Kulinarsko bogatstvo koloritnosti

Noma - moja savršena oluja (Noma - My Perfect Storm), red. Pierre Deschamps



  • Nesuđeni nogometaš Gordon Ramsay, inovativni fantasy-eksperimentator Heston Blumenthal i nezaobilazni i pristupačni Jamie Oliver, tri su možda najpoznatija svjetska kulinarska chefa današnjice, a u novijoj generaciji visoke gastronomije svakako se ističe ime Renéa Redzepija – distinktivnog danskog kuharskog pionira albanskog porijekla koji je revolucionarizirao i reinterpretirao nordijsku kuhinju (čime je inspirirao i brojne, također uspješne, epigone poput Tareqa Taylora i Poula Andriasa Ziskae, primjerice).

    To je učinio jednostavnom idejom da priprema vrhunsku hranu od namirnica dostupnih isključivo regionalno, dakle na području Skandinavije, te jedino sezonske jestvine, po mogućnosti nađene i samonikle ili uzgojene tradicionalno, a svakako ekološki i organski (čime pak svakako podsjeća na domaćeg nam lovca na bilje - šumskog kuhara Antona Rudana, čija je filozofija hrane također orijentirana na maksimalnu simplifikaciju, prirodu i šumske plodove kao izvorište svega), a pri čemu pri prezentaciji i preparaciji istih koristi pregršt originalnih, kreativnih i progresivnih okusa.
    Sve je to radio u, višekratno proglašenom najboljim na svijetu, vlastitom mu restoranu Noma (čiji je naziv portmanteau - dvoznačna danska lingvistička složenica od riječi nordisk /nordijska/ i mad /hrana/) u kojem se rezervacija čeka u prosjeku tri mjeseca.

    Redatelj Pierre Deschamps pritom se u svom dugometražnom dokumentarnom prvijencu prvenstveno oslanja na ljepotu i simetriju fotografije i kompozicije kadra koji love sve bogatstvo koloritnosti i tekstura prezentiranih jela, počesto u slow-motionu i krupnim planovima, s nespornim okom za detalje te spretno inkorporiranom pričom o rasizmu s kojom se kao balkanski imigrant ovaj prominentni kulinarski aktivist i umjetnik susretao u životu (kao i nelijepim događajima iz povijesti samog restorana, poput onog kad je veći broj ljudi ostao zaražen norovirusom).

    Ipak, sveukupan dojam ostaje pomalo statičan te odužen odnosno nedorečen, s nedovoljno informacija o samim prikazanim jelima, neočekivanim, iznenađujućim sastojcima i tajnim tehnikama (poput laboratorija za fermentaciju, primjerice) atraktivne, kvalitativne i individualnošću bogate, integritetne i samoodržive tematizirane Nove nordijske kuhinje koja u svijetu globalizacije pokušava inspirirati na očuvanje vlastitih korijena.



    © Katarina Marić, FILMOVI.hr, 10. rujna 2017.

Piše:

Katarina
Marić

kritike i eseji