Stanje duha
21. Dani hrvatskog filma, Zagreb, 16. – 22. travnja 2012.: Glazbeni spotovi i Namjenski filmovi
-
Prije samog svečanog otvaranja Dana hrvatskog filma održana je projekcija glazbenih spotova i namjenskih filmova. U konkurenciji je bilo šesnaest videospotova i osamnaest namjenskih filmova. Prateći više godina ovu kategoriju, gledatelji mogu dobiti poprilično dobar uvid u mogući pad ili porast kvalitete proizvodnje. Dok se u ovogodišnjoj produkciji namjenskih filmova uočava da postaju osmišljeniji i po potrebi zabavniji, kod videospotova situacija i nije previše blistava. Koliko god se osjeti da je u neke spotove uložen popriličan novac, vrlo često to nije dovoljno. Spot je potrebno kreativno osmisliti i uskladiti sa značenjem same pjesme koju predstavlja, a nije dovoljno napucati ga specijalnim efektima i ponekim skandaloznim kadrom i misliti da je tako obavljen dobar posao. Nije. Spotovi koji su rađeni na taj način, kao što su Ezoterija Hladnog piva u režiji FIlipa Filkovića Philatza i Distopija 9/11 benda Zastranienie u režiji Dražena Kuljiša i Nevena Muretića, djeluju hladno i nezanimljivo. Previše je pozornosti usmjereno na šok i efekt, pri čemu se očito zaboravilo da ono što je prikazano ne smije štetiti kvaliteti same pjesme. Spotovi Pijana posla grupe Justin's Johnson redatelja Tonija Mijača i Čuvaj me, ne daj me Jinxa u režiji Andreja Korovljeva, ne posežu za gore navedenim, nego na klasičan način gledateljima pričaju priču koja ima veze sa samom pjesmom, ali kad završe, vrlo ćete vjerojatno ih zaboraviti. Spot za pjesmu Lovrinac splitske grupe Dječaci u režiji Milana Latkovića i Danijela SImona započne prilično dobro, no kako pjesma odmiče, postaje mnogo manje maštovit od nje.
Ipak, izdvojilo se nekoliko spotova i njihovih redatelja: Kristijan Milić, radeći za grupu Zoster (Izbjeglica), David Kapac za Elemental (Ljuljaj brod) i Andrej Korovljev za grupu Jurkas (Jebi ga). Milić uspješno gradi priču o jednom danu u životu izbjeglice u Zagrebu. Kamera cijelo vrijeme prati glavnog junaka i ne odvaja se od njega. Izbjeglicu sugestivno utjelovljuje glumac Slaven Knezović. Za razliku od Milića, David Kapac na zabavan način govori o izbornoj kampanji političara koji dolazi u malo selo, koje očito predstavlja karikirano hrvatsko društvo. Iznimno šaren i pamtljiv spot točno predstavlja bit same pjesme. Spot Andreja Korovljeva prikazan na samom otvaranju, snimljen za nula kuna, djeluje prilično bogato i čisti je dokaz da je za dobar spot dovoljno imati dobru ideju i odličnu provedbu.
Među namjenskim filmovima svakako se ističe animirana odjavna špica Alena Vukovića za film Koko i duhovi. Riječ je o iznimno kreativnoj animaciji koja zaokuplja pozornost, a kad špica završi, gledatelj poželi da nije. Zanimljivo je da joj odvojenost od filma nije naškodila te se gleda s jednakim oduševljenjem kao i na kraju filma. Izdvojila se i zabavna reklama Dalibora Matanića za HPB s naslovom Sat povijesti, koja na simpatičan i duhovit način dočarava poznate povijesne događaje u vrlo dobrim interpretacijama Judite Franković, Dražena Šivaka i Nebojše Borojevića. Ipak, jedna je od najkreativnijih reklama ona je Miroslava Sikavice za ravnopravnost spolova napravljena u stilu igrice tetris s naslovom Uravnotežimo se!. U svega trideset sekundi na zanimljiv i zabavan način ta se reklama pozabavila problemom niskog udjela žena u hrvatskom Saboru.
Na Danima hrvatskog filma u kategoriji glazbenih videospotova i namjenskih filmova gledatelji se mogu preko glazbenih spotova i reklama podsjetiti na koji su nas način tretirali, zabavljali, ali i uspavljivali putem malih ekrana tijekom prošlih dvanaest mjeseci, ali i lako i prilično dobro uočiti stanje duha u zemlji.
© Goran Ribarić, FILMOVI.hr, 23. travnja 2012.
Piše:
Ribarić