (Dark Horse), red. Todd Solondz

    Piše: Marijan Krivak
    Teško je da će Tajni adut imati uspjeha kod publike. Ponajprije, ovdje se doista radi o filmu s ključem. Dramska struktura isprepletena je mnogim oniričkim sekvencama tako da se gledatelj često pita što je od onoga što vidi zbilja protagonista, a što njegova noćna mòra? Solondz se nije potrudio jasnije rasplesti sve usudne i naratološke mreže u koje se protagonist zapliće ...pročitajte cijeli tekst...
  • Loše odluke

    Hobit: Neočekivano putovanje (The Hobbit: An Unexpected Journey), red. Peter Jackson

    Piše: Dejan Durić
    U prvom dijelu filma malo se toga zbiva i radnja se presporo razvija. Film je čas dinamičan u akcijskim prizorima, a potom razvučen u predasima između različitih pustolovina jer scenaristički, a ni montažerski nije dobro izbalansiran. Nema potrebe za podilaženjem obožavateljima romana te stvaranjem kompromisa između njih i redateljevih preokupacija jer su film i roman različiti mediji ...pročitajte cijeli tekst...
  • O kugi našeg vremena

    Queer MoMenti: Kako preživjeti pošast (How to Survive a Plague), red. David France

    Piše: Dejan Durić
    Unatoč pozitivnim namjerama, film ima i poneki nedostatak. Iako je epičnost cjeline očito bila namjerna, film bi bio mnogo dinamičniji i efektniji da je tridesetak minuta kraći i da je izbjegnut mjestimice povišen patos. Korištenje arhivskih materijala i amaterskih snimki filmu daje auru autentičnosti i sirovosti u pristupu, što je pojačano dinamičnom montažom, ali odvlači gledateljevu pažnju ...pročitajte cijeli tekst...
  • Podržavanje romantično-idealističkog mita

    Crossfire Hurricane, red. Brett Morgen

    Piše: Janko Heidl
    Brett Morgen uspijeva odraziti svojevrsnu auru organizirane neurednosti The Rolling Stonesa kao i uhvatiti i prenijeti osjećaj potmulog nemira i prijetnje koji ih je i u glazbenom smislu bitno razlikovao od Beatlesa, a što je imidž koji su Rolling Stonesi uspješno razvijali prvih petnaestak godina djelovanja te ga, unatoč institucijskom statusu i niskom stupnju kreativnosti uspjeli zadržati do danas
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • niz slučajnosti i alternativih verzija

    Atlas oblaka (Cloud Atlas), red. Tom Tykwer, Andy Wachowski, Lana Wachowski

    Piše: Dejan Durić
    S obzirom na gotovo trosatno trajanje, Atlas oblaka nipošto nije dosadan i nezanimljiv film. Štoviše, Tykwer i Wachowski znaju dobro voditi priču jer su, tehnički gledano, narativne linije besprijekorno postavljenje i gradirane kao i sama napetost. U rukama manje spretnih i sposobnih filmaša takav materijal lako se mogao pretvoriti u metafizički kič epskih proporcija ...pročitajte cijeli tekst...
  • Jednom ne tako davno

    Argo, red. Ben Affleck

    Piše: Dejan Durić
    Tehnički gledano, Argo je prilično dobro režiran film, koji se intertekstualno nadovezuje na starije žanrovsko nasljeđe. Iako se film lako gleda i posrijedi je prilično zabavno ostvarenje, ipak se čini kako je potencijalno zanimljiv i provokativan materijal morao platiti određenu cijenu prilikom podilaženja holivudskom establišmentu. Drugim riječima rečeno, film je odveć holivudiziran za vlastito dobro. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tiha cenzura

    10. Zagreb Film Festival, 14. – 21. listopada 2012., Dokumentarni program: Marina Abramović: Umjetnica je prisutna (Marina Abramović: The Artist is Preasent), red. Matthew Akers; Ai Weiwei: Never Sorry, red. Alison Klayman

    Piše: Željko Kipke
    IFIlm o Marini Abramović rađen je u maniri televizijske reportaže više nego kao produkcija namijenjena filmskim sladokuscima i zapravo je pokazao kako se zvučno ime suvremene umjetničke scene polagano ali sigurno, i gotovo bez ostatka, prilagođava rafiniranoj cenzuri kojom društvene zajednice pritišću umjetničku scenu i njezine aktere.
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Distopija u SF ruhu

