Europski i svjetski film

  • Kad radni dan traje petnaest sati

    7. Human Rights Film Festival, Zagreb i Rijeka, 7. – 13. prosinca 2009.: Statistika, red. Solveig. Melkeraaen; Japan: Priča o ljubavi i mržnji, red. Sean McAllister

    Piše: Janko Heidl
    Naokijev šarmantan karakter i dobar ljudski odnos s McAllisterom temelj su zanimljivosti i dinamike filma Japan: Priča o ljubavi i mržnji. Istodobno šarmantno poletan i potresno depresivan, film je nepretenciozan, zavaravajuće jednostavan, no prilično dragocjen i, u suštini, virtuozan komadić (društveno angažirane) dokumentaristike
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Banalnost zla

    Oluja (Sturm), red. Hans-Christian Schmid

    Piše: Marijan Krivak
    Dvije se žene nađu u vrtlogu nepravednosti pravnog sustava. Ipak, u ključnoj finalnoj sekvenci sudskog procesa, obje progovaraju, budeći u sebi glas otpora. Završna sekvenca Oluje umnogome popravlja i dojam Schmidova filma. Ženski glas pravednosti, barem na trenutak, razbija hegemoniju patrijarhalnog diskursa prava
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kuhinja šarma i duha

    Soul Kitchen, red. Fatih Akin (svečana pretpremijera u povodu prve godišnjice art kina Croatia u Rijeci)

    Piše: Dejan Durić
    Humor u filmu je na trenutke ipak na granici parodije, a od redatelja koji se često isticao vrlo britkim i pažljivo iznijansiranim dijalozima u tom pogledu očekivali smo više. No, to su tek uzgredne primjedbe, jer Soul Kitchen u konačnici je krajnje simpatičan film pun šarma i duha te vrlo dobrih glumačkih kreacija, a takve su komedije danas rijetkost
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sarajevske ljubavne priče

    2. dani bosanskohercegovačkog filma u Zagrebu (4): Vidimo se u Sarajevu, Nekako s proljeća, Mahala

    Piše: Janko Heidl
    Među filmovima iz projekta Sarajevo grad filma viđenim na Danima najpromišljenjijim i najzaokruženijim te redateljski i scenaristički najpročišćenijim doima se Vidimo se u Sarajevu Vanje Sviličić u kojem je priča iznesena ekonomično i bez gubljenja vremena uz pažljivo odmjereni odmak od stereotipa, dobru glumu, dijaloge i situacije
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Politička bajka

    4. smotra novog talijanskog filma: Drugačiji od koga? (Diverso da chi?), red. Umberto Carteni

    Piše: Dejan Durić
    Drugačiji od koga? tako u humornom ruhu pokušava secirati politički život te unatoč humoru, koji se odveć oslanja na karikiranost, uspijeva pridobiti gledatelje svojom zabavnošću i šarmom, a da ipak ne vrijeđa njihovu inteligenciju te ne posrće u pretjerani patos, što se često zna dogoditi s holivudskim produkcijama slične tematike
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ratovi i traume

    2. dani bosanskohercegovačkog filma u Zagrebu (1): Gori vatra, Remake, Ljeto u zlatnoj dolini

    Piše: Janko Heidl
    Iako se više bavi dijagnozama i postavljanjem pitanja, nego nuđenjem odgovora – donekle scenaristički neobičan u spajanju pripovijedačke razgranatosti i epizodične skicoznosti, redateljski siguran, sadržajno bogat i osjećajno snažan, Gori vatra jedan je od najboljih u nas prikazanih filmova o ratu na području bivše Jugoslavije
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • San o zvijezdama

    4. smotra novog talijanskog filma: Kozmonaut (Cosmonauta), red. Susanna Nicchiarelli

