Veslima do Južnog pola

20. Animafest, svjetski festival animiranog filma, Zagreb, 1. – 6. lipnja 2010., Natjecanje filmova za djecu

  • Čovječuljak snovuljak, red. Ivana Guljašević
    Natjecanje filmova za djecu na ovogodišnjem Animafestu prošlo je u znaku dviju zemalja –Velike Britanije i Hrvatske, koje su dominirale odličnim animiranim filmovima. Velika je pohvala našim animatorima da se, prvenstveno kvalitetom priče, izdvajaju iz svjetske gomile.

    Već je prvi dan natjecanja započeo hrvatskim filmom Pauk Praško o kojem smo već pisali pozitivne kritike analizirajući uspješni Prvi festival hrvatskog animiranog filma. Čak se i u međunarodnoj konkurenciji filmovi Ivane Guljašević ističu zanimljivom pričom koju je lagano pratiti, za što je dobar primjer i njezin drugi film na festivalu Čovječuljak snovuljak. Od hrvatskih filmova treba još svakako istaknuti Tišinu Borivoja Dovnikovića, koja odlično problematizira gužvu i buku grada na pristupačan način u kojem će uživati i djeca i odrasli. Odlično je animiran i film Čamac života Nevena Petričića koji priča alegorijsku priču o obitelji koja plovi u čamcu morem, morem života. Uz tako odlične hrvatske filmove, koji su većinom bolji od ostatka konkurencije, možemo se stvarno zapitati kako je film Ronki – prase u krevetu Denina Serdarevića uopće ušao u konkurenciju. Animirani film, proizveden u produkciji Livade produkcije koja radi odlične sinkronizacije Disneyejevih crtića, katastrofalno je animiran, a priča je banalna i dosadna.

    Hop cup cup (Hoppeldihopp), red. Ralf KukulaZanimljiv je Hop cup cup (Hoppeldihopp) Ralfa Kukule napravljen u tehnici animacije pijeskom, koji priča što se sve događa u pješčaniku kada djeca krenu na počinak. Ipak, većina filmova ne djeluju kao da bi ih djeca s uživanjem gledala. Miriamine boje (Miriami värvid) Mariliis Bassovskaje i Jelene Girlin govore o dječjem bojanju crno-bijelih fotografija. Film je možda korektno animiran, ali baš kao i Divan dan (Burvīga diena) Nilsa Skapansa pričom ne plijeni pažnju najmlađih koji su nemirno sjedili za vrijeme projekcije. Niti slovenski Klinac – praćka (Mulc: Frača) Kolje Sakside ne odiše humorom, dinamikom i likovnom perfekcijom koju djeca nužno trebaju i zaslužuju. Dobar i zabavan geg ima estonska Mrkva na plaži (Porgand suvitamas) Pärtela Tallka oja je ipak predugačka. Stječe se dojam da autori stvaraju predugačke filmove koji sadrže minimum radnje.

    Mađarske narodne priče: Martin i ukleta princeza (Magyar népmesék: Marci és az elátkozott királylány), red. Márija HorváthDruga projekcija dječjih filmova popravila je prvotni dojam. Mađarske narodne priče: Martin i ukleta princeza (Magyar népmesék: Marci és az elátkozott királylány) Márije Horváth plijene pozornost neuobičajenom pričom i specifičnom animacijom. Siromašan čovjek šalje u svijet svoja tri sina te ih zapošljava kao sluge kako bi zaradili za lijepu odjeću, vino i supruge. Sudbina najmlađeg, Martina najteža je jer mora svoju zadaću ispuniti na žabi, no dobit će najljepšu nagradu. Simpatičan je i Vestern špageti (Western Spaghetti) Pes Pesa koji govori o novom načinu pripremanja tjestenine. Ruski crtić Kozja kuća (Kozya Hatka) Marine Karpove pomalo je predugačak i zamoran, no simpatičnom 2D animacijom i zabavnom glazbom ne ostavlja gorak okus u ustima kao što ga je ostavio belgijski film Gladan sam (J'ai faim) čiju režiju potpisuje 11 djece. Ikouk je mali Eskim koji živi u ledenom prostranstvu. Neprestano je gladan, toliko gladan da ga mama više ne može nahraniti. Prisiljen je sam pronaći hranu. Iako, radnja djeluje obećavajuće, banalna animacija uništava svaki doživljaj gledanja filma. Ipak, drugi belgijski film Warda (režiralo ga je 12 palestinske djece), o djevojčici koja svaki dan donosi baki hranu, da bi jednog dana na putu do bake na djevojčicu pao zid, začudnom radnjom i animacijom sjena možda ne pripada toliko u dječji program, koliko se radi o zanimljivom filmu koji bi se mogao pogledati više puta.

