Američki film

  • Dodir s prirodom

    Avatar, red. James Cameron

    Piše: Dejan Durić
    Avatar sadrži sve najbolje Cameronove trade markove: specijalne efekte od kojih zastaje dah, odlično orkestrirane akcijske sekvence, uzbudljivu pustolovinu te snažne ženske karaktere: Neytiri koja se bori za svoj narod i prirodu, nabrijanu marinku koja se ipak bori na pravoj strani te jezičavu znanstvenicu Grace Augustine ...pročitajte cijeli tekst...
  • Perfekcionističko djelo

    Ozbiljan čovjek (A Serious Man), red. Joan i Etnan Coen

    Piše: Goran Ribarić
    Glumci u glavnim ulogama manje su poznati, ali vrlo uvjerljivi, osobito Michael Stuhlbarg u ulozi Larryja koji polako ali sigurno dolazi do naklonosti i suosjećanja gledatelja. Ozbiljan čovjek pripada samom vrhu filmskog opusa vizionarske braće Coen. Riječ je o promišljenom i kvalitetnom ostvarenju koje svakako treba pogledati jer takvih filmova već dulje vrijeme nema u našim kinima
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Snovi i java

    500 dana ljubavi ((500) Days of Summer), red. Marc Webb

    Piše: Dejan Durić
    Ispod razbarušene narativne konstrukcije krije se stara i jednostavna ljubavna priča, premda je njezinim drugačijim preslagivanjem redatelj dobio na svježini, neposrednosti i vrckavosti cjeline. U tome je imao i veliku pomoć svojih glumaca, posebice izvrsnih Josepha Gordona Levitta i Zooey Deschenel, između kojih postoji kemija ...pročitajte cijeli tekst...
  • Rat kao droga

    Narednik James (The Hurt Locker), red. Kathryn Bigelow

    Piše: Dejan Durić
    Kathryn Bigelow stekla je ugled nabrijanim akcijskim filmovima, a ovdje gotovo u potpunosti mijenja fah. Nije joj cilj prikazati pustolovnost, akcionost i bombastičnost rata, nego joj je mnogo više stalo do seciranja efekta rata – njegovog zla, nasilja, besmila, ali i humanosti, koju je moguće zadržati
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Crne misli u vedrim tonovima

    Doušnik! (The Informant!), red. Steven Soderbergh

    Piše: Janko Heidl
    Najveća slabost Doušnika! je opći dojam površnosti bez stvarnog razumijevanja, razrade i barem umjereno korisnog raščlanjivanja onoga čime se bavi. Neki su mehanizmi postupaka opisani razumno dobro, no mnogo je toga ostalo zamagljeno i nedorečeno, što se posebice odnosi na motivaciju glavnog junaka
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Televizijski smak svijeta

    2012 (2012), red. Roland Emmerich

    Piše: Dejan Durić
    Redatelj se usredotočio na previše likova i njihovih priča, ali u konačnici niti jedan od njih nije dostatno razrađen, nego su tek skicirani i mahom dovedeni u interakciju s drugim likovima na poprilično plošan, televizičan način koji se svodi na nerazriješene obiteljske odnose, poprilično stereotipizirane i klišeizirane ...pročitajte cijeli tekst...
  • Mozak i duša carstva Voguea

    Vogue – rujansko izdanje (The September Issue), red. R. J. Cutler

    Film i definira i pokreće simbiotsko-kompetitivan odnos/energija, između Wintour i njene desne ruke Coddington, pri čemu Cutler preferira da grupna dinamika govori sama za sebe, te iako eluzivna Wintour jest ona koja je prva pobudila njegov interes, Coddington kao druga polovica (iz sjene) njena tima, postaje prava zvijezda filma ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dekonstrukcija ponosa nacije

    Nemilosrdni gadovi (Inglourious Basterds), red. Quentin Tarantino

    Piše: Dejan Durić
    U svojoj biti, Nemilosrdni gadovi okrutna su i nasilna filmska bajka isprepletena oko osvete – Tarantinova omiljenoga motiva. Međutim, kako je to i običaj u njegovim ostvarenjima, tako i ovo vrvi brojnim filmskim referencama – u rasponu od fatalnih žena do pastiširanja različitih žanrovskih obrazaca te inih filmskih citata, koji sačinjavaju kompleksno tkivo filma
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Melodrama iz Chicaga

    Gangsteri (Public Enemies), red. Michael Mann

    Piše: Dejan Durić
    Gangsteri na neki način predstavljaju logičan nastavak Mannova bavljenja američkom daljom ili bližom poviješću i premda je posrijedi solidan film, daleko je od najboljih redateljevih uradaka. Nedostaje mu prije svega konciznosti – kako idejne tako i narativne, što začuđuje s obzirom na prethodne naslove toga filmaša
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Postapokaliptični zabavni park

    Terminator: Spasenje (Terminator Salvation), red. McG

    Piše: Dejan Durić
    Ono malo predaha između akcije, vidnih i slušnih ekstravaganci, snimateljskih i montažerskih akrobacije, koje nažalost ne impresioniraju, preostalo je za odnose među likovima. Međutim, redatelj ostavlja dojam hladnoga tehnokrata, čiji je redateljski diskurs mnogo bliži računalnom programu, negoli ljudskom stvorenju. Sve se u filmu niže kao na pokretnoj traci ...pročitajte cijeli tekst...
  • Biblijska parabola

    Proročanstva (Knowing), red. Alex Proyas

    Piše: Dejan Durić
    Proyas je Proročanstva učinio bombastičnima kako bi bila atraktivna publici navikloj na spektakularne kataklizmičke prizore. Stoga priču razvodnjuje s trima velikim i bučnim sekvencama u kojima poigrava obrascima filma katastrofe, no oni razvodnjuju cjelinu. Ili možda razornošću žele sugerirati gledateljima cijenu koju će na kraju platiti za vlastite grijehe
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Prenapuhani balon

    Anđeli i demoni (Angels & Demons), red. Ron Howard

    Piše: Dejan Durić
    Ron Howard nikada nije bio sklon sižejnom eksperimentiranju i neobičnim redateljskim rješenjima. Stoga su Anđeli i demoni klasična i skupa blockbuster produkcija koja teži biti što bombastičnija i atraktivnija publici. Pritom priča treba biti što jednostavnija i nenametljivija kako bi neprimjetno tekla bez osobitog intelektualnog angažiranja gledatelja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Akcija naprijed, logika stoj

    Zvjezdane staze (Star Trek), red. J. J. Abrams

    Piše: Dejan Durić
    Zvjezdane staze sadržavaju sve ono što jedan zabavan spektakl treba ponuditi širokoj publici željnoj zabave. Posrijedi je možda ne osobito pametan i inovativan film na razini priče i odnosa među likovima, no čini se da je unatoč očitoj proračunatosti pomlađivanje ipak najbolje što se moglo dogoditi posustalom serijalu zapalom u rutinu
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Wolverine i patricid

    X-Men početak: Wolverine (X-Men Origins: Wolverine), red. Gavin Hood

    Piše: Dejan Durić
    Redatelj nije shvatio da je manje katkada ipak više pa je narativnu strukturu preopteretio insceniranjem raskošnih akcijskih sekvenci koje postaju same sebi svrhom, ali nikada toliko inovativne i maštovite da bi publici željnoj spektakularnosti ponudile nešto osobito novo. Wolverine je u konačnici tek zabavan akcijski film za široke mase i ništa više od toga ...pročitajte cijeli tekst...
  • Demitologizacija Prljavog Harryja

    Gran Torino, red. Clint Eastwood

    Piše: Dejan Durić
    Gran Torino izvrsno secira pogubno življenje pojedinca u vlastitim mitovima koji ne mogu izdržati teret društvene stvarnosti i koji vode posvemašnoj ignorantnosti. Pritom se Eastwood hrabro poigrava i s vlastim ikonskim statusom te je film izvrstan u detaljima na kojima počiva gradnja lika tradicionalista, desničara i ksenofoba Kowalskog ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pitanje krivnje

    Žena kojoj sam čitao (The Reader), red. Stephen Daldry

    Piše: Dejan Durić
    Prva polovica filma u kojoj pratimo razvoj ljubavi tridesetineštogodišnje Hanne i šestnaestogodišnjeg Michela, suptilno je izvedena u melodramatskom sižeu te uspješno isprepletena dozom erotizma, čemu je svakako pridonijela i kemija između Kate Winslet i Davida Krossa. U drugome dijelu, na suđenju, film se razvodnjava
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ziheraški o hrabrima

    Prkos (Defiance), red. Edward Zwick

    Piše: Dejan Durić
    Film je vizualno besprijekoran i ušminkan, no čini se da je redatelj ponekad toliko impresioniran šumskim krajolikom da sasvim zanemaruje realističke intencije cjeline. Prkos je standardan holivudski film snimljen prema istinitom događaju, nikada dovoljno hrabar u pristupu materiji kojom se bavi, poprilično plošnih karaktera te u cijelini nepotrebno razvučen ...pročitajte cijeli tekst...
  • Stvarni ljudi i birokracija

    Gost (The Visitor), red. Thomas McCarthy

    Piše: Dejan Durić
    Gost svjedoči da je suživot moguć ako su obje strane otvorene za dijalog te da se jedna kultura zrcali u drugoj i da se samo u međusobnom doticaju mogu oplemenjivati. Drugim riječima, moguće je spoznati sebe jedino ako upoznamo i prihvatimo druge kroz interakciju i zrcaljenje s njima, a to je ono što i čini redateljev umorni sveučilišni profesor
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nemoguća misija u povijesnom ruhu

    Operacija Valkira (Valkyrie), red. Bryan Singer

    Piše: Dejan Durić
    Autentična rekonstrukcija povijesnih zbivanja postaje tek maska, zastor iza kojega Von Stauffenberg (Tom Cruise) trči unaokolo i deklamira pun patosa izričući ideje o potrebi promjene. Međutim, kao lik ne uspijeva uistinu zaživjeti ni zaintrigirati jer je tek skiciran tako da se gledatelj inetektualno ili emocionalno ne može saživjeti sa situacijom
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Mediji i moć

    Frost/Nixon, red. Ron Howard

    Piše: Dejan Durić
    Iako je redatelj izbjegao pretjeranu emocionalnost i patos, kao i nepotrebnu tendencioznost ipak nije osobito duboko zagrizao u materiju, tek onoliko koliko to ne bi zahtijevalo odveć velik intelektualni angažman njegovih gledatelja. Najveće vrline filma leže u dobro evociranoj atmosferi vremena radnje te izvrsnim glumačkim kreacijama
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Melodrama opore vanjštine

    Hrvač (The Wrestler), red. Darren Aronofsky

    Piše: Dejan Durić
    Čini se da redatelj Darren Aronofsky neprestano nastoji zavarati publiku pa kao što i njegov hrvač Randy ima svoje ružno lice i dobro naličje, tako se i iza opore vanjštine Hrvača zapravo krije čista melodrama o ljudima koji teže biti prepoznati u žudnji drugih ili žele da drugi prepoznaju njihovu žudnju
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pozitivni kompromisi

    Milk, red. Gus Van Sant

    Piše: Dejan Durić
    Milk na prvi pogled djeluje kao standardni biopic, međutim redatelj vješto izbjegava zamke materijala jer ga ne zanima toliko po čemu je Harvey Milk postao poznat i zašto je važan nego naglasak stavlja na samu osobu, njezin karakter, osobnost, poticaje, čime stvara višeslojnu studiju karaktera. Pritom je veliku pomoć imao od izvrsnog Seana Penna
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Protiv struktura moći

    Zamjena (Changeling), red. Clint Eastwood

    Piše: Dejan Durić
    Eastwood vješto izbjegava zamke materijala i rijetko prelazi podnošljivu granicu emocionalnosti. Iako u filmu postoji možda odveć naglašena crno-bijela podjela likova, taj žanrovski križanac melodrame, trilera i sudske drame vrlo dobro funkcionira. Sugestivna i emocijama nabijena glumačka izvedba Angeline Jolie drži sve segmente filma na okupu ...pročitajte cijeli tekst...
  • David Fincher kao novi Ron Howard?

    Neobična priča o Benjaminu Buttonu (The Curious Case of Benjamin Button), red. David Fincher

    Piše: Dejan Durić
    Potencijalno zanimljiva priča o starenju i pomlađivanju, traganjem za vječnom mladošću, narcističkim impulisima samih subjekata filma sasvim je zanemarena nauštrb pričanja razvodnjene ljubavne priče, i tek je ponešto dotaknuta u kontekstu Daiseyina lika, premda je sve ostalo tek na razini stereotipne dosjetke o ženi koja se boji starenja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Samo sumnja stalna jest

    Sumnja (Doubt), red. John Patrick Shanley

    Piše: Dejan Durić
    Redatelj u konačnici najviše duguje glumcima: Philip Saymour Hoffman izvrsno je dočarao ambivalentni karakter; Meryl Streep je više nego uvjerljiva, represivna časna sestra, Amy Adams je sjajna kao sestra James, a možda najveće otkriće je Viola Davis koja briljira u ulozi dječakove majke te izvrsno podcrtava društvenu problematiku koja se zrcali u filmu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nepodnošljiva ispraznost postojanja

    Put oslobođenja (Revolutionary Road), red. Sam Mendes

    Piše: Dejan Durić
    Mendes želi biti prijemčiv publici kroz melodramatski sižej, ali u isto vrijeme ponuditi hrabar te relevantan društveni komentar, premda u vizualnoj pedanteriji i narativnoj linearnosti u konačnici djeluje tek štreberski. U središtu je filma bračni par, kroz čiji se turbulentan i problematičan odnos nastoji secirati stanje u američkom predgrađu
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kastrirani emo vampiri

    Sumrak (Twilight), red. Catherine Hardwicke

    Piše: Dejan Durić
    Potencijali zapleta zanemareni su na račun sladunjave ljubavne priče, isprane i nevine romantike, a podzaplet s grupom negativaca vampira koji kulminira akcijskim prizorom, sasvim je suvišan. Dakle, za svakoga ponešto: malo romantike, malo klišea, malo akcije i, naravno, puno apstinencije čime su tinejdžeri dobili lekciju o moralnom ponašanju ...pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji