Dominantni domaći problemi i motivi u odnosu na globalne teme

Pluralizam društvenih tema u hrvatskim filmovima - Feljton Hrvatski film, novinska kritika i društvo u 21. stoljeću (28.)

  • Slučajni prolaznik, red. Jozo Patljak

    Kako bi ilustrirali pluralizam društvenih tema u hrvatskim filmovima u 21. stoljeću, analizirat ćemo koji se hrvatski filmovi i na koji način bave siromaštvom i beskućnicima, sportom i navijačima, biografijama slavnih osoba, reality showovima i senzacionalizmom, problemima starijih osoba, teorijama zavjere i terorizmom.

    Čovjek ispod stola, red. Neven HitrecProblemom siromaštva, beskućnika i opstanka malog čovjeka u suvremenom društvu najviše se bavi pet filmova. Za film Čovjek ispod stola Nevena Hitreca Dragan Jurak napisao je da je malo reći da je to film socijalnog realizma već nadrealističke socijalne katastrofe: film sa zagrebačkim štihom ali negativnim predznakom, nešto poput trnjanskih, sirotinjskih Glembajeva s placa.

    U filmu Prezimiti u Riju (2002) Davora Žmegača bivši hrvatski vojnik, a sad beskućnik, kako bi se pred kćerkom koja dolazi iz Njemačke prikazao u što boljem svijetlu, uz pomoć dvojice prijatelja beskućnika i bravara provali u otmjeni zagrebački stan. Slučajni prolaznik Joze Patljaka prikazuje krišku života s dna društva vječnih gubitnika, klošara koji životari skupljajući boce po kontejnerima i pokušava isplivati iz crnog taloga socijale. Nije sve u lovi (2013) Darija Pleića je film o zgubidanu koji bi se rado obogatio na kladionicama, no kako mu to nikako ne uspijeva, naposljetku završi u raljama kamatara. Za razliku od tog krimića, naredni film istog redatelja Dom (2018) ima jaku socijalnu priču o paru koji zbog birokratskih zavrzlama biva izbačen iz otplaćenog stana.

    ZG80, red. Igor Šeregi

    Sportom i navijačima bavi se čak 6 ostvarenja. Ajmo žuti (2001) Dražena Žarkovića prati lokalni sportski klub i makinacije vlasnika, Seks, piće i krvoproliće Borisa T. Matića, Zvonimira Jurića i Antonija Nuića bavi se zagrebačkim navijačima i huliganskim ponašanjem, kao i (kritički najbolje ocijenjene) Metastaze Branka Schmidta (2009). ZG 80 (2017) Igora Šeregija zbiva se krajem 1980-ih kada grupa navijača kreće u Beograd na utakmicu između Crvene zvezde i Dinama, a nakon utakmice dolazi do navijačkih obračuna i rata na beogradskim ulicama. U filmu Zagonetni dječak (2013) prikazana je dječja nogometna utakmica, većim dijelom režirana u slow-motionu. U filmu Kino Lika (2008) Dalibora Matanića izvrsni mladi nogometaš, koji je iz nehata ubio majku, ne želi se priključiti bogatom stranom klubu iskušavajući očevu ljubav.

    Biografijama slavnih osoba bave se 4 filma. 100 minuta Slave (2004) Dalibora Matanića prati život gluhonijeme slikarice Slave Raškaj, Libertas Veljka Bulajića život Marina Držića, General (2019) Antuna Vrdoljaka karijeru Ante Gotovine, a kritički najpozitivnije ocijenjeni igrano-dokumentarni Dnevnik Dijane Budisavljević (2019) akciju naslovne junakinje za spašavanje srpske djece za vrijeme NDH i njihovog udomljavanja u hrvatske obitelji.

    Reality showovima i senzacionalizmom bave se tri filma. U Svinjarima (2014) Ivana Livakovića obrađuju se fenomeni medijskog senzacionalizma i konstantnog bombardiranja vijestima u kojem se i najozbiljnije, najbolnije teme trivijaliziraju, no u praksi je po mišljenju kritike postao točno ono protiv čega se bori. U filmu Narodni heroj Ljiljan Vidić (2016) Ivana-Gorana Viteza partizanski bend će  pokušati pobijediti na NDH-ovskom talent showu i osvojiti nastup na Poglavnikovu domjenku, pred samim Hitlerom. Kritika je ocijenila da je ova komedija većinski realizirana kao skeč s hrpom zbrda-zdola nabacanih gegova hrvatskog sitcomovskog karaktera (Njegić, Slobodna).

    The Show Must Go On (2010) predstavlja reality show koji traje 180 dana tijekom kojih šest ljubavnih parova boravi u reality show kući sagrađenoj za tu priliku. Zaplet počinje u trenutku kada tijekom showa vani započne svjetski rat, a organizator čuva natjecatelje od istine o vanjskome svijetu. Od spomenuta tri filma ovaj je dobio najpozitivnije kritike i najbolje je prikazao tematiku.

    Imena višnje, red. Branko Schmidt

    Problemima starijih osoba najviše su se bavili filmovi Imena višnje (2015) Branka Schmidta, o starom paru koji se hrva s bolešću, Noćni brodovi (2012) Igora Mirkovića o dvoje zaljubljenih štićenika staračkog doma koji odluče pobjeći u posljednju životnu avanturu, te Obrana i zaštita (2013) Bobe Jelčića, o starijem muškarcu koji se kada mu umre stari prijatelj osjeća dužnim otići na pogreb, ali mu u njegovu rodnom gradu Mostaru ta jednostavna društvena obveza može prouzročiti mnoge probleme sa susjedima i lokalnim moćnicima.

    Povijesnim teorijama zavjere bave se dva filma. U Josefu Stanislava Tomića dovodi se u pitanje identitet Josipa Broza Tita, dok se u filmu Infekcija (2003) javlja motiv manipulacije masovnim medijima, a zagovornici europskih integracija su zapravo tvorni štakori.

    Josef, red. Stanislav Tomić

    Konačno, terorizmom se bavi samo jedan hrvatski film, Predstava Dana Okija. Kazališna trupa iz Splita odlazi u New York dan prije događaja 11. rujna 2001. godine, te se iznenada nađe u centru destrukcije terorističkih napada. Globalne teme definitivno nisu nikad bile u fokusu hrvatskih redatelja, koji su se pretežno bavili domaćim problemima i motivima.

    Zlatko Vidačković, FILMOVI.hr, 28. prosinca 2020.

    Napomena: Dopušteno je prenošenje sadržaja ovog feljtona uz objavu izvora i autora

     

kritike i eseji