Redateljske poetike

Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 81, 2015.

  • Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 81, 2015.Proljetni broj Hrvatskog filmskog ljetopisa otvara se rubrikom Književnost i film, sa pet filmofilskih, filmom nadahnutih pjesama Borbena Vladovića (Izlazak iz kina-kazališta, Crtač filmskih plakata, Činovnička kiša, Šešir ujaka Hulota, Američke šibice). Slijedi tematski blok s pet tekstova o televizijskim serijalima i serijama: o formalnim i političkim aspektima HBO-ova serijala Žica razmatra Sven Cvek, o Dva metra pod zemljom kao parodiji američkog sna koja trivijalizacijom i očuđenjem redefinira neprirodne odnose prema smrti piše Igor Jurilj dok je Luka Ostojić promatra u televizijskom kontekstu činjenice da HBO svoje serije pokušava brendirati kao kanonska djela televizijske produkcije; Stjepan Pranjić pak objašnjava italoamerički kontekst i estetiku postmodernog u Obitelji Soprano – globalnom fenomenu koji je utjecao na televiziju, film, svjetsku pop-kulturu, revolucionirao kabelsku televiziju i dao novo značenje kriminalističkim i obiteljskim dramskim žanrovima, a Lejla Panjeta bavi se popularnošću turskih serija, sapunica i telenovela, pri čemu joj je cilj utvrditi obilježja serijala i analizirati njihovu važnost i utjecaj na društvo, politiku i svakodnevni život, a neke od vrijednosti tog žanra jesu primjerice promidžba različitih kultura i dekonstrukcija kulturnih stereotipa svojstvenih masovnoj publici.

    U rubrici Hrvatski film Sergej Lavrentjev, dotičući povijest sovjetskog društva, kinematografije i filmske kritike te recepciju jugoslavenskog i blokovskog filma u Sovjetskom Savezu, piše o redateljskim poetikama kroz filmove Maršal Vinka Brešana, Priča iz Hrvatske Krste Papića i poglavito Kraljica noći Branka Schmidta. U rubrici Festivali i revije Miro Frakić piše o Ciklusu novog švedskog filma u sklopu Filmskih programa Kina Tuškanac, projekta Hrvatskog filmskog saveza u suradnji s Veleposlanstvom Kraljevine Švedske, koji je ponudio šarolik izbor recentnih filmova – dokumentarnih i igranih; no autor ga ne ocjenjuje laskavim nego tematski monokromnim, dominantno političkog predznaka, demistificirajući uobičajeno predstavljen švedski mentalitet. Predstavljeni su naslovi: Call Girl (2012), Palme (2012), Veliki dečki su otkačili (2011), Iza plavog neba (2010), Avalon (2011), Posljednja presuda (2012), The Pirate Bay: Udaljeni od tipkovnice (2012).
    Kraljica noći, red. Branko Schmidt
    U rubrici Nove knjige Janica Tomić prikazuje nove knjige o Siegfriedu Kracaueru a Janko Heidl U zrcalu kulturalnog ekrana: Jagoda Kaloper Leonide Kovač. Rubrika Novi filmovi donosi recenzije deset odabranih naslova s kinorepertoara (Broj 55, Čelična pravda, Happy Endings, Kosac, Levijatan, Moj zanat, Nestala, Ritam ludila, Snajperist, Zagreb Cappuccino) a rubrika Prilozi za nastavu filma i medijske kulture donosi tekst Miroslava Cmuka O ekraniziranju stripova u kraćim crtama u kojem autor sistematizira povijest ekranizacije stripova, u rasponu od prvih pokušaja do suvremenih adaptacija istaknutih američkih, europskih i japanskih djela devete umjetnosti. Riječju, uvijek zanimljiv časopis u kojem svatko može pronaći ponešto za sebe.

    © Katarina Marić, FILMOVI.hr, 18. rujna 2015.

Piše:

Katarina
Marić