    Looper, red. Rian Johnson

    Piše: Dejan Durić
    Looper ima nekoliko slojeva koji su osmišljeno i suptilno isprepleteni te redatelj poprilično elegantno slaže svoju složenu narativnu strukturu. Looper nije revolucionaran film, međutim posrijedi je vrlo pametno i promišljeno žanrovsko ostvarenje koje pokazuje kako se u Hollywoodu s vremena na vrijeme javljaju filmaši koji još uvijek imaju kreativnosti i mašte ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bezlično ponavljanje

    Rimu, s ljubavlju (To Rome with Love), red. Woody Allen

    Piše: Dejan Durić
    Rimu, s ljubavlju ostavlja dojam brzopletosti i nerazrađenosti, do te mjere da je više nego uočljivo kako Allen svoju redateljsku funkciju odrađuje podosta rutinski. Možda zaista jest vrijeme za mirovinu, a moguće je kako je posrijedi samo trenutačni kreativni zamor. Svakako bi si redatelj za sljedeći projekt trebao dati malo više vremena da dobro promisli o materijalu ...pročitajte cijeli tekst...
  • U svijetu prohibicije

    Bez zakona (Lawless), red. John Hillcoat

    Piše: Dejan Durić
    Bez zakona vizualno je dopadljiv film, no ispod lijepoga plašta krije se praznina. Priča kojom se scenaristi bave nebrojeno je puta ispričana u najrazličitijim inačicama tijekom povijesti filma. Površna paraboličnost jednostavno nije pomogla prilikom oživljavanja cjeline. Iako film nije dosadan, nije ni osobito intrigantan ni provokativan, a iako ima zanimljivih detalja, ostao je negdje na sredini svega ...pročitajte cijeli tekst...
  • Mladi, lijepi, netalentirani

    Divljaci (Savages), red. Oliver Stone

    Piše: Dejan Durić
    Čini se kako je scenarij najslabije mjesto djela, s odveć pairnatim likovima glavnoga trojca, i karikiranim likovima negativaca iz obaviještajnoga i narko miljea, koji ipak čine protutežu i daju živost za razliku od nezanimljivog trojca. U cijelini, Divljaci su zabavan film, nedorađena scenarija i likova, podosta kalkulantski i za nijansu predugački
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Idemo dalje?

    Bourneovo nasljeđe (The Bourne Legacy), red. Tony Gilroy

    Piše: Dejan Durić
    Redatelj i njegov koscenarist film su prenatrpali situacijama i nizom podzapleta koji nikada nisu dobili priliku da budu valjano razrađeni i objašnjeni. U čistokrvnom žanrovskom filmu možda ne možemo očekivati da imamo zaokružene likove, koji često djeluju kao principi, međutim, minimum psihološke karakterizacije je potreban kako bi lik dobio na uvjerljivosti ...pročitajte cijeli tekst...
  • U sjajnom oklopu

    Vitez tame: Povratak (The Dark Knight Rises), red. Christopher Nolan

    Piše: Dejan Durić
    Nakon tri filma iz serijala o Batmanu i Početka jasno je kako Nolan nikada neće postati filmski autor u punokrvnom smislu riječi, nego će ostati poprilično vješt zanatlija koji zna osmisliti i postaviti priče koje će zaintrigirati gledatelje i ponuditi im dobru cjelovečernju filmsku zabavu. Vitez tame:Povratak je produkcijski doveden do savršenstva, ali otkriva i redateljevu najveću slabost – (ne)konciznost naracije ...pročitajte cijeli tekst...
  • Slabašni negativac

    Čudesni Spider-Man (The Amazing Spider-Man), red. Marc Webb

    Piše: Dejan Durić
    Iako neiskusan u visokobudžetnim žanrovskim filmovima, Webb je pokazao zavidnu vještinu u orkestriranju akcijsko-pustolovnih prizora. Istodobno je veliku pozornost posvetio i razvoju emocionalnoga odnosa između Parkera i Gwen Stacy. Međutim, sve pada u vodu kada na scenu stupi negativac, a s njim i dva velika problema. Prvi je scenarističke prirode, a drugi ju samom dizajnu negativca
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Na krilima mašte

    Hugo, red. Martin Scorsese - u povodu DVD izdanja

    Piše: Dejan Durić
    Scorsesova je mizanscena impresivna. Film otkriva redateljevo besprijekorno poigravanje prostornom arhitektonikom. Radnja je mahom smještena na željeznički kolodvor koji je djeluje kao svojevrsna pozornica svijeta koja redatelju omogućuje poigravanje kako specijalnim efektima tako i maštovitim postupcima kadriranja te neobičnim vožnjama ne bi li postigao učinak očuđenja prostora
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Poigravanje rodnim stereotipima

