Mozak i duša carstva Voguea

Vogue – rujansko izdanje (The September Issue), red. R. J. Cutler

  • Vogue – rujansko izdanje (The September Issue), red. R. J. Cutler
    Još je Andersenova mudra stara kraljica svoju unuku – Malu sirenu, kiteći je školjkama i biserima koji su joj nanosili bol, savjetovala da valja ponešto i pretrpjeti zaradi ljepote (čitaj: mode); Oscar Wilde pak razmatraše kako je ljepota samo drugi oblik Genijalnosti – iako savršenija, jer joj ne trebaju nikakva objašnjenja, zaključivši kako samo plitki ljudi ne sude po vanjštini. S takvim se stavovima svakako slaže i najmoćnija žena modne industrije – u filmu tematizirana Anne Wintour, kontroverzna elegantna visoka svećenica, papisa, boginja visoke mode (lik /vrag iz naslova / Meryl Streep u Vrag nosi Pradu nadahnut je njome); zloglasna čelična/ledena grande dame, idolizirana kapriciozna carica, rezervirana diva ali i fokusirana profesionalka, u čijem se perfekcionističkom uredničkom teroru i uvijek besprijekornoj fasadi odjeće i frizure osjeća edvardijanski odgoj njezina oca.
    Vogue – rujansko izdanje (The September Issue), red. R. J. Cutler
    A ako je Wintour mozak iza carstva Voguea, kreativna direktorica Grace Coddington njegova je duša; Wintour je nadalje castirana negativka a Coddington trijumfalna junakinja samoga filma; Wintour futurističko-poslovnoga uma, Coddington pak okrenuta čistoj umjetnosti, suvisloj modnoj povijesti i visokom esteticizmu. Ne postoji suvremeni modni časopis ili reklama koji nisu pod utjecajem ove revolucionarne, ultimativne umjetnice, vizionarke rijetke genijalnosti. Jednostavne i nimalo glamurozne, ekspresivne osobnosti, Coddington je najintrigantnija stavka i istinski humani impuls filma, mastermind imaginativna fluida časopisa.
    Vogue – rujansko izdanje (The September Issue), red. R. J. Cutler
    Film, naime, i definira i pokreće simbiotsko-kompetitivan odnos/energija, između Wintour i njene desne ruke Coddington, pri čemu Cutler preferira da grupna dinamika govori sama za sebe (bez ikakvog većeg redateljeva interveniranja u radnju), te iako eluzivna Wintour jest ona koja je prva pobudila njegov interes, Coddington kao druga polovica (iz sjene) njena tima, postaje prava zvijezda filma, čime Cutler pronalazi dokumentaristički zlatni ćup. Redateljeva kamera voajeristički radoznalo lovi stalno stanje grozničave tenzije u ovom mini-carstvu radije snapshotovima – trenutnim, nenamještenim snimcima negoli ičemu nalik namještenim kadrovima, a frikcijski svijet Voguea kao modne biblije prenosi i više nego umješno.
    Vogue – rujansko izdanje (The September Issue), red. R. J. Cutler
    Svijet je to koji finalno čistim, kompaktnim i discipliniranim redateljevim okvirom pronosi magičnu, dijelom uvijek enigmatičnu auru konceptualnih kolekcija visoke mode – evocira balerinke i tutu-haljinice Rose Repetto iz 1947, siluetne draperije na tragu kompliciranih apstraktnih skulptura i svečane koloritne palete Yohji Yamamotoa, dramatično ekspresivnu kontradiktornost svečano krhke ljepote Alexandra McQueena, ekstravagantno rokokoovsko izobilje kontroverznih imperijalističkih kreacija Johna Galliana, burleskno-luksuzni vintaž-svijet ikone stila Dite von Teese, ultimativno rafinirane haute couture voluminoznih haljina (od cocteauovskih preko plemenskih do degasovskih nadahnuća), pomicanje modnih granica kroz nekonvencionalno reinterpretiranje tradicionalnih tekstila u modernom dekonstrukcijskom, teatralnom pristupu kontroverznih inovacija Harajuku, Gonguro i Gotik Lolita fenomena japanske street-mode, esenciju optičkih zagonetki i čarobnih mirisnih utopija Viktora and Rolfa.
    Vogue – rujansko izdanje (The September Issue), red. R. J. Cutler
    Hipnotičan i dinamičan, nepredvidiv i intrigantan, vibrantan i subverzivan, Vogue-rujansko izdanje prezentacijom mukotrpne i frenetične pripreme stilista, urednika, fotografa i asistenata najdebljeg izdanja Voguea ikad – rujanskog izdanja 2007, teškog 840 stranica, postaje svojevrstan vodič elitnim modnim sladokuscima, trač-kuloarima ali i fashion victims, te kreativnim i osebujnim individualcima, riječju, modnim konzumentima.

    © Katarina Marić, KULISA.eu, 9. studenoga 2009.

Piše:


kritike i eseji