Razigrano, maštovito, šarmantno i poticajno

Ivana Guljašević, ilustratorica i autorica kratkih animiranih filmova



  • Jedna od najznačajnijih domaćih animatorica/ilustratorica (u redu sa suvremenim vrsnim ženskim crtaćim snagama Smiljanom Čoh, Sanjom Rešček ili Anom Kadoić, primjerice), ujedno spisateljica, strip-crtačica i redateljica, multitalentirana Ivana Guljašević potpisnica je pozamašnog broja upravo filmskih naslova, kao i nositeljica brojnih nagrada u zemlji i inozemstvu za iste.

    Mahom orijentirana ka djeci, i to najmlađoj dobnoj skupini – predškolarcima, u svojim nadasve ljupkim, vedrim radovima pokazuje se kao istinska poznavateljica i poštovateljica djetinjstva, neminovno i sama zaigrane djetinje psihologije, svoj šareni benevolentni svijet, počesto i bez teksta, senzibilizirane slojevite, gotovo krhke transparentno-prozračne florealne ornamentike - katkad nježne koloritnosti pastela i vodenih boja, katkad vibrantno upečatljivih - napučujući mahom antropomorfiziranim životinjskim i bićima iz fantastičnih stvarnosti.

    Pritom su one stanovnici iz svih dijelova planeta – od hladnog sjevera (pingvin,  losos) do vruće Afrike (zebra, slon, žirafa), od domaćih (koza, pijetao, tele) do morskih (hobotnica, spužva, morski jež), od manje zamjetnih (pauk, gušterica, mrav) do fantastičnih (zmajevi, elementali poput Jesenka ili Čovječuljka Snovuljka), iako ima i ljudskih protagonista (dječak Bo-tu, vještica Smijuljica, djevojčica Danica).



    Promišljanje glazbe i slike, kao fine fuzije osjetilnih podražajnosti, evidentno je u poigravanju bojama (nježne jesenje akvarele u Jesenku, zagasite tamne u Smijuljici, ekspresionistički izražajna koloritnost u Botuovu bubnju) i zvukovima (naglašavanje ritmova prirode kao potpornja glazbeniku u Botuovu bubnju, efektno korištenje nježnih dječjih glasova u kapljicama kiše u Grmljaaaavu!).

    Humorno, benevolentno i decentno, uz evokaciju djeci prepoznatljivih emotivno-fizičkih stanja u svrhu poboljšanja i prebrođivanja istih (vuk je prehlađen, žabac zaljubljen, vještica hrabro pokazuje svoj talent), ove male umjetnine postaju gotovo znalačke metode za poticanje razvoja u osjetljivoj dječjoj dobi, didaktično-konstruktivistički transcendirajući alati open-mindedness poštivanja svih živih bića i prirode, multikulturalnosti, ekoloških poruka, ali i prepoznavajućeg otkrivanja i njegovanja vlastitih ideja i sposobnosti.



    Na taj način idejno evocira kultni Delahaye/Marlierov serijal slikovnica o formativnim dogodovštinama djevojčice Maje (Martine) iz 1950-ih ili neodoljive životinjske crtice Julije Ocker, odnosno vizualno-stilistički evokativne ilustracije Ewe Poklewske-Koziełło i Silverman/Bakerov lepršavi uradak Malo kraljevstvo /Ben & Holly's Little Kingdom/).

    Guljašević se svojim djelima potvrđuje ne samo kao plodna autorica specifično razigranog, maštovitog i šarmantnog svijeta koji posljedično poticajno implementira i optimizira dječji proces individualizacije, nego i kao ime koje svojim prepoznatljivim potpisom ravnodušnima neće ostaviti niti odrasle.

    © Katarina Marić, FILMOVI.hr, 21. travnja 2020.

Piše:

Katarina
Marić

kritike i eseji