Posljednji izdisaji američkog sna

MAXtv Filmomanija 7, Zagreb, 19. – 29. rujna 2013.: Nebraska, red. Alexander Payne

  • Nebraska, red. Alexander Payne

    Postoje umjetnici, pa tako i filmaši, za koje možemo reći kako kroz čitavu karijeru variraju jednu te istu temu. Bez obzira što su njihova djela na prvi pogled različita, razmatrajući ih iz aspekta autorske teorije pažljivom gledatelju sličnosti i tematska podudaranja ne bi smjeli promaknuti. Jedan od takvih umjetnika je i Alexander Payne, američki scenarist i redatelj, ovjenčan slavom i nagradama za svoja prijašnja ostvarenja (Gospodin Schmidt, Stranputice i Nasljednici), koji se svojim novim filmom Nebraska vraća temama i motivima kojima se tako uspješno bavio u svom dosadašnjem radu. Nebraska je ipak iznimka u Payneovoj filmografiji jer se radi o filmu snimljenom po tuđem scenariju, scenariju Boba Nelsona za koji Payne kaže kako ga je želio snimiti još u vrijeme Stranputica no nije želio odmah nastaviti rad u žanru koji ga je proslavio, kvintesencijalnom američkom žanru filma-ceste. Ali nakon uspjeha filma Nasljednika i Oscara za najbolji adaptirani scenarij došlo je vrijeme da Payne iz ladice izvuče scenarij Nebraske i vrati se u svijet američkog srednjeg zapada, na autoputeve što se poput vena šire prostranstvima Montane, Wyominga i Južne Dakote.
    Nebraska, red. Alexander Payne
    Centralna su tema Payneovih filmova obiteljski odnosi, posebno odnosi između roditelja i djece – npr. u Gospodinu Scmidtu radi se o odnosu između ostarjela muškarca (Jack Nicholson) i njegove kćeri koja se nalazi pred oltarom; u Nasljednicima o odnosu oca (George Clooney) i njegovih kćeri – pa tako u Nebrasci pratimo odnos između ostarjela oca obitelji Woodyja Granta (Bruce Dern u ulozi koja bi mogla biti kruna njegove impresivne i duge karijere) i njegova nezadovoljna i otuđena sina Davida (Will Forte) koji prihvaća suludu očevu ideju kojom ga uvjerava kako je osvojio milijun dolara (svota koja predstavlja tipičan simbol američkog uspjeha) koje samo treba otići i pokupiti. Put na koji kreću vodi ih kroz prostor i vrijeme, u prošlost, na formativna mjesta očevog života te kroz američka prostranstva čija poetska snaga izvire iz sudara crno-bijele fotografije (Payne je izjavio kako je, uprkos željama studija, odlučio snimati u crno-bijeloj tehnici nadahnut filmovima kao što su Posljednja kino predstava i Papirnati mjesec Petera Bogdanovicha) te ljepote i opustošenosti krajolika kroz koje prolaze.
    Nebraska, red. Alexander Payne
    Krajolici, uz fantastičnu glumu Brucea Derna, imaju iznimno veliku ulogu u ovoj nostalgičnoj priči o slomu američkog sna i iznevjerenim obećanjima koje utjelovljuju Woody i njegova generacija. Izvrstan, gotovo transcendentalan, snimateljski rad Payneova stalnog suradnika Phedona Papamichaela pruža fascinantno vizualno iskustvo koje idealno korespondira s Woodyjevom potragom za novcem koja se, kako film napreduje, razotkriva kao pokušaj ostarjela oca da kroz putovanje u društvu sina pronađe ili barem nasluti smisao vlastita života. Monokromatski imaginarij američkih krajolika, napuštenih benzinskih crpki, oronulih kuća i dalekog horizonta kojim plešu nesigurni oblaci, odražava melankoliju i nostalgiju što se provlače kroz film kao i oštećene likove koji kroz te prostore prolaze. Woodyjeva posljednja, donkihotovska pustolovina tijekom koje njegovo biće blijedi poput starih, crno-bijelih fotografija, pokušaj je da se ostarjela glava obitelji suoči sa vlastitom prošlošću, protraćenim idealima, otuđenim sinom i vlastitom smrtnošću.
    Nebraska, red. Alexander Payne
    Nebraska je možda najosobniji Payneov film u kojem majstorski pokazuje kako starost i neumitna smrt što slijedi ponekad izvlače najbolje iz čovjeka demonstrirajući vjeru u blago koje se krije u uspostavljanju odnosa sa roditeljima što se nalaze pred izlaznim vratima. I kao što se Woody sprema izaći kroz ta vrata a gledatelj osjeća njegovu čežnju i žaljenje, tako i krajolici što ga prate na putu, pokazuju nestajanje specifičnog načina života u američkom srednjem zapadu. Payneovo redateljsko majstorstvo niti u jednom trenutku ne dopušta da film otklizi u jeftinu sentimentalnost. Nebraska je zreo i graciozan film redatelja koji se nalazi na vrhuncu svojeg umjetničkog puta.

    © Nikola Strašek, FILMOVI.hr, 3. listopada 2013.

Piše:

Nikola
Strašek

kritike i eseji