Festivali i kinoteka

  • Markantna pojava

    Filmski programi Kino Tuškanac: In memoriam Orešković: Divlji anđeli, red. Fadil Hadžić; Orao, red. Zoran Tadić

    Piše: Marijan Krivak
    Likovi u Orlu nadaju se punokrvnim oličenjem urbanih egzistencija u krizi srednjih godina. Film je intelektualni i socijalni krimić, ponajbolji je naslov u kojem glumi Orešković. Božidar Orešković nije klasični bad guy hrvatskog filma. Njegova je tjelesna statura često posvema ispunjavala kadrove u kojima se pojavljuje, ali još je pamtljivije njegovo često natmureno i zamišljeno lice.
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zvjezdano nebo nad rastuženim usudom

    Dani BiH filma, Zagreb, 22. – 27. studeni 2010: Ovo malo duše, red. Ademir Kenović

    Piše: Marijan Krivak
    Ukratko ispričana pripovijest Ovo malo duše djeluje kao šturi prijepis mnogih drugih priča o bosanskoj provinciji nakon Drugoga svjetskog rata. Ipak, Kenovićev redateljski dodir priči daje baš Ovo malo duše. Detalj, sličice, dijalog... nadasve, pak, šutnja i ono neizgovoreno boje film. Redatelj je sve sjajno posložilo u dokaz o opstojnosti duše u egzistenciji nesklonim okolnostima
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Neponovljiva vještina

    Portret Brucea Leeja u povodu 70. godišnjice rođenja

    Piše: Janko Heidl
    Premda se njegovi filmovi danas doimaju razmjerno zastarjelima, oni ni iz očišta sadašnjice nisu izgubili šarm. Kad ih gledamo Imamo osjećaj da protagonisti doista izvode fizičke vratolomije koje gledamo na ekranu, za razliku od prevladavajućeg dojma falsificiranosti suvremenog filma u kojoj fizičku spremnost glumca često, zamjenjuju digitaln i ina rješenja kinematografske današnjice
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Moć veličine

    5. One Take Film Festival, Zagreb, 18.-20. studenoga 2010.: Metropolis, red. Fritz Lang; Putovanje do Metropolisa (Die Reise nach Metropolis), red. Artem Demenok

    Piše: Janko Heidl
    Metropolis je jedno od djela koje su film učinile reprezentativnom umjetnošću 20. stoljeća. Prizori stvaranja robota Marije, radnika za strojem ili panorame velegrada još uvijek ostavljaju izniman dojam i zasluženo pripadaju antologiji sedme umjetnosti. A ne treba zanemariti ni da su brojni kasniji autori filmova fantastike upravo iz Metropolisa preuzeli mnoga originalna rješenja
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Margina u središtu

    8. Zagreb Film Festival, 17.-23. listopada 2010.: Svijet po Ionu B. (Lumea vazuta de Ion B.), red. Alexander Nanau; Uradi i bježi (Exit Through the Gift Shop), red. Banksy

    Piše: Janko Heidl
    U svemu, možemo ustvrditi kako su oba redatelja napravila dobar izbor i kako su načinom filmovanja uspješno potcrtali opis osobnosti kojima se bave te postigli vrijednosno i sadržajno slične rezultate, kako na temeljnijoj razini predstavljanja protagonista i njihovih priča, tako i na podtekstualnoj razini razmišljanja o uzročno-posljedičnim međuodnosima likova i njihova djela s okolinom ...pročitajte cijeli tekst...
  • Portreti vremena

    Svjetski dan audiovizualne baštine, Kino Tuškanac, 27. listopada 2010.: propagandni film Lutrija; dokumentarni film Stoljeće velike kuće 1860. – 1960., red. Georgij Paro

    Piše: Goran Ribarić
    Povodom obilježavanja svjetskog dana audiovizualne baštine održane su projekcije dvaju restauriranih i digitaliziranih hrvatskih kratkih filmova: propagandnog filma Lutrija (1936) i kratkog dokumentarnog filma Stoljeće velike kuće 1860. – 1960., redatelja Georgija Para iz 1960. Ti su filmovi su dokumenti svoga vremena i plijene pozornost kvalitetom uspjelo restauirane slike ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kad nestane pčela...