    Kraljevstvo izlazećeg Mjeseca (Moonrise Kingdom), red. Wes Anderson

    Piše: Dejan Durić
    Anderson je izvrstan u odabiru glumaca. Gotovo zaboravljeni Bruce Willis sjajno parodira svoju akcijsku filmsku prošlost kao osamljeni i umorni lokalni policajac, a Edward Norton je fenomenalan kao smotani vođa izviđačkoga kampa. O mladim glumcima Jaredu Gilmanu i Kari Hayward će se zasigurno još mnogo čuti, a Bill Murray i Frances McDormand također su upečatljivi u svojim ulogama ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tek povremeni vizualni bljeskovi

    Prometej (Prometheus), red. Ridley Scott

    Piše: Dejan Durić
    Nakon gledanja Prometeja, ostaje dojam kako se na priči filma moglo još podosta raditi kako bi dobila smislene okvire. Prometej je Alien 0 s lošim scenarijem i slabim glumačkim izvedbama te nepotrebno nakalemljenim religijsko-filozofskim podtekstom, za kojega scenaristi nisu imali dovoljno znanja i intelekta da ga adekvatno stope s pričom filma
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Burton u slobodnom padu

    Sjene tame (Dark Shadows), red. Tim Burton

    Piše: Dejan Durić
    Prvi je dio filma mnogo bolji i življi, što treba zahvaliti vrckavom glumačkom ostvarenju Johnnyja Deppa te staroj formuli prema kojoj se protagonist iznenada nađe u drugom vremenskom razdoblju. Uz njega, svakako treba istaknuti i Michelle Pfeiffer. Sjene tame prosječan su film, premda je materijal uz više pažnje i promišljenosti mogao biti bolje uobličen ...pročitajte cijeli tekst...
  • O žalovanju

    Početnici (Beginners), red. Mike Mills

    Mills je dobar u stvaranju tugaljive i melankolične atmosfere presvučene velom sjete pa Početnici izvrsno uspijevaju izolirati emocije bez da upadnu u zamku isprazne patetike. Ovo nije film velikih gesta i melodramatičnih obrata, a dramski elementi uspješno su povezani s humornima pa djelo odmjereno balansira dramsko i humorno kako bi se ostvario učinak neposrednosti.
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zakon krvi

    Krvna osveta (The Forgiveness of Blood), red. Joshua Martson

    Piše: Dejan Durić
    U Martsonovu filmu ima nešto od prizvuka antičke tragedije u rasponu od očinske krivnje i nasljednoga grijeha preko likova koji su podređeni višim zakonima od ovozemaljskih i državnih – a to su praiskonski zakoni klana i krvi pa Nik u sebi nosi elemente tragične krivnje, odnosno on je kriv bez svoje krivice i to je ono protiv čega se implicitno buni jer želi pravo na život ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dobri momak George

    George Harrison: Umjetnik u materijalnom svijetu (George Harrison: Living in the Material World), red. Martin Scorsese

    Piše: Janko Heidl
    Kao što ni Harrisonove vjerski intonirane pjesme nisu jednoznačne, nego se u većini slučajeva vrlo lako mogu interpretirati i kao svjetovne ljubavne pjesme, tako ni Scorsesejev film nije portret religijskog poklonika, niti se trudi uvjeriti nas da je Harrison bio kakav svetac. Riječ je o vrsno izvedenom ostvarenju koje život jedne iznimne i zanimljive osobe istražuje s ozbiljnim zanimanjem ...pročitajte cijeli tekst...
  • O obitelji i ostalima

    Djeca su dobro (The Kids Are All Right), red. Lisa Cholodenko

    Piše: Vedran Jerbić
    Djeca su dobro vješto balansirju između drame i komedije zabavljajući i istovremeno propitkujući same temelje obitelji i njenih postulata koje prečesto uzimamo zdravo za gotovo. Kompleksno portretiranih likova s jasnim psihološko-socijalnim profilima i nadasve zanimljivih interakcija među njima čine film koji će zasigurno biti privlačan široj publici i čiji će likovi i radnja izazvati mnogo simpatija ...pročitajte cijeli tekst...
  • Rollerball za novu generaciju

    Igre gladi (The Hunger Games), red. Gary Ross

    Piše: Dejan Durić
    Autoru je trebalo čitavih sat vremena da nas upozna s kontekstom priče i glavnim akterima, a povremeno se zaista muči s ritmom vlastita pripovijedanja. Cilj mu je očito bio da što više materijala iz romana Suzanne Collins unese u film, ali zbog toga djelo ima praznoga hoda. Iako zna stvoriti napete trenutke, redatelju problem stvara činjenica da se ne snalazi najbolje u orkestriranju akcijskih prizora
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Eastwood psihoanalitičar

