Animacija ljudskog tijela u pokretu i prostoru

Animatik (8. ožujka, 22. ožujka 2022.): Uloga (red. Darko Bakliža, 2020), Technement (red. Branko Farac, 2018), Ješka (red. Dinko Kumanović, 2010), Grubzon (The Gruffalo, red. Max Lang, Jakob Schuh, 2009)

  • <em>Uloga</em>, red. Darko Bakliža, 2020.

    Animatik, kolažna televizijska emisija o filmskoj umjetnosti animacije, koja se prikazuje već deset godina odnosno od 2012. godine kao jedina tog tipa u Hrvatskoj, koncipirana je oko središnje tematske jedinice na način da u punom, integralnom trajanju prikazuje kratkometražne animirane naslove kako najnovije jednako i starije produkcije, i to i domaćih i stranih autora, pritom ugošćujući i u formi razgovora razrađujući rečene teme kako s filmskim stručnjacima, jednako tako i sa samim autorima prikazivanih naslova.

    U emisiji od 8. ožujka središnja je tema bila Ljudsko tijelo u pokretu i prostoru te se govorilo o načinu tematiziranja i prikaza ljudskog tijela u filmovima Uloga (2020) Darka Bakliže, Technement (2018) Branka Farca i Ješka (2010) Dinka Kumanovića.

    Jedanaestominutna Uloga je hibridan igrano-eksperimentalno-animirani film koji prikazom nagih krećućih tijela koketira i s drugim umjetnostima, poput fotografije i kazališta; promišlja interakcije pojedinca sa samim sobom odnosno s drugima, postojanju ili nepostojanju prostorno-vremenskih paradigmi, snu i javi.

    <em>Technement</em>, red.  Branko Farac, 2018.

    Redatelj Bakliža, naime, kao slikar, scenograf, skladatelj, animator i profesor na Likovnoj akademiji odnosno od 2009. idejni začetnik intrigantnog no još uvijek do kraja nezaživjelog i nerealiziranog projekta – prvog domaćeg 3D dugometražnog animiranog filma Cvrčak i Mrvica (Cricket & Antoinette), u djelo vidljivo inkorporira i druge svoje interese i preokupacije.

    Jednake tendencije ka metaforično-psihodeličnom, iako ne i tvorbeno mješovitom, pokazuje i dvanaestominutni znanstveno-fantastični Technement apokaliptično-distopijskih dalijevskih pejzaža i distinktivnih, vidno gibljivih likova – okrutnog moćnika, metamorfnih bića i artdecoovske, vrlo delempicka-andrélhoteovske protagonistice animatora, slikara, ilustratora i strip-crtača Branka Farca.

    <em>Ješka</em>, red. Dinko Kumanović, 2010.

    Naizgled najjednostavniji, posve drugačijeg stila, no svakako i najuspješniji i najzaokruženiji od navedenih nedvojbeno je trominutni Ješka ilustratora, animatora i crtača stripova Dinka Kumanovića, u kojoj autor odlično ostvaruje upravo pokret, potom upravo preko pokreta izvrsno psihologizira lik, te konačno na simpatičan način apostrofira vječno traganje čovjeka za nečim drugim – maeterlinckovskom plavom pticom, ne uočavajući da mu iz ruku isklizava – u ovom slučaju, i doslovna zlatna ribica. Na taj način emisija kroz prikaz tri autora potpuno različitih rukopisa i likovno-naracijskih pristupa i rješenja, uspješno sažima i prezentira vlastitu tematsku premisu.

    Emisija pak od 22. ožujka najavila je aktualnu 94. dodjelu Oscara, temom Ususret Oscarima za animirane filmove 2022. U sklopu same emisije, uz dvije za Oscar nominirane pjesme, prikazan je uspješan 27-minutni film ljupke i elaborirane fotografije (U. Hadding, H. Märkl) Grubzon (The Gruffalo) Maxa Langa i Jakoba Schuha iz 2009. godine, prema istoimenoj hit-slikovnici o lukavom mišu koji nadmudri sve predatore koji mu se nađu na putu britanske autorice Julije Donaldson i s ilustracijama Axela Schefflera (prema kojima je rađena i filmska animacija), a koja ju je pak napisala inspirirana kineskom basnom o lisici koja dovitljivošću doskoči tigru, educirajući svoju ciljanu publiku o inteligenciji kao važnom i neizostavnom savezniku u borbi protiv silnika.

    <em>Grubzon</em> (<em>The Gruffalo</em>), red. Max Lang i Jakob Schuh, 2009.

    © Katarina Marić, FILMOVI.hr, 28. ožujka 2022.

Piše:

Katarina
Marić

kritike i eseji