    8. Zagreb Film Festival, 17.-23. listopada 2010.: Pošast (Colony), red. Ross McDonnell, Carter Gunn

    Piše: Janko Heidl
    Mahom sastavljen od vizualno privlačnih kadrova snimljenih u prirodi koji se ne čine estetiziranim eksploatacijskim postupkom, Pošast je zanimljivo, pažljivo odmjereno, uravnoteženo i suzdržano ostvarenje dobroga ritma, dramaturški organizirano i redateljski ugođeno gotovo poput promatračko-obrazovnog znanstveno-popularnog filma staroga, nesenzacionalističkoga kova
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Douglas Sirk danas

    u povodu prikazivanja filmova Sve što nebo dopušta i Zapisano na vjetru

    Piše: Dejan Durić
    Ako se Sve što nebo dopušta prvenstveno bavi srazom društvenog i osobnog te secira društvenu patologiju, Zapisano na vjetru posve je u domeni psihoseksualne studije koja analizira mračna područja žudnje. Sirk u tome slučaju, a što je i inače njegova karakteristika, nije sklon širokim objašnjenjima, nego složenu tematiku obiteljskih odnosa svodi na devedesetak minuta filma
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Urušavanje ideala socijalizma

    3. Subversive Film Festival, Zagreb, 1.- 25. svibnja 2010.: Neprijatelj i Povratak, red. Živojin Pavlović

    Piše: Marijan Krivak
    U oba tematizirana filma Pavlović je nedvojbeno – subverzivan. I to kako u prikazu podrivačke snage podsvijesti tako i prema društvenim kanonima. Stoga je Povratak bio bunkeriran, a za Neprijatelja se maknuo kod slovenskog producenta. Duboko uznemirujuća i fatalistički postavljena, prva dva Pavlovićeva filma nagovješćuju njegova kasnija
    remek-djela....pročitajte cijeli tekst...
  • Hrabro nemelodramatična slika mladenaštva

    3. Subversive Film Festival, Zagreb, 1.- 25. svibnja 2010.: Druga generacija, red. Želimir Žilnik

    Piše: Janko Heidl
    Nimalo zastarjela, Žilnikova Druga generacija može se čitati i kao film o odrastanju i osjetljivom razdoblju tinejdžerstva u kojem su na osobit, neponovljiv način zamiješani mladenačka samopouzdanost i adolescentska nesigurnost, s junakom kojem je kao dodatna nevolja natovaren doslovni nedostatak vlastite sredine i bliskih osoba u blizini. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Poetska ljepota

    3. Subversive Film Festival, Zagreb, 1. – 27. svibnja 2010.: Nevjeste dolaze, red. Emir Kusturica

    Piše: Marijan Krivak
    S povijesne distance Nevjeste dolaze su sve kultniji film. Iako, gotovo je nemoguće iz njega iščitati kasniji autorski opus Emira Kusturice. Nevjeste dolaze djelo su prerano nestalog genija Ivice Matića, ali i onog Emira Kusturice. U sinesteziji tih dvaju umjetničkih svjetonazora, desio se ovaj film. Nevjeste dolaze kultno je remek-djelo poetske ljepote i života sàmog ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izgon demona

    Dokukino Croatia, Zagreb, 16. i 17. travnja 2010.: Pobjednički filmovi 2. ETNOFILm-a, festivala etnografskog filma, Rovinj, 8. – 11. travnja 2010.

    Piše: Goran Ribarić
    Prikazani pobjednički filmovi ne oduševljavaju, ali nailazimo na moguće mlade nade kao što je Ramesha Khadka (Menstruacija) i dvojac Pešić i Kostović (U tišinu i nazad: Izgon demona padavice). Šteta je samo što je nagrada otišla u ruke redatelja filmova zastarjelog formata i priče (La fiuma / She River Rosselle Schillaci), bez osobite inovativnosti i zanimljivosti
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nepovratno izgubljeni svijet

    Tjedan iranskog filma, Kino Tuškanac, Zagreb, 15. – 22. ožujka 2010.: Djeca raja (Bacheha-Ye aseman), red. Majid Majidi

    Piše: Marijan Krivak
    Iz nepredvidivosti svakodnevice devetogodišnjaka i njegove mlađe sestre, Majidi gradi univerzum od čežnji, straha i, ponajviše, bratsko-sestrinske ljubavi. Djeca raja otkrivaju nam nepovratno izgubljeni svijet djetinjstva zapadne civilizacije. Kroz njega, prisjećamo se osebujne metafizike življenja. Majidi je filmski pjesnik par excellence
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ženske Boye rocka