    J. Edgar, red. Clint Eastwood

    Piše: Dejan Durić
    Eastwoodov redateljski rukopis očekivano je tradicionalan, ali i vrlo stiliziran, čemu doprinosi i impresivna fotografija Toma Sterna, koja se ostvaruje u zagasitim tonovima te potpomaže ostvarivanju bujne atmosferičnosti, ali i ocrtavanju duha vremena. Leonardo DiCaprio vrlo je dobar u naslovnoj ulozi, no iznenađuje određena narativna nekonciznost filma ...pročitajte cijeli tekst...
  • Povratak sebi

    Nasljednici (The Descendants), red. Alexander Payne

    Piše: Dejan Durić
    Redateljeva svoje priče uspijeva uprizoriti na vrlo jednostavan, neposredan, gotovo realistički način, bez velikih gesta, kao male i živopisne studije karaktera, pri čemu ih redovito zaogrće humornim ruhom. Navedene karakteristike primjetne su i u Nasljednicima jer Clooneyjev Matt King svakako je jedan od tipičnih payneovskih protagonista u potrazi za samim sobom i životnom neposrednošću
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sve najgore od Spielberga

    Put rata (War Horse), red. Steven Spielberg

    Piše: Dejan Durić
    Zbog silne naivnosti Put rata možda bi tek mogao funkcionirati u službi moralno-didaktičkoga sadržaja u nižim razredima osnovne škole, premda i u to sumnjam jer su današnji klinci ionako odveć cinični da bi se mogli uživjeti u ovakav film, koji sadrži najgore osobine Spielbergovih, kako popcorn tako i kvaziozbiljnih umjetničkih pokušaja
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Patologija sustava i pojedinca

    Crni ponedjeljak (Margin Call), red. J. C. Chandor

    Piše: Vedran Jerbić
    Redatelj se ne trudi poučiti nas funkcioniranju zamršenog financijskog labirinta, nego se usredotočava na njegove posljedice i na opsesivni samoodržavajući instinkt sustava, čiji su akteri podjednako žrtve i krvnici, Riječ je o solidnom ostvarenju, pomalo uznemirujućem i pesimističnom, no teško je ne biti takav kada se pogleda u tamni bunar moćnog financijskog sustava u kojem se svi utapamo ...pročitajte cijeli tekst...
  • Politika na američki način

    Martovske ide (The Ides of March), red. George Clooney

    Piše: Dejan Durić
    Clooney je najbolji u radu s glumcima. Meyers Ryana Goslinga vrlo je pažljivo dočaran – u početku kao naivni, ali vrlo talentirani idealist koji se pretvara u ogorčena karijerista. Sam Clooney u guvernerskoj ulozi vješto iskorištava svoj zvjezdani šarm i simpatičnost kako bi, zapravo, potkopao i ironizirao svoj lik, poigravši se s gledateljevim identifikacijskim mehanizmima ...pročitajte cijeli tekst...
  • Živost i dosada u Puerto Ricu

    Portorikanske noći: Dnevnik opijanja (The Rum Diary), red. Bruce Robinson

    Piše: Dejan Durić
    Johnny Depp izvrsno se zabavlja glumeći Thompsona i njegova je glumačka kreacija puna šarma što daje ponešto živosti cjelini. Robinsonov je redateljski rukopis konvencionalan. Dobar je kada treba stvoriti atmosferu vremena, no njegov prikaz otoka više izgleda kao romantizirana turistička razglednica Puerto Rica iz pedesetih godina nego hrabra adaptacija predloška
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kada lobiranje postane korupcija

    Krupna zvjerka (Casino Jack), red. George Hickenlooper

    Piše: Vedran Jerbić
    Krupna zvjerka kadar po kadar pred gledateljem gradi svijet visokih financijskih uloga i golemih utjecaja koji nevidljivih oku građanstva drmaju politikom. Vješt pripovjedački stil i donekle iskren prikaz „pohlepe koja pokreće svijet“, napeta degradacija protagonista te dojmljiva galerija likova čine Krupnu zvjerku iznadprosječnim ostvarenjem ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ispod snijega i leda

    Muškarci koji mrze žene (The Girl with the Dragon Tattoo), red. David Fincher

    Piše: Dejan Durić
    Fincher je otišao dalje no što to prosječna, obiteljski orijentirana publika može podnijeti za jedan srednjostrujaški film. Na njegovoj osvježavajućoj hrabrosti iznimno smo mu zahvalni. Pojedini su prizori maestralno režirani, no mišljenja sam kako za pet godina nitko neće ovaj film smatrati toliko značajnim ostvarenjem u Fincherovoj filmografiji, premda to ne znači kako je posrijedi loš film
    ...pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji