Značajan pomak ka prepoznavanju domaćeg kratkometražnog filma

Kratko o kratkom (7. ožujka, 14. ožujka 2022.): Piknik (red. Jure Pavlović, 2015), Tanja (red. Jasna Nanut, 2016), Poklon predsjednika Nixona (red. Igor Šeregi, 2014), Zvir (red. Miroslav Sikavica, 2016)

  • <em>Piknik</em>, 2015., red. Jure Pavlović

    Odnedavno se na Trećem programu HRT-a prikazuje emisija o recentnijim renomiranim domaćim kratkometražnim igranim filmovima Kratko o kratkom čiji je cilj, među ostalima, svakako i popularizacija i dostupnost tog često podcijenjenog ali i svjetlima reflektora izmaknuta metra, i to nakon što je za ovu umjetničku formu isto učinjeno i platformom www.croatian.film.hr, čime se svakako čini značajan pomak ka njenu prepoznavanju iz zone festivala te eventualno kino-klubova ili škola prema širem, televizijskom gledateljstvu. U prvoj epizodi prikazani su naslovi 13-minutni Piknik (2015) Jure Pavlovića i 25-minutna Tanja (2016) Jasne Nanut, a u drugoj 26-minutni Poklon predsjednika Nixona (2014) Igora Šeregija i 15-minutna Zvir (2016) Miroslava Sikavice. 

    Film Piknik o petnaestogodišnjem Emiru koji u pratnji nadzornika socijalne službe odlazi u posjet svome ocu Safetu koji se nalazi na izdržavanju zatvorske kazne, zaokružen je, stilistički jednostavan i ogoljen no emotivno slojevit, intimistički film monokromatske fotografije i dokumentarističkog štiha, čemu pridonose i životni, implicitno nivelirani dijalozi, kao i minimalistična gluma dvaju protagonista koji savršeno pronose antagonistički no intenzivno snažan odnos oca i sina.

    <em>Tanja</em>, 2016., red. Jasna Nanut

    Tanja je minimalistična i decentna skica mlade žene na pragu sredovječnosti koja se bori i s egzistencijalnim (otkaz na poslu) i intimno-obiteljskim (umirući otac) i identitetskim problemima (bez karijere je, partnera i djece kao trolisnog sinonima uspješnosti i ostvarenosti u malograđanskom društvu), vizualno postavljena u naglašeno nepoticajan tmuran milje i s društvenog (socrealističkih stambenih kompleksa, auto-praonica, birtija) i s prirodnog (hladno, noćno doba) aspekta, koja otvorenim završetkom poručuje nastavak stagnantnog, konstriktivnog života. Domaća glumačka krema (Marina Redžepović, Zdenko Jelčić, Krešimir Mikić) dodatan je plus solidnom naslovu.

    <em>Poklon predsjednika Nixona</em>, 2014., red. Igor Šeregi

    Radnja komedije Poklon predsjednika Nixona zbiva se 1969., kad niskorangirani obavještajci JNA Peđa i Stipe dobivaju zadatak dostaviti poklon predsjednika SAD-a Richarda Nixona drugu Titu u rezidenciju na Brijunima, uplećući usput znane komične nesporazume, ali i egzotičnije motive poput kamenja s Mjeseca. Redatelj nadasve umješno lovi duh i ikonografiju vremena, poglavito u odličnom uvodnom, birokratskom dugom kadru, ostvarujući spretnu dinamiku i među likovima i među samim tumačima istih (Rene Bitorajac, Radovan Vujović, Max Whatley, Ilija Ivezić, Zijad Gračić), na principu dosjetke realizirajući pitak, high-concept crowdpleaser koji preispituje povijesne događaje i prezentira ih na vlastiti, sebi svojstven način.

    <em>Zvir</em>, 2016., red. Miroslav Sikavica

    Sugestivan i pronicljiv film provokativne i kompleksne, aktualne teme, talentiranog i renomiranog dokumentarista jedinstvene poetike, senzibiliziranog i intuitivnog Miroslava Sikavice – Zvir, znalački secira jednako sociološki kao i intimistički i etički aspekt djela i njegova protagonista – bagerista angažiranog za rušenje bespravne gradnje, čineći to snažno suspensno, visokom kvalitativnošću izvedbe i prezentacije te zapanjujućom naturalističkom uvjerljivošću zahvaljujući upravo spomenutom redateljevom bogatom doks-zaleđu, kreirajući doslovan slice-of life, prezentiran naturščicima tolikom autentičnošću i kredibilitetom da se briše granica među dvama formama i bez predznanja gotovo je nemoguće odrediti radi li se o dokumentarnoj ili igranoj.

    © Katarina Marić, FILMOVI.hr, 24. ožujka 2022.

Piše:

Katarina
Marić

kritike i eseji