    Prvi pravi ženski zvuk, red. Brankica Drašković

    Piše: Janko Heidl
    Prvi pravi ženski zvuk ostvaren je u najstandardnijem obličju filmskih radova toga tipa: svježi razgovori s članovima grupe, sudionicima i svjedocima, izmjenjuju se s arhivskim materijalima. Zadatak upoznavanja s Boyama izvršen je bez zamjerke, no za snažniji dojam nedostaje pomaknutiji kut gledanja ili uočljivija preciznost (sasvim korektne) izvedbe ...pročitajte cijeli tekst...
  • Slojevita emotivnost

    6. ZagrebDox, Movieplex, Zagreb, 28. veljače – 7. ožujka 2010.: Regionalna konkurencija (3)

    Piše: Katarina Marić
    6. ZagrebDox u segmentu Regionalne konkurencije pružio je pregršt kvalitativno vrhunskih ili barem solidnih naslova, mahom socijalne tematike, s ponajboljima Totó Petera Schreinera, Berlinskaya Fuga Denesa Nagya ili Duhan-djevojka Biljane Garvanlieve; a punim pogotkom pokazalo se i prostorno izmještanje u Movieplex Centra Kaptol
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Mali čovjek i veliki problemi

    6. Zagreb Dox, Movieplex, Zagreb, 28. veljače – 7. ožujka 2010.: Međunarodna konkurencija (2)

    Piše: Janko Heidl
    Sniman potajice, u skromnim uvjetima, film Žalba kroz razgovore s protagonistima na licu mjesta potresno dokumentira birokratsku nezainteresiranost i bijedu životnih okolnosti podnositelja žalbi, oslanjajući se na neospornu dirljivost nihova duševnog i tjelesnog stanja, odnosno društvenog statusa, a ispravno odbacujujući vizualnu estetiku kao gradbeni čimbenik ...pročitajte cijeli tekst...
  • O ljudima i konjima

    6. ZagrebDox, Movieplex, Zagreb, 28. veljače – 7. ožujka 2010: Međunarodna konkurencija (1)

    Piše: Janko Heidl
    Visoka razina kakvoće filmova gledatelje je zasigurno razveselila, no njihove teme i sadržaji vjerojatno nisu. Riječ je mahom o ostvarenjima koja se usredotočuju na promišljanja i zapažanja o dominantnim ljudskim strahovima, onima od siromaštva, bolesti i starosti. Uglavnom izravno, ali i posredno, najčešće bilježeći obiteljske prilike i odnose ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kad se pretvorim u...

    6. Zagreb Dox, Movieplex, Zagreb, 28. veljače – 7. ožujka 2010: Glazbeni globus

    Piše: Janko Heidl
    Razinu površne usputne bilješke filmić Kad se pretvorim u Severinu donekle nadilazi hvatanjem note kojom Severinu predstavlja kao profesionalku s visoko razvijenom svijesti o imidžu i važnosti medijske prezentacije, zbog čega se nastoji ugodno ophoditi sa suradnicima, ali i voditi brigu o pojedinostima koje bi trebali rješavati drugi
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nevidljive galerije

    6. Zagreb Dox, Movieplex, Zagreb, 28. veljače – 7. ožujka 2010.: Regionalna konkurencija (2)

    Piše: Katarina Marić
    Marija hoda tiho Marka Stanića predstavlja legendarnu slijednicu Zagrebačke škole – fotografkinju Mariju Braut, Radije intiman negoli profesionalni portret umjetnice, film prati umjetnicu kroz njene svakodnevne rituale, priča njezin bremenit život, ali i dotiče se samog kreativnoga procesa kontrastno utemeljenih, tjeskobnih fotografija kao njegova neizostavnoga dijela ...pročitajte cijeli tekst...
  • Vrijedi li Amerikanac više od Kolumbijca ili Indijca?

