Kompleksne identitetske metamorfoze

Animatik (3. svibnja, 17. svibnja 2022.): Maskirani razbojnik (red. Luna Strmotić, 2021), Knjige bez brige (dječji rad, VANIMA Varaždin), Zadnja lopta (Bal Last, dječji rad, Rekker studio), Posljednji izazov (red. Božidar Trkulja, 2017), Purpleboy (red. Alexandre Siqueira, 2019)

  • <em>Prošlost raste</em>, red. Dea Jagič, 2017.

    U Animatiku 3. svibnja najavljene su dvije filmske manifestacije. Prva je trinaesto izdanje Internacionalnog festivala animiranog filma djece i mladih VAFI & RAFI – pri čemu varaždinski dio VAFI predstavlja nove animirane filmove djece i mladih do 18 godina starosti, a riječki dio RAFI prikazuje profesionalna animirana ostvarenja odraslih autora za djecu i mlade.

    Tim povodom prikazani su naslovi Maskirani razbojnik Lune Strmotić (2021), talentirane mlade autorice sa smislom za vizualno i kolorit, vidljivo već u njenom ranijem oniričnom naslovu Orion (2020), ali i dva rada djece – Knjige bez brige, uradak djece-polaznika Filmsko-kreativnog studija VANIMA iz Varaždina, ujedno organizatora Festivala, te odličan zabavan dječji grupni rad Zadnja lopta (Bal Last) antverpenskog Rekker studija, na koji bi se mogli ugledati i mnogi profesionalci s velikim budžetima.

    <em>Maskirani razbojnik</em>, red. Luna Strmotić, 2021.

    Druga u emisiji najavljena manifestacija jesu 31. Dani hrvatskog filma, koji među inima imaju također i natjecateljsku sekciju animiranih naslova. Među njima je 2018. bio i film Prošlost raste, čija je redateljica Dea Jagić, a koji je prikazan u emisiji. Riječ je o animirano-eksperimentalnom, atmosferičnom filmu rađenom tehnikom stop-animacije, koji naročito sugestivno barata zvukovima u dočaravanju rubnih stanja – prepletanja prošlosti, nostalgije, podsvijesti, sjećanja, izmjena percepcije.

    U emisiji 17. svibnja, uz najavu novog dugometražnog animiranog filma Richarda Linklatera Apollo 10 1/2: A Space Age Adventure (2022), govorilo se o načinu rada na animiranom filmu kao višegodišnjem projektu te je tom prigodom prikazan domaći naslov rađen tehnikom stop-animacije Posljednji izazov svestranog Božidara Trkulje iz 2017, čiji je prethodni rad Priča s početka vremena (2012) također izveden istom tehnikom, što također priprema i u dugom metru.

    <em>Posljednji izazov</em>, red. Božidar Trkulj, 2017.

    Djelo nesporno zrcali autorovu preokupaciju fantastičnim svjetovima tolkienovskog prosedea, natopljenima dobrohotnim humorom, s likovima čiji su karakteri naglašeni pojedinačnim personalnim specifičnostima (junak fasciniran vađenjem zlatnih zubi protivnika, čarobnjak – pušač lule čije čarolije ne uspijevaju zbog stalnih napadaja kašlja, burtonovski band kostura, trio uvrnutih patuljaka), s pažnjom poklonjenom detaljima na svojim fizički manipuliranim lutkama-objektima , te se time Trkulja – među inima uz primjerice senzibilnu Leu Vidaković (Sestre /2012/, The Vast Landscape – Porculanske priče /2014/…), zanimljivog Niku Radasa (Neobična kupka gospodina Otmara, 2019) ili Martina Babića (Jure Grando: Štrigun iz Kringe, 2015), dokazao kao vodeće ime domaće stop-motion animacije.

    U emisiji je prikazan i odličan film brazilskog redatelja Alexandrea Siqueirae Purpleboy (2019) o potrazi za identitetom kroz prevladavanje kompleksnih tabua o spolu i rodu, prekrasne i izrazito smislene animacije koja znalački podcrtava transformativne motive kojima se bavi, s ponekim kako omažnim postmodernističkim citatnostima (konkretno na ikonografsku avangardnu studiju mladića Hippolytea Flandrina) jednako tako i antologijskim scenama (češljanje kose i njena kontrastna prkosna razbarušenost kao metafora bunta djeteta Oscara koje raste u roditeljskom vrtu, te finalna metamorfoza majke iz kokošolikog u ljudsko biće, čime se podcrtava konačan osjećaj pripadnosti glavnog lika – djevojčice s dušom dječaka, nakon turbulentne potrage za vlastitim mjestom u svijetu i osjećaja prihvaćenosti i pripadanja u obitelji) – nadasve bivajući ljupka oda individualnosti, a koja ljepotom i umješnošću suptilno edukativno može doprijeti i do najšire publike.

    <em>Purpleboy</em>, red. Alexandre Siqueira, 2019.

    © Katarina Marić, FILMOVI.hr, 30. svibnja 2022.

Piše:

Katarina
Marić

kritike i eseji