Edukativno-aktivističke priče s riblje strane

Doručak kod Jadrana , Riba s Wall Streeta , Fishman – daleko od kuće; red. Marko Dješka, Draško Ivezić



  • Projektna kampanja Poštujmo naše more, kao nastala koprodukcija udruge Prijatelji životinja i međunarodne organizacije Eurogroup for Animals, sa svrhom upozoravanja na alarmantnu činjenicu brutalnog iscrpljivanja (i onečišćenja) bioraznolikih morskih ekosustava, iznjedrila je i trima animiranim naslovima kao glasnogovornicima o važnosti podizanja svjesnosti ne samo o rečenom očuvanju biocenoznih i biotopnih okolišnih staništa za dobrobit planeta u cjelini, nego i same svjesnosti o patnji kroz koju prolaze ribe u svojim bešćutnim i nasilnim smrtima.

    Naime, ne samo da masovnim izlovima morska zoocenozna populacija objektivno ne može opstati, nego se predviđa da će, nastavi li se dosadašnjim tempom, do 2050. potpuno nestati. (Zna se, naime, da se godišnje u svijetu radi ljudske prehrane i profitabilnog biznisa ubije do 2500 milijardi riba i da je 90% velikih ribljih populacija već istrijebljeno samo u posljednjih 50 godina.) Stoga animirani filmovi s porukom „Ribe u moru, povrće u tanjuru“, upozoravaju na znanstveno dokazanu činjenicu da su ribe, kao i ostale životinje, inteligentna, senzibilna i kompleksna bića koja, baš kao i ljudi, također anatomsko-biološki, ali i psihološki osjećaju bol, a umiru – i opet kao i druge izrabljene životinje namijenjene ljudskoj prehrani, u najstrašnijim mukama, pri čemu je takvo užasavajuće diskriminirajuće zlostavljanje (bilo od strane riblje industrije, bilo pojedinačnim sportsko-rekreacijskim ribolovima) zakonski neregulirano i ostavlja ih potpuno nezaštićenima.

    Nastali u produkciji Adriatic Animation Studija, potpisnika Marka Dješke i Draška Ivezića, Doručak kod Jadrana, Riba s Wall Streeta i Fishman – daleko od kuće pridružuju se pozitivnom suvremenom trendu edukativno-aktivističkih naslova proveganskog prosedea – od dokumentarnih (Earthlings, Forks Over Knives, Speciesism: The Movie, Cowspiracy, Vegucated) do igranih (Casa de Carne Dustina Browna), pri čemu je i sam Dješka potpisnik beskompromisnog provokativno-alegorijskog, anti-specističkog naslova Kolinje (2010) o neoprostivoj i neopravdavajućoj interupciji ljudi u život životinja, a što opet sve skupa priziva antologijsko Marušićevo Riblje oko (1980), svojevrstan apokaliptični slasher o osveti riba, opominjatelj o zamjeni mjesta u svijetu u kojem bismo bili na ribljem a one na našem mjestu.



    Izvedbeno, ove tri priče s riblje strane prizivaju cartoonnetworkovsku estetiku stilski plošnog i koloritnog okružja, imena poput Bena Bocqueleta, Jean-Yves Raimbauda ili C. H. Greenblatta primjerice, te u laganom tonu i nenametljivo no ipak dojmljivo, upozoravaju da životinje (baš kao ni ljudi, voda i drugi prirodni resursi) nisu ničije vlasništvo a da bismo ih iskorištavali na bilo koji način; odnosno p(r)ozivaju (na) buđenje i savjest svakog od nas da ispitamo vlastite svakodnevne odluke i postupke (supstitucionalno veganstvo/vegetarijanstvo kao etički, zdravstveno, okusno i financijski idealna opcija) te sve u svemu u konačnici, na najljepši mogući način podcrtavaju ne ono što nas razdvaja i razlike per se (rase, vrste…) nego radije ono što nas spaja i što nam je zajedničko – brigu za cjelokupnu planetu Zemlju.

    © Katarina Marić, FILMOVI.hr, 4. lipnja 2020.

Piše:

Katarina
Marić

kritike i eseji