    Treća i četvrta projekcija nisu bile toliko uspješne. Simpatičan je pankerski film Guri Gusjen i Gusjan Gru (Guri Gursjen og Gursjan Gru) Johanne Anda, Eirika Aureoa dva usamljena pankera u velikom gradu. Oboje se trude biti veliki buntovnici, no to nije lako kada cijeli svijet želi da svi budu jednaki. Pomalo je pretenciozan američki film Intervju o dječaku koji boluje od Aspergerova sindroma, te intervjuira svoju majku. Njihov jedinstven razgovor dotaknuo je razne teme, od žohara do njezinih osjećaja za njega. Predugi australski film Srce iz limenke (Tin Can Heart) Roda Marcha stilom neodoljivo podsjeća na Wall*E. Film Bez riječi problematizira tehnološki svijet i život u njemu. Crtić svakako nije za djecu i nije jasno kako se uopće našao u ovoj konkurenciji.
    Wallace i Gromit: Pitanje štruce ili smrti (Wallace and Gromit: A Matter of Loaf and Death) Nicka Parka
    Zar autori ne mogu shvatiti da animacija, kao što je u filmovima Okoliš na meniju i Pogled iznutra, ne može privući zanimanje mlađih, a kamoli djecu stariju od četrnaest godina za koju su ovi filmovi i namijenjeni. Osim što stil animacije nije lako prihvatljiv, niti radnja navedenih filmova ne popravlja dojam. Okoliš na meniju (Kankyoh Resutoran) Mayumija Nishijime priča je o globalnom zatopljenju, a središnji motiv je zemlja. Ljudi u restoranu jedu stabla. Priroda se postupno uništava i prijeti nam potpunim iščezavanjem. Pogled iznutra (Inner View) Patricka Jenkinsa ocrtava umjetnost Kazua Nakamure koji vuče korijene iz slikovnih obrazaca nađenih u prirodi. Njegovo zanimanje za znanost i matematiku način je razotkrivanja strukture svijeta u kojem živimo. Neprihvatljiv je i film Zaposlenje (El Empleo) Santiaga 'Boua' Grassa, no ne zato što se radi o lošem filmu, dapače, radi se o vrlo dobrom uratku, samo što se nalazi u pogrešnoj kategoriji. Čovjek putuje na posao svaki dan, uronjen je u svijet u kojem je korištenje ljudi kao predmeta dio svakodnevnice. Moje viđenje dječjih filmova pretpostavlja da nisu turobni i mračni, što dijelom slijede Plesač i tramvaj (Bailarino e o Bonde) Rogeria Nunesa, Zemlja glava (Land of the Heads) Claudea Barrasa i Cédrica Louisa te (S)Kladna glazba (Log Jam) Alexeija Alexeeva. Radi se o simpatičnim i duhovitim filmovima koji bi mogli biti malo kraći, no zbog mjestimičnog iskrenog smijeha, ponešto nostalgije i dobre animacije s uživanjem ih se može pogledati.
    Sretno pače (The Happy Duckling), red. Gili Dolev
    Vrlo dobra Kravata (Le Noeud Cravate) Jean-Françoisa Lévesquea je priča o Valentinu i njegovoj veličanstvenoj potrazi za smislom života. Film vješto opisuje kako beskoristan rad na besmislenom poslu uništava ličnost uzornog zaposlenika, zbog čega zaboravlja na mladenačke razbibrige. Kako rođendani prolaze, dosada zamjenjuje nadu, a stare želje blijede. Odlična je, dapače fantastična kombinacija klasične i digitalne animacije uz pomoć lutke. Ovo je film pomalo depresivne radnje, no ipak tužne trenutke pokušava prikazati na zanimljiv i zabavan način. Film Ograničenje (Hudud) dvanaestoro palestinskih tinejdžera nije baš dječiji, ali je iznimno edukativan. Autori tematiziraju problematiku šesnaestogodišnjaka u današnjoj Palestini. Što znači živjeti ograničen policijskim satom, sukobima s vojnicima na kontrolnim točkama i nasumičnim uhićenjima.

    Kao što šećer uvijek dolazi na kraju, tako bomboni dječjeg programa ovogodišnjeg Animafesta pristižu iz Velike Britanije. Sretno pače (The Happy Duckling) Gilia Doleva je animirana pustolovina koja prati zbivanja neodlučnog dječaka i nevjerojatno sretnog pačeta koje ga slijedi. Animacija je rijetko viđena te time potiče gledateljev interes. Još jedan solidan film je Kokošinjac (The Henhouse) Elene Pomares u kojem gladna lisica pronalazi zaklon od kiše u kokošinjcu. Nakon dva solidna ali naspram ostalih vrlo dobra filma, stižu dvije animirane poslastice od kojih je jedna već dio serije koja je postala klasikom, a druga će to tek postati. Studio Aardman ponovno je uspio nadmašiti samog sebe u kreativnosti i mašti uz pomoć već svjetski slavnih Wallaca i Gromita. Iako nova epizoda Wallace i Gromit: Pitanje štruce ili smrti (Wallace and Gromit: A Matter of Loaf and Death) Nicka Parka traje više od dvadeset minuta, pažnja gledatelja ne posustaje. Wallace i Gromit otvorili su novu pekarnicu, no sve mjesne pekarnice proganja opasni ubojica. Wallacea nije briga jer je on pronašao pravu ljubav, Pielle Bakewell.
    Izgubljeno i nađeno (Lost and Found), red. Philip Hunt
    Drugi film koji će tek postati klasikom Izgubljeno i nađeno (Lost and Found) Philipa Hunta već je dobio jednu od najvažnijih britanskih nagrada BAFTA za najbolji film za djecu. Film priča čarobnu priču o usamljenosti i prijateljstvu. Jednoga dana dječak na kućnom pragu pronalazi pingvina i odlučuje ga vratiti kući – čak i ako to znači veslati do Južnog pola! Animacijski svjež i prekrasan, uz zanimljivu radnju koja plijeni pažnju, Izgubljeno i nađeno najbolji je film programa, što potvrđuje i nagrada za najbolji film dječjeg programa, ali i nagrada festivalske publike.

    © Goran Ribarić, FILMOVI.hr, 9. lipnja 2010.

Piše:

Goran
Ribarić

kritike i eseji