    Piše: Dejan Durić
    Kozmonaut možda u konačnici nije izvrstan film jer se Susanna Nicchiarelli mnogo boljom pokazala u radu sa svojim vrlo dobrim glumcima (posebice treba izdvojiti Mariannu Raschillà i Sergia Rubinia) te u evociranju atmosfere, nego u postavljanju i razrađivanju priče i odnosa među likovima, no unatoč tome u filma ima dostatno šarma i topline, što nije mala stvar ...pročitajte cijeli tekst...
  • Stolci, čudovišta, hikikomoriji

    omnibus Tokyo! (Tôkyô!), red. Michel Gondry, Leos Carax, Joon-ho Bong

    Piše: Marijan Krivak
    Tokyo! nije vanserijsko ostvarenje. Njegovi su nedostatci u strogo redateljsko-koncepcijskoj cjelovitosti filma vidljivi. Filmski mu je habitus kaotičan i post-modernistički rascjepkan. Ipak, bizarnošću postava, pomaknutošću vizure, ali i težnjom potrage za smislom u besmislenom megalopolisu, postavio je neka pitanja od sudbonosne važnosti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dobri čovjek Henry Marsh

    Dokukino Croatia: Engleski kirurg (The English Surgeon), red. Geoffrey Smith

    U fokusu je dokumentarca engleski neurokirurg Henry Marsh, koji pro bono donosi modernu medicinu u Ukrajinu, a filantropska misija tog modernog samaritanca postaje osobna opsesija koja traje od njegova prva posjeta toj zemlji 1992. Pragmatik i humanist u jednom, Marsh je prvenstveno kompleksan i zanimljiv karakter, što Smithu daje zahvalan materijal ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zaogrnuto finom dozom humora

    16. tjedan češkog filma, Rijeka, 26. – 31. listopada / Zagreb 3. – 8. studenoga 2009.: Čuvar br. 47, Seoski učitelj, Karamazovi

    Piše: Dejan Durić
    Glumačka su ostvarenja Pavela Liške i Zuzane Bydžovske u filmu Seoski učitelj izvrsna. Liška je uspio dojmljivo evocirati izgubljenost vlastitoga lika te njegovu neiskvarenost, gotovo naivnost, dok je Zuzana Bydžovská s malo riječi, no vrlo ekspresivnim licem, uspjela dočarati svu osamljenost i razočaranost vlastitioga lika
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Na bojnom polju

    Zagreb film festival: Libanon, Najsretnija djevojka na svijetu, Bijela munja

    Libanon je ultimativno subjektivan, ne dopušta kameri da napusti interijer oklopnoga vozila u kojeg su uz četiri prototipna karaktera izrazito snažnom sugestivnošću preneseni i gledatelji. Kroz uprizorenja izvanjske kaotične akcije na bojnome polju i limitirane perspektive četiriju vojnika, film također progovara i o limitiranosti perspektive svake bitke ...pročitajte cijeli tekst...
  • Samo da rata ne bude

    Zagreb film festival, 18. - 24. listopada 2009.

    Brutalni cinema-vérité Johnnyja Mad Doga savršeno korespondira s dokumentiranim zbivanjima kaotičnog terorizma uokvirenog fotografskom oksimoroničnošću prizora i samih kostima protagonista, prezentirajući kroz tu nadrealnu etičku šaradu obezvrednjenje Lijepog i Dobrog, paradu besmisla nasilja – uopće, apsurdnost svakoga rata ...pročitajte cijeli tekst...
  • Godine mržnje i nježnosti

    Akvarij (Fish Tank), red. Andrea Arnold

    Piše: Marijan Krivak
    Akvarij je rađen s velikim redateljičinim razumijevanjem protagonistice. Niti u jednom trenutku Andrea Arnold neće iznevjeriti Miu (sjajna debitantica Katie Jarvis). Mia ispunjava redateljičine kadrove u pravom sestrinskom odnosu. Jer Akvarij je i pripovijest o ženama. O onome nježnom, krhkom, povredljivom; o onome ženskom u muškome svijetu oko njih
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Osveta nikad nije hladna

