Iz riznice plodnog majstora

CD filmska glazba: Arsen Dedić, Za kino i TV, Croatia Records

  • Arsen Dedić je jedan od rijetkih filmskih skladatelja koji uporno piše orkestralne partiture, ali se ne susteže – ako mu tako nalažu sadržaj i kreativna inspiracija – upotrijebiti komorne sastave ili čak sintesajzer. No, njegove partiture nikada ne zvuče prazno, nemaštovito i netematski. To su partiture velikog inspirativnog maha i najbolje zvuče kada skladatelj u glazbu oblikuje složenu dramu, kompleksne odnose među likovima, ili druga umjetnička područja, najčešće likovna.

    Zbog svih tih kvaliteta posebno me razveselilo kada je Arsen – a bilo je to doista tek nedavno – objavio novi CD naslova Za kino i TV. Koliko je to autor koji ne može ništa ne raditi pokazuje činjenica da je samo nekoliko mjeseci ranije, u proljeće 2008, objavio najprije soundtrack Belle epoque za film Nikole Stojanovića koji je dugo nastajao, a zatim i odličan album šansona Rebus te da je nekako u isto vrijeme, u travnju 2008, zamislio, organizirao i održao autorski koncert u koncertnoj dvorani Vatroslav Lisinski na kojemu se svirala i njegova filmska glazba i da je ljeto proveo umjetnički oblikujući Trogirski festival filmske glazbe koji, iz organizacijsko-financijskih razloga, na žalost ove godine nije održan.

    Na kompaktnom disku Za kino i TV lako se uočava dvodijelnost. Prvi dio čine partiture već objavljene na ploči i kaseti pod naslovom Glazba za film i TV, a drugi dio čine novije partiture koje na ovaj, soundtrackovski način još nisu izdane. Prvi dio sadrži različite partiture, skladane za različite sastave (premda orkestar dominira). To su glazbe iz filmova i serija Glembajevi, Povratak Katarine Kožul, Rabuzin, Donator, Tamburaši, Rano sazrijevanje Marka Kovača, U registraturi, Hajdučki gaj i druge. Na razmeđi između prvog i drugog dijela albuma nalazi se i glazbeni broj, naslovni motiv iz televizijske serije Prosjaci i sinovi Antuna Vrdoljaka koju je za Big Band HRT-a obradio Miljenko Prohaska.

    U drugom su dijelu glazbeni brojevi iz dječjeg filma Tajna starog tavana, iz dokumentarne serije Jedrima oko svijeta, iz filmova Pont neuf i Druga strana Orsona Wellesa. Tu je i jedini song na ovom kompaktnom disku, pjesma iz filma Trumbetaš redatelja Bogdana Žižića koju, naravno, izvodi sam skladatelj. A pred kraj, Dedić nudi nekoliko brojeva iz filma Belle epoque ili posljednji valceru Sarajevu te, za sam kraj, naslovni motiv (schifrinovske provenijencije) iz televizijske serije Punom parom redatelja Maria Fanellija.

    Treba naglasiti da u drugom dijelu, koji donosi nove i uglavnom još neobjavljene glazbene brojeve iz filmova i televizijskih serija, Dedić i dalje pokazuje konzistentnost: želju za istraživanjem orkestralnog kolorita, vječnu znatiželju koja ga vodi u harmonijska traganja i neobična povezivanja različitih solističkih instrumenata. A zna se – uz flautu koju je studirao, te glasovir i gitaru koje je zavolio putem – najdraži Dedićev instrument je orkestar.
    Ukratko, riječ je iznimnom CD izdanju koje smo dugo čekali i koje treba svakako zaslužuje posebno mjesto u svakoj kolekciji filmske glazbe.

    © Irena Paulus, KULISA.eu, 18. listopada 2008.

Piše:

Irena
Paulus