Anđeli i čokolada

19. Dani hrvatskog filma (6. - 11. travnja 2010.): Igrani filmovi (1)

  • U mojoj glavi anđeo, red. Dario Juričan
    Prvi dan 19. Dana hrvatskog filma donio je čak osamnaest naslova u Igranoj konkurenciji, a ista forma nastavit će se prikazivati i drugi dan, sa još osamnaest naslova – što predstavlja svojevrsni brojčani rekord (a svakako iznenađujuću i dobrodošlu renesansu) igranofilmske kategorije u povijesti Dana. Neminovno je primijetiti da je, sudeći po viđenome, i inače pretežito prevladavajuća socijalna analiza ove godine manje zastupljena u korist intimno-partnerskih tematskih preokupacija. Takvi su, primjerice, naslovi Hodnik k izlazu Silvane Dunat, koji na zanimljiv i dinamičan način u istom (hodničkom) prostoru prikazuje čitavu jednu vezu – od početka do kraja, njen ciklus svađe-mirenja-finalnu svađu; potom U mojoj glavi anđeo freelance redatelja Darija Juričana, koji spaja likovni izraz sa sklonošću ka anđelima, te unatoč bazno intrigantnoj premisi pomalo pati od praznog hoda s jedne odnosno nedorečenosti s druge strane.

    Protagonistica filma Ana Vilenica Franu Maškovića zamjenjuje s Nikolom Bebanom u još jednom filmu u kojem biva u samom središtu partnerskoga odnosa – Dijete Igora Jelinovića; a ljubavnim se zavrzlamama ali u homoerotskom odnosu suptilno bavi Filip Šovagović u svom naslovu Strejt pul, njime ujedno kritizirajući fobično društvo koje svima izvan srednje struje u najboljem slučaju okreće leđa. Homoseksualnom tematikom bavio se i film Pink express mladog redatelja Ivana Livakovića, ali ni prilično tako uspješno. Halucinogeno-začudan uradak flourescentnog kolorita kao da je za inspiraciju imao Gilliamov Strah i prezir u Las Vegasu, no rezultat je zbrkana cjelina, gotovo kao kakav eksperimentalni produženi (svakako predug) video.
    Torta s čokoladom, red. Dorotea Vučić
    Filip Križan spona je toga i ponajboljeg filma prvoga igranofilmskog dana – Torta s čokoladom svestrane Doroteje Vučić, stilizirane visoke estetike, vizualno promišljene vrsne fotografije i posvemašnjeg retro-ugođaja à la Julie i Julia, s Mirjanom Karanović kao kulinarskom Julijom Child koja nakon cjeloživotna kuhanja za brojnu obitelj kad ostane sama ne vidi smisla nastaviti dalje; a vjeru u život vraća joj, nizom humorno-fantastičnih sekvenci, briga za mladog beskućnika.

    U sam vrh pripada i Inkasator Igora Mirkovića, ugođajno i scenaristički višeslojna crtica vintaž-vizualnosti, s kremom hrvatskoga glumišta Perom Kvrgićem i Marijom Köhn (protagonisticom još jednog naslova upečatljive slikovnosti Rublje Nicole Volavke), a koja kroz suptilnu tragikomiku progovara o jalovim zamrznutim stavovima prošlosti. Spomenuti treba i socijalno orijentirane naslove Šamar Nebojše Slijepćevića (o sve raširenijem nasilju među mladima) ili Recikliranje Branka Ištvančića (o životarenju Roma, no s puno općih mjesta) odnosno jedan od dva prikazana naslova Kristijana Milića Šampion (o nevinu pojedincu-stradalniku u vrijeme rata). Tako ovogodišnji, devetnaesti po redu Hrvatski festival kratkometražnog i srednjemetražnog filma u samome startu nudi ponešto izmijenjen, svakako opsežniji, zgusnutiji i u kategorijskim omjerima drugačiji program.

    © Katarina Marić, FILMOVI.hr, 7. travnja 2010.
    Inkasator, red. Igor Mirković

Piše:


kritike i eseji