    Revanš (Revanche), red. Götz Spielmann

    Piše: Marijan Krivak
    Redatelj Spielmanna filmsku pripovijest vodi suverenom rukom dobrom poznavatelja žanra. Krimi priča vođena je znalačkim timingom u kojem su svi elementi uvjerljivo posloženi: napeta pripovijest u kojoj niti ne naslućujemo završetak, vrlo dobro uobličeni suspense, psihologija oblikovanja likova… Sve to čini Revanš vrlo dobrim filmom
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Azemova riječ

    12. festival slovenskog filma, Portorož, 1. – 3. listopada 2009: Besa, red. Srđan Karanović

    Piše: Goran Ivanišević
    Besa je film čvrste no istodobno nježne strukture, koji pokazuje iznimnu umjetničku vještinu i ljudsku hrabrost Srđana Karanovića, jer doista treba imati hrabrosti i u Srbiji u lipnju 2008, samo nekoliko mjeseci nakon proglašenja neovisnosti Kosova (veljača 2008.) započeti snimanje filma financiranog i srpskim novcem u kojem je glavni lik Albanac ...pročitajte cijeli tekst...
  • A sat otkucava...

    12. festival slovenskog filma, Portorož, 1. – 3. listopada 2009: Nagrađeni filmovi

    Piše: Goran Ivanišević
    9:06 apsolutni je pobjednik Festivala slovenskog filma i osvojio je čak devet nacionalnih filmskih nagrada Vesna. Film je to iznimno sugestivne atmosfere za koju su zaslužni vješt redatelj, odličan snimateljski rad i dojmljiva uporaba glazbe te s pravom nagrađeni glumački nastup Igora Samobora u glavnoj ulozi ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kako to rade u Europi

    12. festival slovenskog filma, Portorož, 1. – 3. listopada 2009: Slovenka, red. Damjan Kozole

    Piše: Goran Ivanišević
    Bez obzira na to što se glavna junakinja filma bavi prostitucijom tema filma zapravo je odrastanje, konačni sudar snova i želja sa tvrdim zidom realnosti. Aleksandra, koju je dojmljivo utjelovila debitantica Nina Ivanišin, manipulira ljudima oko sebe, a nakon kobnog susreta s potencijalnim makroima njezin se svijet ruši i grijesi dolaze na naplatu...
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Poigravanje muško-ženskim odnosom

    Odrasli (Les grandes personnes), red. Anne Novion

    Piše: Dejan Durić
    Lia i Judith u slobodnom i nesputanom ponašanju te odnosu prema okolini izravno dovode u pitanje Albertovu mušku ozbiljnost, pravilnost, red, disciplinu te afirmiraju neposredan dodir sa životom, unatoč svim problemima, te se njihov neposredni odnos prema životu čini racionalnijim od pretjerano racionalnoga Albertovoga podučavanja Jeanne....pročitajte cijeli tekst...
  • Sjajna Penélope

    Slomljeni zagrljaji (Los abrazos rotos), red. Pedro Almodóvar

    U dobroj i uigranoj glumačkoj postavi valja posebice istaknuti izvrsnu Penélope Cruz, čija je Lena još jedan u nizu Almodóvarovih snažnih ženskih likova. Njezine transformacije od obične tajnice s prošlošću eskort-dame do proračunate ljubavnice bogata poslovnog čovjeka, fatalne žene te ranjive i zaljubljene osobe zaista su uvjerljive i dobre
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Gubljenje daha

    Harry Potter i Princ miješane krvi (Harry Potter and the Half-Blood Prince), red. David Yates

    Piše: Dejan Durić
    Najveći problem filma (i knjige po kojooj je snimljen) jest činjenica da je posrijedi tek predah prije konačnoga razrješenja situacije te je stoga scenarist trebao mnogo brižljivije roman prekroji u scenarij, što nažalost nije učinio. Ipak, riječ je o zabavnoj pustolovini, koja će učinkovito prikratiti dosadna poslijepodneva ...pročitajte cijeli tekst...
  • O Apokalipsi i stvarima koje smrt znače

    Duhovi Cité Soleila (Ghosts of Cité Soleil), red. Asger Leth, Miloš Lončarević

    Piše: Marijan Krivak
    Duhovi Cité Soleila film je dojmljiviji i od nedavno aktualnog i komercijalnijeg brazilskog ostvarenja Elitna postrojba Joséa Padilhe. Naravno, stoga što se radi o stvarnim ljudima, iako zatočenima u doku-fikciju. Natpisi na kraju filma govore o njihovom zbiljskom usudu. Smrt kao krajnji sudac stoji nad filmom. Zato je toliko dojmljiv
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Legendom o univerzalnom

    Festival igranog filma u Puli: Krvava grofica (The Countess), red. Julie Delpy

    Piše: Dejan Durić
    Krvava grofica nasposljetku se promeće u kompleksnu feminističku parabolu o nastojanju ženskoga subjekta da se ostvari kao biće koje treba ljubavi, ali je i želi podariti, a u isto vrijeme i aktivno sudjelovati na društvenoj pozornici koja se smatra(la) muškom sferom te tako potkopati jedan čvrsti i rigidni patrijarhat ...pročitajte cijeli tekst...
  • Potraga za edenom

    Festival igranog filma u Puli: Raj je zapadno (Eden à l'Ouest), red. Costa-Gavras

    Piše: Dejan Durić
    Zapad imigrantima ostavlja dojam mjesta pristojne egzistencije premda će se to u kontekstu Gavrasova protagonista pokazati u sasvim drugačijem svjetlu jer zapad nije niti malo rajski, pa sam naslov filma treba shvatiti ironično. Međutim, koliko god redatelj nastojao odnos istok-zapad promatrati ironično, ipak ne uspijeva sasvim izbjeći stereotipan pristup ...pročitajte cijeli tekst...
  • Teret teme i slabosti rezultata

    Anonimna – jedna žena u Berlinu (Anonyma - Eine Frau in Berlin), red. Max Färberböck

    Piše: Dejan Durić
    Anonimna nastoji sagledati jedan povijesni trenutak, sačuvati od zaborava te prenositi dalje kao opomenu da se takvo nešto ne bi ponovilo. Posrijedi je filmska (re)interpretacija, odnosno suočavanje s poprilično kontroverznom tememom, koja je ipak zahtijevala suptilnijega i vještijega redatelja no što je Färberböck ...pročitajte cijeli tekst...
  • Od straha do razumijevanja

    Queer MoMenti: Patrik 1,5, red. Ella Lemhagen

    Piše: Marijan Krivak
    Redateljica Ella Lemhagen gradi filmsku pripovijest na dva plana, komičnog i draamskog. Baš je dramaturgija, odnosno dramski moment ono što uzdiže Patrika 1,5 na višu razinu jer smo većim dijelom filma u dilemi radi li se o komediji ili ozbiljnom filmu. No, spoj što ga je ostvarila Ella Lemhagen doista je – dobar film ...pročitajte cijeli tekst...
  • Puls života

    Queer MoMenti, Ljubavne pjesme (Les chansons d'amour), red. Christophe Honoré

    Piše: Dejan Durić
    Pjesme izvrsno dočaravaju različite emocije protagonista na putu pronalaska osobne sreće, a redatelj vješto koristi žanrovske obrasce mjuzikla za prevrednovanje novovalovske koncepcije svoga junaka. Ljubavne pjesme film su o nijansama ljubavi u svim mogućim inačicama, o potrebi da se bude voljen i prihvaćen te da se voli
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Samoća i bliskost

