Kombinacija realnog i nadrealnog
Laureati 27. Dana hrvatskoga filma, Zagreb, 16. – 20. lipnja 2018. (2): kratki igrani, animirani, eksperimentalni filmovi i glazbeni spotovi
-
Žiri DHF-a za najbolji scenarij nagradio je polusatni igrani film Marija redatelja Jurja Primorca, koji je s Ivanom Turković-Krnjakom i scenarist. Za ulogu Ante u filmu Nikša Butijer je nagrađen za najboljega glumca. Uz njega, glavnu ulogu Marinka odlično utjelovljuje Josip Lukić, koji se time na DHF-u predstavio i kao glumac. Butijer iznijansirano donosi lik koji je vrlo uvjerljiv, i na početku i u kasnijoj promjeni raspoloženja i ponašanja. Film ima kombinaciju realnog i nadrealnog, vrlo dobro profilira oba lika, karakterno različita, ali ipak s jednom sličnim iskustvom kojemu suprotno prilaze. Narativna nit je scenaristički i redateljski uistinu dobro vođena, tako da drži gledateljevu zainteresiranost i napetost do kraja, bez predvidljivosti.Kada je igrani film posrijedi, nagrada Oktavijan pripala je odličnom filmu U plavetnilo Antonete Alamat Kusijanović, u švedsko-slovenskoj koprodukciji, nagrađenom na mnogim festivalima. Tom je pak filmu žiri DHF-a dodijelio nagradu za najbolju montažu (Minji Kang i Frano Homen), a valja spomenuti i izvrsnu kameru Marka Brdara, posebice podvodne snimke. U filmu je riječ o obiteljskom nasilju i odrastanju, prijateljstvu i suparništvu u ljubavnim igrama, ali i o bitnim egzistencijalističkim problemima, što muči glavnu junakinju, trinaestogodišnju Juliju. Ti ozbiljni motivi dobro su dramaturški provedeni i ostavljaju dubok dojam na gledatelje. Sada Dubrovkinja Antoneta Alamat Kusijanović u SAD-u snima dugometražni igrani prvijenac. Nagradu za kameru je pak žiri DHF-a dodijelio Tomislavu Sutlaru za kratki igrani film Marica Judite Gamulin. Doista su dobra fotografija i zanimljivo kadriranje najveće, ali gotovo i jedine odlike toga filma.
Najbolji animirani film i dobitnik Oktavijana prema ocjeni članova Hrvatskoga društva filmskih kritičara jesu Biciklisti Veljka Popovića. Taj vizualno fascinantan film splitskog autora nastao je u francuskoj koprodukciji i postigao je velik uspjeh na mnogim festivalima. Nastao je crtežom u 2D animacijskoj tehnici, a koloritom i glazbom stvara mediteransko ozračje. Temelji se na radu istaknutog likovnog umjetnika Vaska Lipovca (1931–2006), također Splićanina. Zadržava njegove bitne stilske elemente, i to ne samo u likovima nego i u oslikavanju Lipovčeve rodne Boke i prikazu erotike, njegovu vrlo čestom motivu. A Veljko Popović pronalazi vrlo dobar, duhovit način da seksualnost pretoči u erotiku, dajući joj umjetničku dimenziju.
Na 27. Danima hrvatskoga filma još su dva animirana filma nagrađena. Publici se najviše svidio lijepo oslikan film Prošlo je s kišom Siniše Ercegovca, nostalgična topla priča o prijateljstvu i ljubavi, drukčija od tipične svagdašnjice. Nagradu za najbolju glazbu, i to klasičnu, dobila je Anita Andreis za film Bobo Andreja Rehaka, kojemu je pripala i nagrada Zlatna uljanica tjednika Glasa Koncila, za promicanje etičkih vrijednosti na filmu. To je dirljiv film klasične animacije o odnosu veličina – mali i veliki, u doslovnom i prenesenom smislu, s nadrealnim elementima.Nagrada Jelena Rajković za najboljega mladoga redatelja do trideset godina, koju dodjeljuje Društvo hrvatskih filmskih redatelja, pripala je Mladenu Staniću za kratki igrani film Sitnica. To je doista redateljski i dramaturški dobar film koji vješto vodi radnju u nepredvidljivom smjeru, baš kakav je i cilj vožnje glavnih junaka.
Nagrada Oktavijan za najbolji eksperimentalni film pripala je uratku Skoro ništa: i dalje noć Davora Sanvincentija, a Oktavijan za namjenski film najavnoj špici Manuela Šumberca za televizijsku igranu seriju Čuvar dvorca.
Osim laureata, 27. DHF donio je još doista dobrih filmova u konkurenciji, posebice među igranim, dokumentarnim i animiranim filmovima, često vrlo izjednačene kakvoće.© Marijana Jakovljević, FILMOVI.hr, 21. lipnja 2018.
Piše:
Jakovljević