Putovanja, putovanja...
64. Pulski filmski festival, 15.-22. srpnja 2017.: Kratka Pula, premijere: TV-serije Tin – Trideset godina putovanja, red. Davor Žmegač, Čuvar dvorca, red. Lukas Nola, kratki igrani film Siguran let, red. Aldo Tardozzi
-
Ovogodišnji 64. Pulski filmski festival, koji se održao od 15. do 22. srpnja, imao je program Kratka Pula.Posebna novost toga programa jest natjecateljski dio televizijskih serija što se, zbog sve veće njihove kvalitete, već učinilo i na mnogim festivalima u svijetu. Prikazane su po jedna epizoda iz četiriju dramskih serija i iz četiriju dokumentarnih serijala. Osvrnut ćemo se na premijerne naslove, igrano-dokumentarnu seriju Tin – Trideset godina putovanja, redatelja Davora Žmegača, čija je treća epizoda prikazana, i dramsku seriju Čuvar dvorca, redatelja i scenarista Lukasa Nole, čija je pak prva epizoda odmah slijedila, a obje su po 50-ak minuta trajanja; te kratki igrani film Siguran let, redatelja i scenarista Alda Tardozzija.
Premda se po jednoj epizodi ne može suditi cijelu seriju, ove će serije zasigurno izazvati veliko zanimanje širokoga televizijskoga gledateljstva zbog svojih tema, a 24-minutni film Siguran let za svaku je pohvalu i preporuku. No ima nešto što ih spaja. To je motiv putovanja, ma kako god se putovanje očitovalo – stvarno, nestvarno, sigurno, nesigurno, naručeno, kratko, dugo, životno, metaforično, alegorijsko...Zamisao Hrvatske radiotelevizije bila je da u povodu šezdesete obljetnice smrti velikoga hrvatskoga pjesnika Augustina Tina Ujevića (Vrgorac, 5. srpnja 1891. – 12. studenoga 1955., Zagreb) producira i snimi četverodijelnu igrano-dokumentarnu seriju Tin – Trideset godina putovanja, čiji je predložak istoimena knjiga Jasena Boka izdana 2005. godine. No zbog zahtjevnih snimanja na autentičnim mjestima i u izvornim kostimima u više gradova osim u Zagrebu, posebice u Beogradu, Sarajevu i Parizu, našli su dobroga koproducenta u Radioteleviziji Srbije. I u Hrvatskoj i u Srbiji serija će biti emitirana gotovo istodobno. Kod nas počinje 22. listopada da bi završila na samu 62. godišnjicu Ujevićeve smrti, 12. studenoga.
Izbor treće epizode serije, koliko se god u prvi tren činio čudnim, jest dobar jer se u njoj vide sve osnovne značajke Tinova života, kojega u mlađoj dobi utjelovljuje glumac Igor Kovač, a u starijoj Milan Pleština. Pripovjedač je Mislav Čavajda, što se pokazalo vrlo dobrim rješenjem u spajanju igranoga dijela i dokumentarno-arhivskih filmskih snimaka, te u postizanju ritma epizode. Uz dobru i zahtjevnu scenografiju te kostimografiju, valja izdvojiti i dobru pozadinsku glazbu Mate Matišića.
Međutim, cilj serije nije sámo pjesništvo velikoga pjesnika i boema, nego njegov cjelokupan život – opredjeljenja, zanosi, političke aktivnosti, stavovi, putovanja, društveno-politički kontekst... Dakle, manje nam poznat ili čak nepoznat dio njegova života, pa stoga i više od, kako kaže naslov njegove pjesme, Trideset godina putovanja čeka nas u seriji. Augustin Josip, Tin Ujević to zaslužuje.
Hrvatska radiotelevizija u koprodukciji s Kinoramom producirala je i prikazat će četverodijelnu igranu dramsku seriju Čuvar dvorca, redatelja i scenarista Lukasa Nole. Premijerno je prikazana prva epizoda, koja izaziva zanimanje zbog političke teme serijala. To je vrijeme 1980-ih godina kada tajna služba počinje pomalo drukčije djelovati. U tomu se baš ne snalazi njezin vjerni službenik Boris Bišćan, iako nastoji držati sve pod kontrolom. Glumi ga uvijek odličan Ivo Gregurević.
To je vrijeme i posebno odobrenih emigracija naših ljudi u inozemstvo, gdje žive i rade. K njima po nalogu putuje izvršitelj likvidacija, kojega utjelovljuje glumac Vinko Kraljević, koji je pak za to dobio priznanje za najbolju mušku ulogu u dramskoj seriji od ocjenjivačkoga suda Kratke Pule.
U scenariju ima više obrata, što stvara napetost i drži gledateljevu pozornost, te niz epizodnih likova. Radnja serije smještena je u Zagorju, a snimana u poznatim tamošnjim objektima. Dobra kamera Mirka Pivčevića bilježi to jednolično i tmurno doba, a prikladnu atmosferičnu glazbu skladali su Jure Ferina i Pavao Miholjević.
Premijerni kratki igrani film Siguran let, redatelja i scenarista Alde Tardozzija, koji je prikazan u Areni, bio je pravo osvježenje i iznenađenje za sve na Pulskom festivalu. Dobio je i dva priznanja za najbolji igrani kratki ili srednjemetražni film, i od ocjenjivačkoga suda Kratke Pule i od ocjenjivačkoga suda Mladi filmofili.
Radnjom je smješten u Zagreb, u prekrasnu kuću s predivnim vrtom i simboličkim stablom trešnje, a polijetanje zrakoplova snimljeno je pak u pulskoj zračnoj luci. Sav je film u svijetlim prozračnim bojama, pun pozitivnog ozračja, unatoč temi i problematičnim međuljudskim odnosima koji postepeno izlaze na vidjelo. Upravo taj sklad težine teme i humora, njihova prožetost, izvrsna gluma, odlični dijalozi, te prava mjera duljine i ritma filma, čine Siguran let tako posebnim.
Riječ je o četveročlanoj obitelji koja u proširenom sastavu – djed, njegova mlada žena i njihov mali sin, te kćerin dečko – trebaju ići na tetino vjenčanje, Zdravkove sestre, na putovanje u Australiju. Dobroćudnoga Zdravka glumi Bojan Navojec, a njegovu ženu Višnju Lana Barić. Višnja, pod utjecajem današnjih ljudi koji zbog mogućih zrakoplovnih nesreća putuju u različitim zrakoplovima, a ne zajedno, kako bi barem netko preživio ako se dogodi najgore, želi razdvojiti vlastitu obitelj, pogotovo kćer i sina, u dva različita leta. No, kako će članovi obitelji reagirati, što će se sve otkriti, hoće li zajedništvo pobijediti ili će to biti Višnjino igranje Boga, vrijedi itekako pogledati u tom i dirljivom i duhovitom filmu. A i likovi sestre i brata, koje glume Kaja Šišmanović i Bruno Mašić, imaju također što reći o obiteljskoj ljubavi.
© Marijana Jakovljević, FILMOVI.hr, 26. srpnja 2017.
Piše:
Jakovljević