    Djevojka iz jezera (La ragazza del lago), red. Andrea Molaioli

    Piše: Marijan Krivak
    Naratološka konstrukcija scenarista iskazuje osebujnu filmsku potragu za licem i naličjem moralnosti. U formi kriminalističkog, detekcijskog filma preispituju se osjećaji samoće i izgubljenosti. Molaiolijev redateljski prvijenac ponudio je puno toga iza pokrova puke detekcije. Djevojka iz jezera obećava u budućnosti još jednog osebujnog talijanskog autora ...pročitajte cijeli tekst...
  • U rukama usuda

    Lornina šutnja (Le silence de Lorna), red. Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne

    Piše: Marijan Krivak
    Lorna (sjajnu Arta Dobroshi) je oličenje pritajene ljepote, ali i onoga iskonski dobrog. Braća Dardenne iznjedrili su još jednom osebujnu umjetnost samo njima navlastite poetike. Ostvarenje sa smislom i značenjem. Upravo stoga vrijedno je bilo pogledati ovaj filmičan film kako bismo sačuvali – ne samo doslovno nego i metaforički! – baš ono Dijete u nama ...pročitajte cijeli tekst...
  • Jedan dan u životu

    Mediteranske igre – revija mediteranskoga filma u Rijeci i Zagrebu: Drugi planet (Un altro pianeta), red. Stefano Tummolini

    Piše: Dejan Durić
    Redatelj stvara intrigantan egzistencijalni mozaik, pri čemu je imao veliku pomoć razigrane i ekspresivne glumačke postave te se čini da je svaki glumac uvjerljivo udahnuo svome liku upravo njegovu osobitost. Un altro pianeta izvrsno se uklopio u program ovogodišnjih Mediteranskih igara u Rijeci, jer Tummolinijeva plaža zaista je drugi planet za njegove likove ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pravo na povratak

    Mediteranske igre – revija mediteranskoga filma u Rijeci i Zagrebu: Morska sol (Milh nadha al-bahr), red. Annemarie Jacir

    Piše: Dejan Durić
    Osnovni problem filma leži u koncepeciji glavne junakinje Saraye čija želja za povratkom iz Sjedinjenih Država u Palestinu nije dovoljno motivirana, a patriotski i nacionalno-emocionalni razlozi nedostatni su da bi je učinili intrigantnim i zaokruženim karakterom. Problem je i tendencioznost redateljičina pristupa ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izgubljena nevinost

    Mediteranske igre – revija mediteranskoga filma u Rijeci i Zagrebu: Pjesma za vjenčanje (Le Chant des mariées), red. Karin Albou

    Piše: Dejan Durić
    Mediteranske igre otvorio je izvrstan tunisko-francuski film Pjesma za vjenčanje Karin Albou, čija je radnja smještena u Tunis tijekom njemačke opupacije u Drugom svjetskom ratu prati odnos dvaju prijateljica, muslimanke Nour i Židovke Myriam, neposredno prije njihovih vjenčanja
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bilo je uzalud

    International (The International), red. Tom Tykwer

    Piše: Dejan Durić
    Tykwer prvenstveno površno i pomodno prekopava po negativnim aspektima agresivnoga kapitalizma i globalizacije, ali to čini mnogo više zbog efekta negoli zbog nastojanja da ostvari višeslojnu studiju i inteligentan politički triler. Dok gledate film, imate dojam da se i Clive Owen i Naomi Watts dosađuju u svojim beskrvnim ulogama
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Iz susjedstva, ali i svijeta

    13. međunarodni filmski festival u Sofiji, 5–15. ožujka 2009.

    Piše: Tonči Valentić
    Filmski festival u Sofiji dobra je prilika zainteresiranom gledatelju za upoznavanje s recentnom produkcijom filmova iz regije među kojima je velik broj intrigantnih ostvarenja, ali bi selekcija na idućim festivalskim izdanjima trebala biti malo stroža jer neki od filmova u konkurenciji ne zadovoljavaju umjetničke i produkcijske kriterije ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kad kapital postane Bog

    Takva: Čovjekov strah od Boga (Takva), red. Özer Kiziltan

    Piše: Marijan Krivak
    Autorski je prikaz teme iz naslova filma krajnje precizan opis toga što se događa kada smjernog i skromnog čovjeka zadese promjene u vidu nagle promjene društvene pozicije. Premda su autori htjeli iskazati i kritiku konzumerizma, ista se preokreće u mnogo važniji motiv – kritiku lažne duhovnosti i poniznosti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Fetišiziranje siromaštva

    Slumdog Millionaire: Milijunaš s ulice (Slumdog Millionaire), red. Danny Boyle

    Piše: Dejan Durić
    Dobitnik 8 Oscara, Milijunaš s ulice Dannyja Boylea, djeluje kao spoj kapitalističke filmske inačice Knjige o džungli te ekranizacije nekoga od romana Charlesa Dickensa transponirane iz viktorijanskoga Londona u Mumbai dvadeset i prvoga stoljeća, samo što mu podjednako nedostaje i oporosti i iskrenosti....pročitajte cijeli tekst...
  • Iritantna plošnost

    Baader Meinhof Kompleks (Der Baader Meinhof Komplex), red. Uli Edel

    Piše: Marijan Krivak
    Namjeravana težnja da se prikaže unutarnja moralna borba Ulrike Meinhof između prihvaćanja i odbacivanja nasilja kao revolucionarne metode, prema Edelu, trebala bi zapravo biti uzrokovana muževom seksualnom nevjerom. Prikaz vojne obuke Baader-Meinhof kompleksaša u Jordanu vrhunac stereotipa koji se provlače cijelim filmom ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bez kompasa

    RocknRolla, red. Guy Ritchie

    Piše: Dejan Durić
    Problem s filmom leži u činjenici da je nefokusiran. Mozaična, fragmentarna narativna struktura u konačnici djeluje odveć kaotično pa gledatelj ima dojam da redatelj nije bio sposoban sve narativne konce i likove držati u rukama. U filmu se našla cijela skala antijunaka povezanih odnosima moći, novca, koristi i nezaobilaznog mačizma
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Na tankoj granici života i smrti

    Elitna postrojba (Tropa de Elite), red. José Padilha

    Piše: Marijan Krivak
    Elitna postrojba osvojila je gledatelje dinamikom u kojoj adrenalinska akcija gotovo da i ne prestaje tijekom gotovo dva sata trajanja. Scene akcijskih prizora snimljene su mahom iz ruke (što je blisko dokumentarističkoj vokaciji autora) i dodatno ritmički dinamiziraju film. Režija Joséa Padilhe ekonomična je, a dijalozi ogoljeni, ali funkcionalni ...pročitajte cijeli tekst...
  • Prodor u urbano tkivo

    Gomora (Gomorra), red. Matteo Garrone

    Piše: Dejan Durić
    Urbani je prostor slika stanja svijesti, grad koji lomi individualne duše te afirmira naglašeni kolektivizam. Stoga u konačnici pojedinačne sudbine i nisu odveć važne. One su tu  kako bi se naglasila grupa koja se poistovjećuje s gradskim prostorom koji je prije toga izjednačen s leglom zla. Kaotični urbani protor u Gomorri pulsira kao i psiha mase
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Životno sivilo

    Tri majmuna (Üç maymun), red. Nuri Bilge Ceylan

    Piše: Tonči Valentić
    Snimatelj Gokhan Tiryaki besprijekorno je obavio posao i može se reći da takav vizualni dojam životnoga sivila već dugo nismo vidjeli na filmskom platnu. Međutim, Ceylan ponekad pretjeruje s dugim kadrovima, priča je pomalo razvučena, a redatelj pripovijeda bez empatije, kao svojevrsni nezainteresirani voajer koji ne moralizira niti osuđuje likove
    ...pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji