Uozbiljavanje komedije
Čovjek ispod stola, red. Neven Hitrec
-
Novi film Nevena Hitreca, redatelja nagrađivane Bogorodice i Snivaj, zlato moje, krenuo je u kino distribuciju. Čovjek ispod stola urbana je drama o malim ljudima na maloj tržnici negdje na periferiji Zagreba, priča o nekolicini životnih gubitnika. Pomalo retardirani mladić Groš (Luka Petrušić) nesretno je zaljubljen u Lidiju (Jelena Lopatić), mladu, zaručenu prodavačicu pilića na tržnici. Zubar Pipanić (Damir Lončar) umire te svojoj ženi (Višnja Babić) i njezinoj sestri (Elizabeta Kukić), koja mu je bila ljubavnica otkriva zaprepašćujuću istinu koja će im svima promijeniti život. Film je nastao prema motivima knjige Vjekoslava Dominija, dok je scenarij napisao redateljev otac, istaknuti hrvatski književnik Hrvoje Hitrec.
Čovjek ispod stola dinamičan je film – iznenađujući obrati nižu se jedan za drugim. Film sadrži ubojstva, krađe, smrt, incest, povratak zaboravljenog oca iz Argentine, prometnu nesreću, a kulminira pojavom duha. Ipak, nije li to možda previše za film koji s odjavnom špicom traje svega 72 minute?
Čovjek ispod stola lako bi funkcionirao kao lagana komedija s fantastičnim krajem. Dojam je da je Hitrec film snimao kao komediju, ali se kasnije, u montaži odlučio cijelu stvar uozbiljiti i naglasiti socijalni element. Ozbiljnim dramskim pretenzijama u ovom prenatrpanom filmu, koji je k tome i toliko kratak, cjelina je izgubila na uvjerljivosti. Komičnosti filma pridonijela je i vrlo dinamična kamera odličnog Stanka Hercega. Čestim vožnjama kamerom Herceg nas uvlači na brzi način među likove koji su na granici groteske. Najbolji primjer koliko su likovi karikirani su frizure, osobito ona Vere Zime koja izgleda kao da je doživjela električni udar.
Glavni glumci često prenaglašavaju svoje uloge, što nije uvijek loše. Dapače, u nevjerovatnoj, fantastičnoj priči takvom glumom pridonose općem tonu. Neven Hitrec oduševljava odabirom manje poznatih filmskih glumaca. Već dugo nismo imali priliku vidjeti odličnu Elizabetu Kukić, koja s velikom lakoćom i uvjerljivošću izgovara ridikulozne rečenice. Ženu lakog morala igra Mirjana Rogina, koja nas nenametljivom glumom uspijeva pridobiti na svoju stranu.
Najdojmljivija komponenta filma je svakako izvrsna glazba Darka Hajseka koja dobro podcrtava likove i događaje u filmu, ali bi funkcionirala i samostalno. Nakon svih nepravdi, nedaća, intriga Čovjek ispod stola završava idealiziranim, bajkovitim krajem. U trenutku kada bi film trebao završiti, redatelj se odlučio za još jedan kadar, koji je suvišan i za gledatelja nerazumljiv.
Uprkos zamjerkama film Nevena Hitreca prinos je hrvatskoj kinematografiji u rijetko zastupljenoj kategoriji suvremenih, gradskih tema.
© Goran Ribarić, KULISA.eu, 20. prosinca 2009.
Piše:
Ribarić