Kombinacija realnog i nadrealnog

Laureati 27. Dana hrvatskoga filma, Zagreb, 16. – 20. lipnja 2018. (2): kratki igrani, animirani, eksperimentalni filmovi i glazbeni spotovi



  • Žiri DHF-a za najbolji scenarij nagradio je polusatni igrani film Marija redatelja Jurja Primorca, koji je s Ivanom Turković-Krnjakom i scenarist. Za ulogu Ante u filmu Nikša Butijer je nagrađen za najboljega glumca. Uz njega, glavnu ulogu Marinka odlično utjelovljuje Josip Lukić, koji se time na DHF-u predstavio i kao glumac. Butijer iznijansirano donosi lik koji je vrlo uvjerljiv, i na početku i u kasnijoj promjeni raspoloženja i ponašanja. Film ima kombinaciju realnog i nadrealnog, vrlo dobro profilira oba lika, karakterno različita, ali ipak s jednom sličnim iskustvom kojemu suprotno prilaze. Narativna nit je scenaristički i redateljski uistinu dobro vođena, tako da drži gledateljevu zainteresiranost i napetost do kraja, bez predvidljivosti.

    Kada je igrani film posrijedi, nagrada Oktavijan pripala je odličnom filmu U plavetnilo Antonete Alamat Kusijanović, u švedsko-slovenskoj koprodukciji, nagrađenom na mnogim festivalima. Tom je pak filmu žiri DHF-a dodijelio nagradu za najbolju montažu (Minji Kang i Frano Homen), a valja spomenuti i izvrsnu kameru Marka Brdara, posebice podvodne snimke. U filmu je riječ o obiteljskom nasilju i odrastanju, prijateljstvu i suparništvu u ljubavnim igrama, ali i o bitnim egzistencijalističkim problemima, što muči glavnu junakinju, trinaestogodišnju Juliju. Ti ozbiljni motivi dobro su dramaturški provedeni i ostavljaju dubok dojam na gledatelje. Sada Dubrovkinja Antoneta Alamat Kusijanović u SAD-u snima dugometražni igrani prvijenac. Nagradu za kameru je pak žiri DHF-a dodijelio Tomislavu Sutlaru za kratki igrani film Marica Judite Gamulin. Doista su dobra fotografija i zanimljivo kadriranje najveće, ali gotovo i jedine odlike toga filma.



    Najbolji animirani film i dobitnik Oktavijana prema ocjeni članova Hrvatskoga društva filmskih kritičara jesu Biciklisti Veljka Popovića. Taj vizualno fascinantan film splitskog autora nastao je u francuskoj koprodukciji i postigao je velik uspjeh na mnogim festivalima. Nastao je crtežom u 2D animacijskoj tehnici, a koloritom i glazbom stvara mediteransko ozračje. Temelji se na radu istaknutog likovnog umjetnika Vaska Lipovca (1931–2006), također Splićanina. Zadržava njegove bitne stilske elemente, i to ne samo u likovima nego i u oslikavanju Lipovčeve rodne Boke i prikazu erotike, njegovu vrlo čestom motivu. A Veljko Popović pronalazi vrlo dobar, duhovit način da seksualnost pretoči u erotiku, dajući joj umjetničku dimenziju.



    Na 27. Danima hrvatskoga filma još su dva animirana filma nagrađena. Publici se najviše svidio lijepo oslikan film Prošlo je s kišom Siniše Ercegovca, nostalgična topla priča o prijateljstvu i ljubavi, drukčija od tipične svagdašnjice. Nagradu za najbolju glazbu, i to klasičnu, dobila je Anita Andreis za film Bobo Andreja Rehaka, kojemu je pripala i nagrada Zlatna uljanica tjednika Glasa Koncila, za promicanje etičkih vrijednosti na filmu. To je dirljiv film klasične animacije o odnosu veličina – mali i veliki, u doslovnom i prenesenom smislu, s nadrealnim elementima.

    Nagrada Jelena Rajković za najboljega mladoga redatelja do trideset godina, koju dodjeljuje Društvo hrvatskih filmskih redatelja, pripala je Mladenu Staniću za kratki igrani film Sitnica. To je doista redateljski i dramaturški dobar film koji vješto vodi radnju u nepredvidljivom smjeru, baš kakav je i cilj vožnje glavnih junaka.



    Nagrada Oktavijan za najbolji eksperimentalni film pripala je uratku Skoro ništa: i dalje noć Davora Sanvincentija, a Oktavijan za namjenski film najavnoj špici Manuela Šumberca za televizijsku igranu seriju Čuvar dvorca.
    Osim laureata, 27. DHF donio je još doista dobrih filmova u konkurenciji, posebice među igranim, dokumentarnim i animiranim filmovima, često vrlo izjednačene kakvoće.

    © Marijana Jakovljević, FILMOVI.hr, 21. lipnja 2018.

Piše:

Marijana
Jakovljević

kritike i eseji