    6. Zagreb Dox, Movieplex, Zagreb, 28. veljače – 7. ožujka 2010: Stanje stvari

    Piše: Janko Heidl
    Predstavnici Coca-Cole predložili su da odšteta obiteljima ubijenih Kolumbijaca bude puno manja nego što bi bila da su ubijeni Amerikanci. Lica američkih i kolumbijskih odvjetnika dok objašnjavaju svoje razloge neprihvaćanja ponude jasno kazuju kako Kolumbijci sudski spor drže pitanjem života i smrti, a Amerikanci sportskim nadmetanjem
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Naličje grupnog portreta

    6. Zagreb Dox, Movieplex, Zagreb, 28. veljače – 7. ožujka 2010.: Regionalna konkurencija (1)

    Piše: Katarina Marić
    Visok dojam autentičnosti pruža i psihološki portret nesretne mlade Riječanke u filmu Zašto? Ljubice Janković Lazarić. Potresan materijal odriče se autorskoga komentara i u centar postavlja protagonisticu, u čestim i ogoljelim krupnim planovima, kao čistom postupku kojem, zbog dovoljno snažne priče, ne trebaju naglašenija redateljska sredstva i efekti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Male i velike (političke) ribe

    6. Zagreb Dox, Movieplex, Zagreb, 28. veljače – 7. ožujka 2010.: FIlm otvaranja Osadné, red. Marko Škop

    Piše: Janko Heidl
    Osadné je ispunio nepisane uvjete filma otvaranja – humorno je ugođen, donekle se bavi politikom, ne traje dugo...  Dijelom portret trojice lokalnih moćnika (svećenika, gradonačelnika i predstavnika Rusina), dijelom blago karikaturalna politička satira, film je najbolji u sloju u kojem zorno pokazuje razliku između većih i manjih riba u moru politike ...pročitajte cijeli tekst...
  • A kao Almodóvar

    Pedro Almodóvar, u povodu ciklusa filmova u Kinu Tuškanac

    Piše: Marijan Krivak
    Sklonost campu/kiču i, ponekad, trash-ikonografiji signum je Almodóvarova anything goes postmodernog nagona. Predanost melodrami, tragici i fatalnom usudu vječne ljubavi, njegov su obol velikim autorima prošlosti. Komika prozlazi iz tragike, tragika iz apsurda, a apsurd nas ponovno vraća komici. Naizgled nespojivi osjećaji shizofreno su se združili u njegovim filmovima
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Svjedočenje filmskoj povijesti

    60. međunarodni filmski festival u Berlinu: Metropolis, red. Fritz Lang

    Piše: Goran Ivanišević
    Nakon što je argentinskoj kinoteci u Buenos Aieresu 2008. pronađena teško oštećena no gotovo cjelovita 16mm kopija integralne verzije Metropolisa, film je konačno mogao biti u cijelosti rekonstruiran. Prisustvovati 12. veljače 2010. svjetskoj premijeri restaurirane integralne verzije Metropolisa uz pratnju velikog orkestra, bilo je svjedočenje filmskoj povijesti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Umjetnost koja grije dušu

    Kino Tuškanac: Ciklus filmova Jacquesa Tatija, 1. – 8. veljače 2010.

    Piše: Marijan Krivak
    Odmor gospodina Hulota Tatijev je besmrtni igrani film prikazan na otvaranju ciklusa Filmskih programa. Da parafraziram, bio je to praznični dan za sve poklonike tog umjetnika. Tati je pantomimičar filma. Njegov je filmski jezik gesta, mimika, pokret. Filmsku čaroliju i nadrealan doživljaj djeteta u nama, u ovim hladnim zimskim danima ponovno nam priziva Jacques Tati ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kratka karijera vidljiva traga

    Retrospektiva dugometražnih igranih filmova Kokana Rakonjca, Zagreb, 5. i 6. prosinca 2009.

    Piše: Janko Heidl
    Iako vrlo dobar i iznadprosječno uzbudljiv (ne u akcijskom, nego u filmotvorskom smislu), Izdajica unatoč brojnim vrlinama u konačnici ostavlja dojam donekle larpurlartističkog filma kojemu nedostaje raskoši, koji nije u potpunosti iskoristio svoje potencijale i čija cjelina ne nadmašuje zbroj svojih dijelova
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Mitski američki Zapad

    Vestern trilogija Howarda Hawksa (Rio Bravo, El Dorado i Rio Lobo), u povodu prikazivanja na HRT-u

    Za razliku od Johna Forda koji je u Jeseni Čejena (1964) s gorčinom razmatrao postavke osvajanja američkoga Zapada, Howard Hawks u El Doradu uspostavlja barem osobne vrijednosti junaka dobi na izmaku djelotvornosti, ako već ne može uspostaviti osnovne žanrovske vrijednosti. El Dorado je stvaralački smiraj vrhunskog filmskog autora na izmaku čitave filmske epohe.
    ...pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji