Knjige

  • Monumentalan spomenik velikom autoru

    Berković, ur. Diana Nenadić, Nenad Polimac, Hrvatski filmski savez, 2016.

    Piše: Tomislav Čegir
    Iako se usprkos redovito visokoj kvaliteti kritičko teoretskih osvrta na filmsko naslijeđe Zvonimira Berkovića moglo učiniti da nedostaje i cjelovito sagledavanje njegova stvaralaštva, monografija Berković pod uredničkim nadzorom Diane Nenadić i Nenada Polimca zasigurno upotpunjava navedenu prazninu.Monografija Berković zamalo je monumentalan spomenik velikom hrvatskom autoru, djelo koje se bez poteškoća sagledava u samostalnoj visokoj kvaliteti. I poštovatelji opusa Zvonimira Berkovića kao i tek zainteresirani čitatelji u ovoj će monografiji naći vrsno štivo ...pročitajte cijeli tekst...
  • Filmaš i filmozof

    Jacques Rancière, Béla Tarr, vrijeme od poslije (Béla Tarr, le temps d après), Multimedijalni institut, Zagreb, 2015.

    Piše: Janko Heidl
    Nevelika knjiga Béla Tarr, vrijeme od poslije posvećena je djelu naslovnog mađarskog filmaša. Filmofil ali ne i filmolog, nego dakako, filmozof, Rancière Tarrovu opusu pristupa kao poklonik, s nekom vrstom prigušenog zanesenjaštva, kao gledatelj koji u tim filmovima uživa i u njima pronalazi brojne poticaje. U svom tekstu, svojevrsnom impresionističkom eseju, uvelike čitko i razgovijetno pokušava objasniti ponajprije samome sebi, a potom i čitateljstvu, što je to toliko dojmljivo i vrijedno u Tarrovim slikopisima te navesti publiku da posveti dodatnu pažnju filmovima autora kojeg iznimno cijeni ...pročitajte cijeli tekst...
  • Filmski desetobojac

    Diana Nenadić, Silvestar Kolbas, Tanhofer, Hrvatski filmski savez, Društvo hrvatskih filmskih redatelja, Zagreb, 2016.

    Pored iscrpnih i zanimljivih tekstova kojima se sustavno razlaže Tanhoferova svestranost, monografija Tanhofer obogaćena je novinskim isječcima i fotografijama autora – bit će korisna i početnicima i upućenim gledateljima jer sadrži pregršt informacija o vrhunskom filmašu čije su mnogobrojne sklonosti pretežno uspješno realizirane. Posljednji tekst je onaj Zvonimira Berkovića koji je bio Tanhoferov blizak prijatelj te suradnik na Akademiji dramske umjetnosti, ali i tijekom rada na filmu: „Nikola Tanhofer nedostižni je filmski desetobojac, s tim da je u većini disciplina bio hrvatski prvak, a u nekima i rekorder.“ ...pročitajte cijeli tekst...
  • Na jednom mjestu

    Nenad Polimac, Leksikon YU filma, Naklada Ljevak, Zagreb, 2016.

    Leksikon YU filma rezultat je opsežnog i ozbiljnog posla – na jednom je mjestu u kraćim crtama prezentirana impresivna kinematografija koja je povremeno uspješno parirala ostvarenjima koja su nepovratno obilježila svjetsku filmsku industriju. Prekaljeni filmofili podsjetit će na neke poznate činjenica, dok će filmskim početnicima dobro doći u proširivanju znanja o filmovima nastalima na području bivše Jugoslavije ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sustavno štivo

    Tomislav Šakić, Modernizam u hrvatskom igranom filmu, Disput, Zagreb, 2016.

    Koncizna i opširna, pisana znanstvenim stilom, Šakićeva respektabilna studija bit će od znatne koristi i filmolozima i filmofilima; ova doktorska disertacija nipošto neće ostati nezapažena nego će poslužiti ljubiteljima sedme umjetnosti u daljim istraživanjima i polemikama, budući da je krasi mnoštvo usustavljenih, korisnih podataka. ŠAkić je sistematično analizirao mnoge modernističke tendencije koje su obilježile hrvatske igrane filmove te argumentirano iznio široku, temeljitu sliku o bogatoj hrvatskoj kinematografiji
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ljubav i entuzijazam prema animaciji

    Mihaela Majcen Marinić, Prema novoj animaciji, MeandarMedia, Zagreb, 2014.

    Piše: Janko Heidl
    Prema novoj animaciji Mihaele Majcen Marinić bitan je prinos pisanom valorizatorskom osvrtanju na povijest hrvatskog filma, obvezna literatura svakom ovdašnjem pokloniku sedme umjetnosti. Mihaela Majcen Marinić perceptivno i sažeto uočava stilsko-tematske značajke pojedinih razdoblja i naraštaja, pronalazeći im zajedničke crte te međugeneracijske sličnosti i razlike, no pritom zadržavajući respekt prema umjetničkim individualnostima i osobitostima. Knjiga poput ove nije mogla nastati doli kao plod velike ljubavi i entuzijazma prema predmetu istraživanja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dijalog s neprisutnim sugovornikom

    Vladimir Vuković, April u novembru, Vedis, Zagreb, 2015.

    Piše: Janko Heidl
    Ukratko destilirano, moglo bi se učiniti da Vukovićevo zalaganje za humanost ne može biti odlika pravog filmskokritičarskog razmišljanja, no čitanjem mnoštva tekstova – među kojima su poneki, primjerice eseji o djelu Luisa Buñuela, Ingmara Bergmana ili o trileru, briljantni – posve je jasno da je riječ o itekako pronicljivom znalcu slikopisa, intelektualcu i humanistu koji je svjesnom odlukom, odgovorno prema svojim načelima, a ne povijajući se pod naletima eventualnih trendova izabrao pristup dobronamjernog i nenametljivo podučavalačkog dijalogiziranja s neprisutnim sugovornikom ...pročitajte cijeli tekst...
  • Vrijeme se mora mudro iskoristiti

    Zdenka Heršak, Nosili me vihori, VBZ, Zagreb, 2014.

    Piše: Janko Heidl
    Zdenka Heršak se u knjizi Nosili me vihori dotiče i svog zanata, svog poziva, svoje umjetnosti o kojoj zbori manje no što bismo očekivali. „Nisam više glumica, možda to nikad nisam ni bila.“ – napisat će. Spominje kako je prolazila kroz razdoblja silne zaposlenosti, prisjeća se poneke anegdote sa studija glume, a iz angažmana u Kazalištu Gavella ovlaš se dotiče predstave Kraljevo (1970) s kojom je gostovala u inozemstvu. Glumci, veli, prečesto glume i u životu, mada ne bi trebali, i vole uživati u svom egu. Pljesak nakon svake, pa i najlošije kazališne predstave ne odobrava ...pročitajte cijeli tekst...
  • Iz drugog kuta

    Midhat Ajanović Ajan, Portret nacrtan ugljenom i kišom, Ogranak Matice hrvatske Bizovac, Bizovac, 2015.

    Piše: Janko Heidl
    Odličan roman, Portret nacrtan ugljenom i kišom nenametljivo i usputno obrazuje čitatelja o oblasti karikature, stripa i animacije, budi želju za njihovim upoznavanjem te proučava i tumači djela iz tog područja ugodno oslobođeno od gdjekad sputavajućih smjernica filmološke znanosti koja ni najoštroumnijim raščlambama ne uspijeva prodrijeti u srž tajne kreacije. U toj nemogućoj misiji nije dakako uspio ni Ajanović, no svakako osvježava pročitati razmišljanja osvjedočenog znalca koji se i ovom prilikom prodorno bavi filmskim, odnosno specifičnostima izraza određene umjetnosti, ali uvide plasira na drukčiji način, iz intrigantne vizure ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kad je film samo posao

    Jess Walter, Lijepe ruševine (Beautiful Ruins), prev. Aleksandra Barlović, Mozaik knjiga, Zagreb, 2014.

    Piše: Janko Heidl
    Jess Walter, Lijepe ruševine (Beautiful Ruins, prev. Aleksandra Barlović), Mozaik knjiga, Zagreb, 2014.Dobar dio knjige opisuje romantične silnice te sudbinske puteve i zaokrete u životima nekolicine likova tijekom pedesetak godina i tek je rubno vezan uz filmska zbivanja, no Jess Walter kroz roman nudi mnoga razmišljanja o filmu i kinematografiji. Nisu to stručna raščlanjivanja, ali jesu perceptivni mali ogledi o djelovanju filma na pučanstvo te zanimljive teze o temeljnoj opreci između iluzija koje nudi filmsko djelo i posvemašnje, bešćutne deziluzoniranosti onih koji proizvode filmove, napose producenata kojima nije stalo do umjetnosti, nego svoje aktivnosti u kinematografiji shvaćaju kao poslovne pothvate koji se zbivaju u toj industrijskoj grani ...pročitajte cijeli tekst...
  • Energetsko polje

    Pam Grout, E na kvadrat, VBZ, Zagreb, 2014.

    Piše: Janko Heidl
    Ostvarenje uvjeravačkog karaktera, neka vrsta tzv. samopomoćne populističke literature, E na kvadrat zastupa pozitivno gledanje na život i svijet i na jednostavan i razumljiv način potiče na pitomo oslobađanje od krutih stavova koje nam društvo nameće. Na duhovnu, misaonu slobodu koja, između ostaloga, u sprezi s nužnom disciplinom, jest pretpostavka umjetničke kreativnosti koju ovdje, potaknuti i samim sadržajem knjige, promatramo u domeni filmske umjetnosti. Premda,nije riječ o literaturi koja obrađuje film i kinematografiju, ona na svoj način zadire do tajne kreativnosti jednako koliko, sa svoga polazišta, kakav ozbiljan filmološki rad ...pročitajte cijeli tekst...
  • Stalni preobražaj

    Ivana Keser Battista, Film esej, Leykam International, Zagreb, 2013.

    Piše: Janko Heidl
    Osim što slobodno pluta vrstama, rodovima i žanrovima filmski esej pretežno je lišen klasičnog, linearnog izlaganja i obilježen je nenarativnim ili pseudonarativnim meandriranjem. Oslonimo li se na podrijetlo naziva, na francusku riječ essai koja znači pokušati, probati, filmski esej valja doživjeti kao ostvarenje što se vazda kreće u području ispitivanja, kako formalnog tako i sadržajnog, ovo potonje u smislu autorova generiranja sumnje o predmetu koji razmatra, svojevrsnim razgovorom sa samim sobom. Filmsko esejistično djelo dovodi u pitanje poredak stvari kakav poznajemo. Ono je prostor kontradikcije, provokacije i revalorizacije ...pročitajte cijeli tekst...
  • Odjeća, stil, stav

    Ivana Biočina, Modus vivendi. Ogled o političkom, ekonomskom i društvenom u modi, Jesenski i Turk, Zagreb, 2014.

    Piše: Janko Heidl
    Četrdesetih godina prošloga stoljeća filmovi počinju utjecati na modna opredjeljenja mladih snažnije nego prije. Kao najistaknutiji primjer Biočina navodi kultno ostvarenje Divljak (The Wild One, 1953) Lasla Benedeka u kojem je lik Johnnyja što ga tumači Marlon Brando silno popularizirao motociklističku odjeću i buntovničku takozvanu antimodu radničke klase. Prema u knjizi često citiranom teoretičaru područja mode Tedu Polhemusu, bio je to prvi subkulturni stil kojim se nije težilo oponašati bolje od sebe. Antimoda, odnosno antimodna odjeća je, pojasnimo, stil svojevrsne strogo propisane odore koja se ne mijenja iz sezone u sezonu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tečno i maštovito

    Rãzvan Rãdulescu, Život i djelo Ilije Cazanea (Viaţa şi faptele lui Ilie Cazane) Ljevak, Zagreb, 2014.

    Piše: Janko Heidl
    Ne udarajući odveć izravno po uvjetima života u Rumunjskoj u vrijeme Ceauseşcua, Rãdulescu, smjestivši radnju u Bukurešt i u provincijsko selo te djelomično prateći putešestvije trojice glavnih i nekolicine sporednih likova različitih društvenih statusa, na zanimljiv način daje jedan od mogućih portreta zemlje, oslanjajući se na pomalo suhohumornu ironiju, koja donekle umanjuje oporost. Najbolji rumunjski filmovi novoga milenija, od kojih je većinu Rãdulescu potpisao kao scenarist, impresivniji su od ovoga njegovog romana, no posrijedi je tečno, maštovito i dobro napisano ostvarenje pisca koji ima što reći i nepretenciozno se nastoji odmaknuti od uvriježenoga ...pročitajte cijeli tekst...
  • Intima zvijezde

    Ellen Mattson, Zimsko drvo (Vinterträdet), Hrvatsko filološko društvo / Disput, Zagreb, 2014.

    Piše: Janko Heidl
    Fikcijsko djelo zasnovano na stvarnim likovima i događajima, Zimsko drvo Ellen Mattson u načelu možemo smatrati zadovoljavajućim štivom o liku i dijelu Grete Garbo, nimalo nepouzdanijim od kakve biografije, autorizirane ili ne – a gotovo bismo se usudili reći i autobiografije – jer tko god pisao takvo djelo, događaje prepričava kroz prizmu vlastite interpretacije, baš kao i u romanu, kakav je ovdje slučaj. Sudjelovanje u medijskom cirkusu Greti Garbo bio je ponajprije zamorno i nezanimljivo, smatrala ga je uzurpiranjem vlastita vremena, slobode i mira. Također, taština i ponos u nje su su se otjelovljivali oprečno nego u većine drugih zvijezda ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nikad nije kasno?

    François Weyergans, Boksačka demencija (La Démence du boxeur), Hrvatsko filološko društvo / Disput, Zagreb, 2012.

    Piše: Janko Heidl
    Kako čitamo u odličnoj bilješci o autoru iz pera prevoditeljice Sanje Šoštarić, jedna od Weyergansovih osobina odugovlačenje je dovršavanja književnih djela, a tom je karakteristikom obilježio i junaka svog romana Boksačka demencija. Na temeljnoj razini roman izgrađen na klasičnoj temi osvrtanja na vlastite životne domete i na odnos nejasnih djetinje-mladenačkih očekivanja s budućom realnošću koja će, kako to najčešće biva, zatomiti i otupiti nesputanu živost duha što resi gotovo sva mlada bića, Boksačka se demencija može čitati i kao romansirani esej o određenim odsječcima filmske umjetnosti iz pera osobe koja s istom ima stvarna iskustva ...pročitajte cijeli tekst...
  • Filmski opus vrijedan pozornosti

    Christopher Andersen, Mick. Jaggerov razuzdan život i neukrotiv duh (Mick: The Wild Life and Mad Genius of Jagger) VBZ, Zagreb, 2014.

    Piše: Janko Heidl
    Performance (1970) Nicolasa Roega i Donalda Cammella predstavio je Jaggera kao uvjerljivog tumača dekadentne rock zvijezde u stvaralačkoj krizi, osobe nalik njegovom javnom imidžu. Performance je i danas snažno, uznemirujuće i intrigantno ostvarenje što se hrabro i dojmljivo bavi pitanjem identiteta. Posrijedi je i najupečatljiviji Jaggerov glumački filmski nastup uopće. U cjelini Mick je brzopotezno površan životopis koji ne nudi osobite uvide u područja Jaggerovih umjetničkih krčkanja no kako god bilo, zgodno se podsjetiti na to da je suautor „najvećeg r'n'r benda na svijetu“ ostvario kinematografski opus vrijedan pažnje ...pročitajte cijeli tekst...
  • Čovjek i film

    Eric Rohmer, Dvije ili tri stvari koje znam o filmu, Mathias Flacius, Labin, 2012.

    Piše: Janko Heidl
    Filmski samouk, Rohmer je od one stare garde vrhunskih intelektualaca, pa i filozofa, čije je djelo građeno na čvrstim i jasnim moralno-etičkim temeljima odakle je i crpilo svoju snagu, pri čemu je ono što se smatra užeredateljskim zanatskim finesama bilo manje važno. Dakako, daleko od toga da Rohmer i ostali toga soja nisu znali što i kako na filmskom setu. Sadržajni, mudri, gusto tkani, filozofsko-poetski ugođeni eseji gotovo da su i dobra literatura, zanimao nas film posebice ili ne. Riječi su to pametnog čovjeka i dobrog pisca punog vjere u filmske čari, koje nude dragocjen uvid u stvaralaštvo svoga autora i u neke važne aspekte filmske umjetnosti općenito ...pročitajte cijeli tekst...
  • Scenarist na planini

    Shozan Jack Haubner, Zen strogo povjerljivo, Planetopija, Zagreb, 2014.

    Piše: Janko Heidl
    Zen, međutim, nije psihijatrijska ili psihoterapijska, nego duhovna disciplina koja tjera na suočavanje s vlastitim problemima, a u njegovoj filozofiji i praksi problem i rješenje su uvijek jedno. Zen vas ne čini boljim čovjekom, objašnjava Haubner kroz zafrkantske, ali u srži netrivijalne pripovijesti-parabole namrijete osobnim iskustvom, a pisane s osjetnim uplivima dopadljivo-humornog stila koji je, bit će, istesao učeći o pravilima poželjnog pisanja za američku audiovizualu industriju, nego pomaže čovjeku da postane potpunije ljudsko biće. Uz mnogo svakodnevne patnje, jer prva je uzvišena istina budizma da je život nepodnošljiv ...pročitajte cijeli tekst...
  • U igri se prividnog i nevidljivog

    Karmela Špoljarić, Major Tom, Hena Com, Zagreb, 2014.

    Piše: Janko Heidl
    Major Tom nipošto nije detekcijski roman čije stranice okrećemo trepereći od neizvjesnosti. Više no na napetu strunu, on podsjeća na staromodne tzv. špijunske trilere prve polovine prošloga stoljeća kakve su rado snimali Alfred Hitchcock i Fritz Lang, bremenite zakukuljenim spletovima zavjera, dvostrukim igrama, tajnovitim prijetnjama i ugrozama sa svih strana, od krugova visoke politike, preko kriminalnih, do onih marginalnih kao što su proricatelji budućnosti i naizgled bezazlene bakica iz susjedstva, u središtu kojih se nađe običan, mali čovjek, odjednom prinuđen nositi se sa silama i strujama čije veze i tijekovi nadilaze njegovo poimanje ...pročitajte cijeli tekst...
  • S posvetom

    Irena Lulšić, Idoli i barabe. Slavne osobe u književnim djelima: Ogled, Disput / Hrvatsko filološko društvo, Zagreb, 2014.

    Piše: Janko Heidl
    Idoli i barabe donose niz kratkih tekstova u kojima autorica u portretno anegdotalnim crticama predstavlja slavne osobe, celebrityje raznih područja – filologe, filozofe, glazbenike, književnike, političare, vojskovođe, pustolove, slikare i iz filmskoga svijeta, glumce – koji su, makar i posve usputno, našli svoje mjesto u nekoj od knjiga objavljenih u uglednoj i nagrađivanoj biblioteci Na tragu klasika. Pitko i lagano, no ne i trivijalno štivo, knjigu ponajprije valja shvatiti kao pomalo eksperimentalno izdanje čija je prva namjena pozvati na čitanje naslova iz spomenute biblioteke, no u kojem ćemo naići i na zgodne štiklece vezane uz sedmu umjetnost ...pročitajte cijeli tekst...
  • Da se gluma ne primjeti

    Zvonimir Rumboldt, Gluma pred kamerom. Priručnik za studente glume i filmske i TV režije, Udruga Kad tad, Zagreb, 2014.

    Piše: Janko Heidl
    Kako autor piše u uvodu, Gluma pred kamerom nije udžbenik glume nego pokušaj sistematizacije razmišljanja o filmskoj glumi, o njezinim specifičnim razlikama u odnosu na kazališnu glumu i o suradnji filmskog redatelja s glumcima. Nije, dodajmo, ni teorijska rasprava, ni esej, ni istraživanje. No to ne treba shvatiti kao slabost. Rumboldt nedovoumno i sam zna da je tomu tako, a namjera mu je očito bila na najjednostavniji i najkraći način zabilježiti malne elementarne spoznaje o temi. Potreba za time zasigurno postoji. Ako ne zbog drugoga, onda zato što dosad takva knjiga u nas nije objavljena iz pera hrvatskog autora ...pročitajte cijeli tekst...
  • Scenarij i njegovo oživotvorenje

    Mate Matišić, Svećenikova djeca. Drama, scenarij, film Vinka Brešana, Hrvatski filmski savez/Interfilm, Zagreb, 2013.

    Piše: Janko Heidl
    Multimedijska publikacija Svećenikova djeca, objavljena u zajedničkoj nakladi Hrvatskog filmskog saveza i producentske tvrtke Interfilm, zacijelo može biti od koristi mnogom scenarističkom aspirantu, a nesumnjivo će biti zanimljiva kako iskusnijem scenaristu tako i svakom zainteresiranijem pokloniku filma. Usporedba scenarija i filma zoran je pokazatelj niza redateljskih odluka o tome kako slovo s papira preobličiti u pokretnu sliku – kako ambijentirati i intonirati priču, koje glumce izabrati itd. Svećenikova djeca nije samo prigodni suvenir za poklonike filma, nego izdanje u kojem se može višestruko uživati i uza nj ponešto naučiti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Susret dviju kultura

    Etami Borjan, Drugi na filmu. Etnografski film i autohtono filmsko stvaralaštvo, Hrvatski filmski savez, Zagreb, 2013.

    Piše: Janko Heidl
    Izvrsna knjiga Drugi na filmu: Etnografski film i autohtono filmsko stvaralaštvo hrvatske filmologinje Etami Borjan ne bavi se svim tananostima i zakucima mogućeg opsega polja etnografskoga filma, nego se ponajviše usredotočuje na ostvarenja znanstvenijeg usmjerenja i uporabne vrijednosti te na ona kojih je u posljednjih tridesetak godina sve više, a to su audiovizualna djela što ih u svoje i u ime svojih zajednica stvaraju takozvani autohtoni autori, dakle ljudi koji su standardno bili predmetom promatranja i proučavanja. Takve se kinematografije autohtonih kultura koje su opstale unutar suvremenih nacionalnih država sve češće označavaju sintagmom Četvrti film ...pročitajte cijeli tekst...
  • Boemski život Pariza

    Elsa Triolet, Spletke sudbine. Dnevnik jedne egoistice (Les manigances. Journal d'une egoiste), Hrvatsko filološko društvo/Disput, Zagreb, 2014.

    Piše: Janko Heidl
    Premda ne sadrže autobiografske elemente, pisane rukom žene koja je i sama bila omiljena u krugovima intelektualaca i umjetnika, Spletke sudbine mogu se čitati kao znalački portret jedne vrste umjetničkog lika i svojevrsna rasprava o susretu samoživosti i velikodušnosti u osobi koja svojim djelom bez sumnje pruža veliko zadovoljstvo, ali istovremeno hlepi za priznanjem, koja posjeduje rijedak dar i sigurnost u nj, no istodobno je nesigurna u sebe. Triolet kroz naizgledne trivijalnosti, poduprte čak i ubacivanjima atrakcija populističkoga okusa uspijeva zahvatiti i predočiti mnoge tananosti nestabilno protočnih životnih i psiholoških slojeva ...pročitajte cijeli tekst...
  • Netko bira, netko kampira

    Slavoj Žižek, Audum Mortensen, Žižekovi vicevi, Naklada Ljevak, Zagreb, 2014.

    Piše: Janko Heidl
    Osvjedočeni filmofil, Žižek mnoge filozofske vic-primjere pronalazi u svijetu kinematografije, implicitno sugerirajući, među ostalime, da se iz vrhunskih filmova može mnogo naučiti o filozofiji, odnosno o onome što filozofija govori. Također i o svijetu oko nas, no ne na razini turističkog promatranja, nego na razini takozvanih velikih (filozofskih) istina. Isto tako, izborom filmova iz kojih vadi viceve, štoseve i misaone kalambure, neizravno, ali i nedvosmisleno pokazuje da su najveću i najtrajniju slavu stekla ona (tad još uvijek) celuloidna ostvarenja iza kojih, moguće i bez stvarnih filozofskih znanja njihovih autora, počivaju ozbiljna filozofska shvaćanja i promišljanja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Iskočiti iz tračnica

    Nicole Hewitt, In Time, Hrvatski filmski savez, Zagreb, 2013.

    Piše: Janko Heidl
    U snimanje slikopisa In Time, Hewitt je krenula s generalnom vodiljom koncepta etnografskog filma čiji su predmet interesa ovdašnji plesači latino plesova. Oboružana temeljitom teorijskom popudbinom, Hewitt je vrlo brzo dozvolila da snimanje iskoči iz tračnica plana snimanja i zaživi vlastitim životom. No ne izvan autoričine idejne kontrole. Kako opisuje u knjizi, većina sekvenci ostvarena je u neplaniranim i nepredviđenim, no zahvaljujući ozbiljnim pripremama i stalnoj svijesti o inicijalnim ciljevima i razlozima upuštanja u taj film, dobro prepoznatim trenucima nadahnuća i slučaja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Duh vesele zafrkancije

    Goran Trbuljak, Cecinestpasism, Meandarmedia, Zagreb, 2013.

    Piše: Janko Heidl
    Kročeći kojekuda i gdje već bujnim prostranstvima, sad već vrlo oprezno recimo, umjetnosti, Trbuljak se obreo i u koži literata. Kod Objavio je knjigu Cecinestpasism čija je središnja tema pojam umjetnosti. Posrijedi je jedanaest tekstova od kojih su neki već bili objavljeni kao predgovori katalozima njegovih izložbi, drugi odaslani kao pisma, a dio ih je autorove skute prvi put napustio ovom zgodom. Premda su nedvoumno duboko promišljeni i plasirani iz nimalo optimističkoga gledišta te prožeti ironijom i autoironijom pa i satirom, sve ih resi duh vesele, zaigrano bockave zafrkancije koja bi se, da nije čvrsto utemeljena u stvarnosti, mogla doimati nonsensnom ...pročitajte cijeli tekst...
  • Uzbudljiva sjećanja

    Abdulah Sidran, Otkup sirove kože, Naklada Ljevak, Zagreb, 2011.

    Piše: Janko Heidl
    Otkup sirove kože ne tematizira niti ne proučava sedmu umjetnost, no baveći se stvarnim životom autora i njegove obitelji u društvu u kojem su iznjedrena njegova djela, kao i samim književnim, promatračkim i svjetonazornim pristupom, uvelike govori o istaknutom scenaristu – također književniku i pjesniku – ispod čijeg su pera nastali predlošci za Sjećaš li se, Dolly Bell i Oca na službenom putu, dva filma koja po svim kriterijima pripadaju vrhu dugometražnog igranog filmskog opusa bivše države i „gomile suverenih patrljaka što je od nje ostala“. Usto, riječ je o prvorazrednoj literaturi, djelu nepretenciozna nadahnuta pisca ...pročitajte cijeli tekst...
  • Iz obiteljske riznice

    Adriana Altaras, Titove naočale, Povijest moje naporne obitelji, Mozaik knjiga, Zagreb, 2013.

    Piše: Janko Heidl
    Osim epizode s Nikoletinom Bursaćem koje se jedva prisjeća, Altaras će, ne identificirajući djela, sugestivno i sa stavom opisati još nekoliko vlastitih filmsko-televizijskih iskustava. Među inima, ono ponižavajućeg, dugotrajnog igranja uloga gastarbajterica čistačica na njemačkoj televiziji i ono kada je, premda joj se to činilo posve nerealnim, zbog male uloge u kojoj izgovara samo jednu rečenicu pozvana na snimanje njemačkog filma u Južnu Afriku. Tečno, nepretenciozno i autoironično duhovito, katkad do nasmijavanja, Titove naočale slojevito je i mudro djelo što na primjeru jedne obitelji predstavlja koloplet niti koje grade život ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nova mladost šezdesetogodišnjaka?

    Grupa autora, 60 godina festivala igranoga filma u Puli i hrvatski film: Zbornik radova, Matica Hrvatska, Zagreb, 2013.

    Piše: Janko Heidl
    Festival igranoga filma u Puli u Jugoslaviji je proživio je tri i pol zlatna desetljeća, potom petnaestak kriznih godina u samostalnoj Hrvatskoj da bi se u posljednjih desetak godina uvelike rehabilitirao u svakom pogledu. Kao najzanimljiviji radovi u Zborniku izdvajaju se tekstovi Tomislava Šakića i Brune Kragića koji argumentirano sugeriraju izmjene u kanoniziranoj periodizaciji historiografije hrvatskog filma. 60 godina festivala igranoga filma u Puli i hrvatski film ne daje ni detaljan, ni cjelovit opis festivalske povijesti, ali nije ni tek prigodničarsko obljetničko izdanje, nego osobito vrijedna knjiga koja uvelike nadilazi okvire središnje teme ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izraziti individualist

    Midhat Ajanović Ajan, Nedeljko Dragić: Čovjek i linija / The Man an the Line, Hrvatski filmski savez,/Društvo hrvatskih filmskih redatelja, Zagreb, 2014.

    Piše: Janko Heidl
    Opremljena svim korisnim dodacima, zatim obiljem fotografija i Dragićevih crteža, kako iz filmova, tako i iz stripova i knjiga te karikatura, reklama, plakata i svega ostaloga čime se bavio, opširna i sadržajna knjiga elegantnoga, preglednoga dizajna koju je užitak ne samo čitati nego i gledati, primiti, prelistavati – ipak ne pretendira biti sveobuhvatan i konačan zapis o velikanu animacije. Svjestan da je lik i djelo Nedeljka Dragića nemoguće pismeno uokviriti tek jednim radom, Ajanović je mudro naglasio kako je smisao te knjige tek uspostavljanje analitičke pretpostavke za definitivnu kontekstulizaciju i valorizaciju djela Nedeljka Dragića ...pročitajte cijeli tekst...
  • O poslu filmskog producenta

    Bertrand Moullier, Richard Holmes, Tri, dva, jedan – snimaj!: Prava intelektualnog vlasništva i postupak snimanja filma, Državni zavod za intelektualno vlasništvo Republike Hrvatske, Zagreb, 2014.

    Piše: Janko Heidl
    Tri, dva, jedan – snimaj! sagledava mogućnosti i opcije trgovanja pravima u svakoj fazi stvaranja i distribucije, odnosno eksploatacije filma rasvjetljavajući prednosti i mane različitih vrsta dogovora. Posrijedi je složen i fleksibilan niz zavisnih postupaka pri čemu nema jedinstvenog i najboljeg pravila. Između ostaloga i zbog toga što se na audiovizualnom tržištu neprestano zbivaju promjene koje onemogućavaju ustanovljenje sigurnog i pouzdanog puta ili principa financiranja filma. Bez obzira na neke nedostatke, Tri, dva, jedan – snimaj! svakako valja pozdraviti kao pionirsku javnosti dostupnu knjigu, koja na hrvatskom jeziku tematizira posao filmskog producenta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Partizani kao statisti

    Silvio Mirošničenko Kuda idu divlje svinje: Subverzivna poetika Ive Štivičića i Ivana Hetricha, Artizana, Zagreb, 2013.

    Piše: Janko Heidl
    Kroz trideset i sedam razmjerno kratkih poglavlja, Mirošničenko upoznaje ćitatelja s različitim odlikama serije Kuda idu divlje svinje te s aspektima njezina nastanka i recepcijom, pri čemu posebno naglašava u podnaslovu knjige istaknut čimbenik ideološke subverzivnosti. Serija je osobita po tome što, premda smještena u vrijeme Drugoga svjetskog rata, kao protagoniste donosi likove bez ikakva ideološkoga opredjeljenja. Locirana u predgrađe Zagreba, za Nezavisne Države Hrvatske, bavi se s dvije konkurentske grupe krijumčara koji se ne bore ni za što drugo doli za vlastitu kožu, a partizani i ilegalci u njoj su samo statisti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Fotografija govori više od tisuću riječi

    Tonči Valentić, Camera abscondita; Zapisi o ontologiji fotografije, Jesenski i Turk, Zagreb, 2013.

    Piše: Janko Heidl
    Esejističkim stilom koji nemalo koketira sa znanstvenim modelima pismenog izlaganja, no u isti se mah odaje i poetici lijepe misli i riječi te se gdjekad doima sugestivnom pjesmom u prozi, Valentić gustim, umirujuće odmjerenim pismom sastavljenim od tečno povezanih bilježaka i fragmenata propituje ideje o fotografiji kao figuri znanja, jeziku spoznaje i zapisu svjetla, o nijemosti fotografske slike koja nam nerijetko može reći mnogo više o svijetu u kojem živimo ili o nekom razdoblju iz prošlosti negoli bezbrojne historiografske ili politološke analize, o fotografiji kao posjedovanju, osjećaju moći, smrti, grobnici živih mrtvaca i grobnici našeg pamćenja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Što je crno u crnom valu?

    Boris Buden, Želimir Žilnik, Uvod u prošlost, Centar za nove medije_kuda.org, Novi Sad, 2013.

    Piše: Janko Heidl
    Uvod u prošlost zajednički autorski potpisuju filozof i kulturolog Boris Buden kao autor tekstova i voditelj razgovora i Želimir Žilnik kao odgovarač na pitanja. Nesvakidašnja, čitka, intrigantna formom i sadržajem, knjiga daje zanimljiv pogled na pojam i važnost prošlosti u našem doživljaju sadašnjosti i budućnosti, osobito u nas, sada, s obzirom na događaje u posljednjih sedamdesetak godina, na fonu društveno-političko-ekonomskih zbivanja u svijetu u istom razdoblju. I s time sretno konteksualizira i sljubljuje jednako zanimljiva razmišljanja filmaša Želimira Žilnika i pogled na dio njegove karijere
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Glavne linije i sporedni rukavci

    Daniel Rafaelić, Kinematografija u NDH, Naklada Ljevak, Zagreb, 2013.

    Piše: Janko Heidl
    Rafaelić gdjekad, uvijek na mjestu, napušta takozvani objektivno-promatrački pogled i tekst šarmantno oživljava uvođenjem ja-forme u kojoj se, odgovarajuće stvarnosti, predstavlja kao istraživač i pronalazač zametnute građe te voditelj intervjua s preživjelim sudionicima i svjedocima. Znanstveno validno, no izbjegavajući moguće zamke specijalističke nerazumljivosti i zakučastosti, Rafaelić je sustavno, studiozno obradio i rasvijetlio glavne linije, sporedne rukavce, brojne zakutke i epizode što su izgradili područje kojim se bavi te u zaokruženom obliku na vidjelo iznio mnoge nepoznanice iz dosad slabo istražena razdoblja naše filmske povijesti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kodiranje i dekodiranje

    Saša Stanić, Boris Ružić, Fragmenti slike svijeta. Kritička analiza suvremene filmske i medijske produkcije, Facultas, Rijeka, 2013.

    Piše: Janko Heidl
    Kako u knjizi zapisuju sami autori, jedan od zadataka rada bio je ocrtati povijesne tendencije pronicanja stvarnosti koju slika sadrži te njene anticipacije onoga što danas spremno nazivamo virtualnom stvarnošću. Na tom putu Ružić i Stanić ne pridržavaju se kakvog standardnijeg izlagačkog principa, nego razmjerno slobodno i počesto vrlo digresivno esejiziraju o ovome ili onome šire vezanome uz naznačene teme. Zanimljiva i korisna knjiga Fragmenti slike svijeta temeljito i razumljivo, mada donekle nesustavno, istražuje i obrađuje određene odsječke slikopisno-informativnog repertoara, a usput ukazuje i podsjeća i na već domišljeno ...pročitajte cijeli tekst...
  • Između klupske i osobnih mitologija

    Branka Benčić, Diana Nenadić, Adriana Perojević, Splitska škola filma – 60 godina Kino kluba Split, Kino klub Split / Hrvatski filmski savez, Split / Zagreb, 2012.

    Piše: Janko Heidl
    Najznačajinje doba Kino kluba Split dolazi šezdesetih godina kada u njemu presudnu riječ umjetničkog ideologa i indoktrinatora preuzima Ivan Martinac. Ta Martinčeva, takozvana druga generacija splitskih kinoklubaša svojim je osebujnim autorskim ostvarenjima oblikovala ono što je dobilo naziv splitska škola filma. Pomalo avangardno dizajnirana, bogato ilustrirana i obogaćena filmografijom Kino kluba Split te DVD-om s presjekom od trinaest reprezentativnih filmova, monografija Splitska škola filma nije tek prigodan podsjetnik, nego vrsno i uvelike korisno filmološko i kulturološko izdanje ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kad poštar pozvoni drugi put

    Irena Škorić, Eros na filmu, Artizana, 2012.

    Piše: Janko Heidl
    Iza naslova vrlo ambicioznog prizvuka ne krije se, kako bi se pomislilo, tekst koji pomno sagledava velebnu temu erosa kroz povijest kinematografije. Riječ je, naprotiv, o iznimno čitkoj i prisnoj knjižici koja na 127 stranica bogato opremljenih fotogramima iz filmova, nudi dva eseja o podlozi erosa i erotike u dva kultna, moglo bi se reći i klasična filma iz dvije ere američke kinematografije – vedroj romantičnoj komediji Praznik u Rimu Williama Wylera, inače jednom od najboljih predstavnika tog prečesto zlorabljenog žanra i tmurnoj kriminalističko-psihosocijalnoj ljubavnoj drami Poštar uvijek zvoni dvaput Boba Rafelsona ...pročitajte cijeli tekst...
  • Amerikanci u Hrvatskoj

    Tomislav Čegir, Filmski prostori. Hrvatske rekonstrukcije američkog žanrovskog filma, Hrvatsko društvo filmskih kritičara, Zagreb, 2012.

    Piše: Janko Heidl
    Osim traganja za čisto žanrovskim kao i za načinima rekonstruiranja, interpretiranja, razgrađivanja i prestrukturiranja, odnosno prilagođavanja žanrovskih obrazaca hrvatskom, odnosno jugoslavenskom okružju, Čegir revno dešifrira dublja značenja filmskih cjelina i njihovih čimbenika. Tumači ih mahom u simbolično metaforičkom ključu, katkada ih čitajući kao da je riječ o rebusima pri čemu često dolazi do vrlo zanimljivih rezultata i zaključaka. Ova bi zanimljiva knjiga s lakoćom podnijela još nekoliko tekstova u kojima bi bili sagledani neki preskočeni žanrovi na hrvatski način, koji imaju svoje hrvatske izvedenice ...pročitajte cijeli tekst...
  • Vrijedan dokument vremena

    Nenad Pata, Filmski velikani u Zagrebu, Korpus, Zagreb, 2012.

    Piše: Janko Heidl
    Filmski velikani u Zagrebu na 230 stranica donose Patina skicozno spomenarska prisjećanja na nastanak, procvat, zlatno doba i gašenje 3, 2, 1 – kreni!, a središnji dio knjige čine transkripti razgovora s gostima. Osim prvaka kinematografije (među kojima su i Orson Welles, Andrzej Wajda, Claude Chabrol, Jiří Menzel i Catherine Deneuve), redom lucidnih i usredotočenih govornika čije riječi ni u pisanom obliku ne gube na upečatljivosti, u 3, 2, 1 – kreni! našlo se mjesta i za manje istaknute, ali svejedno važne osobnosti. Filmski velikani u Zagrebu nadasve je zanimljivo, uvelike zabavno štivo i nedvojbeno vrijedan dokument ...pročitajte cijeli tekst...
  • Oživljeni život

    Hrvoje Turković, Život izmišljotina. Ogledi o animiranom filmu, HFS, Zagreb, 2012.

    U prvom dijelu Turković polazi od nekih osnovnih pitanja vezanih uz nastanak animiranih filmova, objašnjavajući kroz njih prirodu animacije. Time na banalno pitanje je li animirani film uopće film, Turković pomnom analizom odgovara da postoje čimbenici po kojima animirani film (i sve njegove podvrste) svakako pripada toj umjetnosti.Ukratko, Život izmišljotina, kao odlična sistematizirana zbirka raznorodnih tekstova iz područja animacije, dvojako je važna: ne samo da donosi niz zanimljivih tekstova teoretskog usmjerenja, nego donosi i sažet no potpun pregled hrvatske animacijske umjetnosti, i u kontekstu svjetskih i hrvatskih strujanja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Filmo (filozo)filija

    Ollivier Pourriol Filmozofija. Najljepša filozofska pitanja na filmskom platnu (Cinéphilo. Les plus belles questions de la philosophie sur grand écran), prev. Marija Spajić, Mirna Šimat, Meandar, Zagreb, 2010.

    Ukratko, Filmozofija Olliviera Pourriola nudi dovitljiv, u najmanju ruku zgodan način analiziranja filmova uporabom diskursa iz jedne druge sfere, no čija je postojanost i univerzalnost čini sasvim upotrebljivim sredstvom za nj. A zahvaljujući autorovoj nepretencioznosti i jednostavnosti pisanja, razloženost njegovih ideja nije nimalo neprohodna ni teško shvatljiva. Pod Pourriolovim perom duboka kartezijanska filozofija Descartesa, baš kao i ona panteistička, monistička Spinozina, ispadaju solidno protumačene u privlačnom u svjetlu filmova što su posljednjih desetljeća punili svjetske kinodvorane
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Filme, Thee I Love

    Petar Krelja, Prijateljsko uvjeravanje, Vedis, Zagreb, 2012.

    Što je to što čini tekstove Petra Krelje tako vrijednima pažnje? Kao prvo, važno je uočiti da Krelja ne polazi od neke općeprihvaćene filmološke teorije, niti se drži pomodnih favoriziranja pojedinih redatelja ili stilova. Kritike oblikuje na vrlo pitak način, razumljiv i manje kompetentnim čitateljima, a da pri tome zadržava ozbiljnost i razinu znanja. Zaustavljajući se na nekoj istaknutoj komponenti filma, primjerice karakteru glavnoga junaka ili ideji koja se provlači tijekom odvijanja radnje, Krelja polako prodire u bit filma i daje mu adekvatnu ocjenu. Kreljinih način pisanja izrazito je vedar, a zadržava ga čak i kada piše o filmovima koji mu nisu naročito sjeli ...pročitajte cijeli tekst...
  • Veliko sada vrijedne knjige

    Jurica Pavičić: Postjugoslavenski film. Stil i ideologija, Hrvatski filmski savez, Zagreb, 2011.

    Svojim širokim zahvatom svih filmskih pojava unatrag dvadeset godina, kao i uvidom u čitav kulturni okvir i socijalno-političke prilike, Jurica Pavičić uspješno je proanalizirao situaciju postjugoslavenske kinematografije, ponudio zanimljive modele koji pružaju uvide u filmske načine predočavanja zbilje jednog dijela Europe koji je donedavno bio (a i još uvijek jest) mjesto turbulentnih zbivanja, mnogima izvana još uvijek prilično nerazumljivo. Knjiga Postjugoslavenski film, stil i ideologija nije tek solidna kompilacija priručničkog tipa, nego precizna studija odraza neposredne stvarnosti unutar jednog umjetničkog medija, s konkretnim interpretacijskim modelima ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sudbina (ne tako) obična čovjeka

    Grupa autora, Želimir Žilnik: Za ideju – protiv stanja (Analiza i sistematizacija umetničkog stvaralaštva Želimira Žilnika), Centar za nove medije_kuda.org i Playground produkcija, Novi Sad, 2009.

    Piše: Janko Heidl
    Iznimno zanimljivo multimedijalno izdanje Želimir Žilnik: Za ideju – protiv stanja, sastavljeno od knjige i DVD-ROM-a, nudi pregled i tumačenje Žilnikova dosadašnjeg opusa, koji broji pedesetak filmova. Ambiciozno zamišljena i besprijekorno ostvarena publikacija tijesno korespondira s misli i djelom svoga protagonista. A, osim što je primjerena posveta važnom autoru, riječ je o ostvarenju koje može poslužiti kao uzoran model nekim budućim multimedijalnim izdanjima o filmašima s ovih prostora kojima je u tom smislu podareno puno manje pažnje no što su zaslužili i oni sami i njihova publika
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Opjevano selo

    Branko Ištvančić: Poetski dokumentarizam Zorana Tadića, Artizana, Zagreb, 2010.

    Piše: Tonči Valentić
    Branko Ištvančić se u knjizi bavi četirima filmovima Zorana Tadića: Poštar s kamenjara, Druge, Pletenice i Dernek, precizno ih analizirajući s filmološke, historiografske, estetske, ali i osobne perspektive, time što u tekstu obilno navodi Tadićeve citate, pa čak i verzije scenarija za spomenute filmove koji se bez sumnje ubrajaju u sam vrh hrvatske dokumentaristike. Ištvančić naglašava osobni Tadićev stav spram snimljenog materijala. Tadić je bio vrhunski dokumentarist, a Ištvančićeva je studija o njegovim filmovima dobrodošlo štivo filmskog redatelja koji je njome pružio solidnu posvetu svom starijem kolegi
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Iskreno i intimno

    Danusia Stok, Kieślowski, Pozitiv film, Zagreb, 2009.

    Piše: Tonči Valentić
    Kieślowski je redatelj, ali ponajprije europski autor, i to se osjeti na svakoj stranici ove knjige. Neprekidno kritički preispitujući kvalitetu svojih filmova, a opet zadržavajući dovoljnu količinu ega da bi i dalje nastavljao snimati, on u brojnim poetski intoniranim pasažima vjerno i vrlo plastično dočarava atmosferu snimanja filmova u Poljskoj toga doba. Ne libi se ni intimnih pripovijesti iz djetinjstva, propitivanja političke situacije, gubitka mnogih prijatelja, duhovnog i materijalnog siromaštva onog vremena. To je klasična istočnoeuropska samokritičnost spram tog uzbudljivog, ali i nadasve tegobna posla ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sinestezija slike i zvuka

    Irena Paulus, Kubrickova glazbena odiseja, Pozitiv film, Zagreb, 2011.

    Piše: Tonči Valentić
    Kako pisati o klasičnoj glazbi u filmu? Da bi se uspješno odgovorilo na to pitanje, potrebno je prije svega detaljno analizirati sve filmske komponente: pokret u prizoru, gestikulaciju, boju u kadru, scenografiju, kostimografiju, montažu... i nakon svega toga analizirati na koji se način ove sastavnice uklapaju u muzikološki kontekst. Ova knjiga jedinstveno je štivo u domaćoj filmologiji, jer dubinskom analizom na originalan način obrađuje zanimljivu i dosad neistraženu temu, a dodatna joj je vrijednost što za njeno čitanje nije potrebno akademsko poznavanje muzikologije
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Veselje stvaranja

    David Thompson, Altman, Pozitiv film, Zagreb, 2009.

    Piše: Tonči Valentić
    S obzirom da je najkreativnije razdoblje redateljeva opusa smješteno u sedamdesete godine prošlog stoljeća, te da su upravo tada njegovi filmovi na najbolji način komunicirali s publikom, velik dio prostora u knjizi posvećen je upravo tom razdoblju kad je Altman duhovito i analitički secirao neprikosnovene američke mitove, no svagda imajući na umu i njihov komercijalni učinak. Dojmljive su i anegdote sa snimanja, a najzanimljivije je otkrivanje načina redateljeva rada: Altman je većinu filmova improvizirao na temelju scenarija, puštajući glumce da sami odrade scene onako kako smatraju da je najbolje ...pročitajte cijeli tekst...
  • Reprezentativnost ili nerazumljiva namjera

    Nedeljko Dragić, Avantura linije. 690 crteža ispod šestinskog šeširića, Hrvatski filmski savez, Zagreb, 2011.

    Piše: Janko Heidl
    Uvodnik Nenada Polimca naslovljen Avantura linije Nedeljka Dragića daje brzopoteznu portretnu skicu autora, jednog od vodećih modernista Zagrebačke škole crtanog filma čiji je crtić Tup tup (1972) nominiran za Oscara. Uz malu analizu pojašnjava također zašto Dragićeva festivalska špica Animafesta 2002. (kojoj je posvećena ova knjiga) nije tek „najobičniji namjenski film“ nego virtuozna minijatura kojom se autor vratio stilu i motivima koje je razvijao u Zagreb filmu te da pripada među njegova najvažnija ostvarenja. Ona je, smatra Polimac, svojevrstan reprezentativan pars pro toto Dragićeva opusa. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Književnici i film

    Hanns Zischler, Sara Danius, Nos za novosti. Kratke vijesti Jamesa Joycea, Ljevak, 2009.; J. G. Ballard, Čuda života, Ljevak, 2010.; Milan Kundera, Susret, Meandar Media, 2009.

    Piše: Janko Heidl
    Povremeno je itekako zanimljivo, pa i korisno, o filmu čitati na mjestima gdje on nije središnje područje interesa, iz gledišta nekoga tko se njime ne bavi primarno, ali je za nj zainteresiran i prema njemu ima izgrađen odnos
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Iz druge perspektive

    Tomislav Pinter, Blijeda sjećanja, Durieux, Zagreb, 2010.

    Piše: Tonči Valentić
    Blijeda sjećanja i nisu toliko blijeda kao što bi naslov dao pretpostaviti: Pinter slikovito i precizno prikazuje davne i brojne dogodovštine iz profesionalnog i privatnog života, a stalna putovanja s jedne snimateljske lokacije na drugu zapravo ukazuju da filmske ekipe na neki način i jesu obitelj, barem privremena koja traje onoliko koliko traje i samo snimanje. Zamjerka ovoj biografiji odnosi se na česte rezove gdje čitatelj teže prati prijelaz iz jednog tematskog sklopa u drugi. Jedna od zanimljivijih odlika knjige je pogled na film iz kuta snimatelja, dakle iz svojevrsne iskošene perspektive jer autobiografije obično pišu redatelji ili glumci ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nova generacija

    Uvođenje mladosti / Introducing Youth, Filmski centar Srbije, 2008.

    Piše: Tonči Valentić
    Zbornik Uvođenje mladosti / Introducing Youth daje teorijsku artikulaciju novih strujanja, odnosno neka je vrsta presjeka recentne srpske produkcije. Zbornik sadržava jedanaest tekstova no, treba odmah naglasiti: baš kao što ni svako novo ostvarenje nije nužno samo po sebi kvalitetno jer je iskaz mlađe generacije, tako ni kvaliteta tekstova u zborniku nije ujednačena, kako s obzirom na raznolikost tema i dužinu priloga, tako i uzevši u obzir da su neki radovi tek puki informativni prikazi, a neki ozbiljnije filmološke studije. Utoliko čitatelj može steći solidno znanje o toj temi, ali i poželjeti da su prilozi u knjizi u cjelini koherentniji i povezaniji....pročitajte cijeli tekst...
  • Suprotno od ideje popa

    Cécile Guilbert, Warhol Spirit, Sandorf, Zagreb, 2009.

    Piše: Janko Heidl
    Cécile Guilbert nastojala je napraviti izdanje u duhu popa čiji je Warhol najpopularniji predstavnik, no – premda je knjiga nagrađena francuskom književnom nagradom Prix Medicis essai kao najbolje publicističko djelo u 2008. – čini se da spisateljica ipak nije valjano ovladala pop-pristupom. Jer, kako reče sam Warhol, jedna od temeljnih ideja popa je spominjati samo površinu. Podigrano duhovitim opisima površine, svakidašnjih banalnosti i trivijalnosti, Warhol je uspješno pronicao u pozadinu mnogočega i opipljivo izražavao svoje poimanje svijeta. Guilbertova, pak, prvo nabacuje velike misli, teške teze i komplicirane ideje koje zatim površno razrađuje i objašnjava, a što često rezultira dojmom pretenciozne neuvjerljivosti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Društveno angažiran i provokativan

    Pier Paolo Pasolini, Uličari, Disput/Hrvatsko filološko društvo, Zagreb, 2009.

    Piše: Janko Heidl
    U izvorniku pisan mješavinom standardnog i dijalektalnog jezika, a u prijevodu mješavinom standardnog i arhaičnog, pedesetim godinama pripadajućeg dalmatinsko-splitskog dijalekta, Pasolinijev romaneskni prvijenac poznavatelju će se njegovih filmova po izrazu, tematici i poetici učiniti itekako bliskim, a moglo bi se reći i da je piščevo gledište donekle filmski promatračko jer mahom opisuje samo ono što se može vidjeti, bez ulaženja u misli protagonista ili općenitog komentiranja. U cjelini, riječ je o pazolinijevski prepoznatljivom spoju oporoga i sentimentalnoga, gruboga i nježnoga, poetskoga i naturalističkoga, stiliziranoga i uvjerljivo vjerodostojnoga, humorističnoga i tragičnoga, distanciranoga i empatičnoga, ...pročitajte cijeli tekst...
  • Užitak čitanja

    Ante Peterlić, Filmska čitanka, Hrvatski filmski savez, Zagreb, 2010.

    Piše: Tonči Valentić
    Današnji čitatelj u nekim starijim Peterlićevim tekstovima naći će mjestimice neobične formulacije ili drukčije kategorizacije od onih koje su danas prisutne u filmologiji, ali to je vjerojatno jedina ozbiljnija zamjerka koja se može uputiti utemeljitelju ove discipline u Hrvatskoj. Čitajući Peterlićeve tekstove u formatu knjige, okupljene na jednom mjestu i pod opravdanim nazivom čitanke, ne možemo se oteti dojmu da će ovaj kompendij steći naklonost teoretičara i kritičara filma te postati omiljeno štivo filmofila. Peterlić je pisao onako kako je kao profesor i predavao: s mnogo erudicije, zanosa i energije, jednostavno, ali enciklopedijski sustavno, pobudivši u mnogim generacijama strast za proučavanjem i gledanjem filmova, što je možda i njegov najveći osobni doprinos ...pročitajte cijeli tekst...
  • Solidan, akribijski napisan priručnik

    Nikica Gilić, Uvod u povijest hrvatskog igranog filma, Leykam International, Zagreb, 2010.

    Piše: Tonči Valentić
    Strukturno gledano, knjiga je određena stilskim tendencijama, ali i važnošću pojedinog opusa u nekom razdoblju. To je posve legitiman pristup (naslijeđen uvelike iz metodologije i teorije književnosti), ali bi mu se moglo zamjeriti i da stilske formacije kadšto uzima kao temeljni čimbenik u vrednovanju igranog filma, što nije uvijek slučaj. No, Gilić je tu konzekventan pa iste kriterije primjenjuje u cijelom kronološkom rasponu. On razlikuje dva glavna tipa naracije (klasični fabularni i modernistički), što je tipično školska, ali i iznimno operativna distinkcija. Gilićev Uvod nije revolucionarna knjiga koja bi iz temelja prevrednovala postojeće poetsko-stilske formacije i autorske opuse, ali je vrlo solidan i akribijski napisan priručnik od kojeg će koristi imati i širi krug čitatelja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dojmljiva slika art-undergrounda 1960-ih

    Andy Warhol i Pat Hackett, POPizam (Warholove šezdesete), Ljevak, Zagreb, 2009.

    Piše: Janko Heidl
    Warholova želja da dobije novac od velikog filmskog studija nije ispunjena, a najbliže što se u tom smislu ostvarilo bila je razmjerno zapažena trilogija dugometražnih igranih filmova Meso (Flesh, 1968.), Smeće (Trash, 1970.) i Vrućina (Heat, 1972.) koje je režirao njegov daroviti štićenik Paul Morrissey, spretno okrenuvši spomenute postupke komercijalnih filmaša u korist undergrounda, odnosno inkorporirajući svidljive elemente komercijalnog filma u poetiku underground filmova. Shvativši kako osobno neće dobiti hollywoodsku priliku, a i ozbiljno potresen atentatom koji je na njega izvršen u lipnju 1968.g., nakon čega je poprilično promijenio stil života, Warhol je postupno odustao od filmskog odsječka svoje umjetničke karijere.
     ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sve za obitelj

    Kari Hotakainen, Srčani udari ili kako se snimao Kum, AGM, Zagreb, 2008.

    Piše: Janko Heidl
    Usporedno prateći priče o snimanju Kuma i o skromnoj svakodnevici četveročlane obitelji Kyotiniemi, koje će se na kraju spojiti, Hotakainen plete ironično duhovitu, nadrealističkim sastojcima začinjenu, u konačnici nemelodramatično dirljivu zgodu u kojoj ponajviše razmatra teme obiteljskih vrijednosti i odnosa. Srčani udari ne mogu se ocijeniti obveznom filmskom literaturom, no lako čitljiv, perceptivan, duhovit, ali ne i neozbiljan, privlačno pomaknut društveno-psihološki roman pisca koji se nedvojbeno razumije u film, zainteresiranog će čitatelja-filmoljupca potaknuti na podjednako poticajno razmišljanje o filmu Kum (ali i drugima) kao i mnoge prave filmske kritike i eseji
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Umjetnost i business

    Nina Mimica, Lea ide u Hollywood, Baobab/Izvan okvira; Zagreb, 2008.

    Piše: Janko Heidl
    Djelomično pisana u formi filmskog scenarija, s obiljem vremenskih skokova, s pokojim iznenađenjem vezanim uz identitet pripovjedača ili uz dosjetku da se čitatelja grafički upozori kada je dočitao trećinu, polovicu... knjige, Lea ide u Hollywood formalno nije stručno filmološko publicističko izdanje, no nudi obilje sadržaja korisnog svakome tko se iole ozbiljnije zanima za film i bez dvojbe se može smatrati obvezatnom filmskom literaturom. Premda zavijena u ruho romana, s procesom nastanka filma i prirodom umjetničko-praktičnih problema redatelja debitanta upoznaje nas jednako dobro kao i, primjerice, odlične knjige Stephena Lowensteina Moj prvi film 1 i 2 ...pročitajte cijeli tekst...
  • Svježina u pisanju o filmu

    Mima Simić, Otporna na Hollywood. Ogledi iz dekonstrukcije tvornice snova, Hrvatski filmski savez; Zagreb, 2009.

    Piše: Marijan Krivak
    Spisateljski napor, osim užitka u tekstu (Barthes), nudi gotovo derridaovski sustavnu de-konstrukciju vodeće svjetske kinematografije jer, osim ponekog izleta u europski milieu, autorica se ponajprije bavi baš američkim filmom. Taj se američki film najčešće prikazuje u multipleks-prostorima, a isti su, pak, najprimjerenije okružje u kojemu sam fenomen egzistira. U središtima trgovačkih centara, multipleksi su živa svjedočanstva o bîti kulture u postmodernom, konzumerističkom svijetu. No iako je ta ideja kulture dominirajuća, i ovdje se pronalazi pokoji djelić onoga zbog čega kinematografiju držimo i umjetnošću, a ne tek postmodernim medijem ...pročitajte cijeli tekst...
  • Povijesne mijene kinematografije u nastajanju

    Tomislav Čegir, Joško Marušić, Tomislav Šakić, Hrvatski filmski redatelji I, Hrvatski filmski savez i Hrvatsko društvo filmskih kritičara, Zagreb, 2009.

    Piše: Tonči Valentić
    Autorski trolist Čegir, Marušić i Šakić u dvadesetak kraćih tekstova, sažetih, informativnih i studioznih priloga (koliko je to skraćeni format eseja odnosno novinskog teksta dopuštao) donosi pogled na odabrane redatelje hrvatskog filma – odabrane ne nužno prema specifičnom kriteriju kvalitete, nego očito prema zadanim temama i autorskim predilekcijama. Kako i sam naslov kazuje, riječ je o prvom svesku i nadajmo se da će se projekt ostvariti onako kako je izvorno i zamišljen, jer bi time domaća filmologija dobila prvu preglednu i manje-više sveobuhvatnu povijest hrvatskog filma nakon one Škrabalove
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dokument filmofilskog života

    Petar Krelja, Kao na filmu: Ogledi 1965 – 2008., Hrvatski filmski savez, Zagreb, 2009.

    Piše: Tonči Valentić
    Petar Krelja jedan je od brojnih domaćih filmaša koji je karijeru počeo kao strastveni filmofil i esejist, no nakon što je počeo snimati prve dokumentarce, nije odustao od pisanja o filmu nego mu je posvetio čitav radni vijek. Rezultat toga je obimna knjiga u kojoj je sabrana većina Kreljinih tekstova o filmu u periodu od četiri desetljeća – dovoljno dugom da i samo čitanje knjige predstavlja neku vrstu retrospektive autorovih stavova o raznim filmskim temama, o filmovima koje je volio, glumcima i redateljima kojima se divio. Ovaj pozamašan esejistički opus čine ogledi o svjetskoj i hrvatskoj kinematografiji, ali i autorova subjektivna svjedočanstva o dokumentarnom bilježenju zbilje ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zanemarena filmska vrsta

    Zoran Tadić, Ogledi o hrvatskom dokumentarcu, Hrvatski filmski savez; Zagreb, 2009.

    Piše: Tonči Valentić
    Dvjestotinjak stranica ove lako čitljive, a ipak studiozne knjige čine autorovi tekstovi pisani u proteklih trideset i pet godina, pri čemu se Tadićev stav u tom dugom vremenskom razdoblju nije mnogo promijenio. Premda ponajprije poznat i hvaljen kao redatelj dugometražnih igranih filmova, Tadić je u duši bio iskonski i iskreni dokumentarist, a njegovi su ogledi efektni tekstovi pisani iz pozicije upućenog filmofila i punokrvnog esejista, a ne autora koji nastupa iz tašte pozicije produktivnog i hvaljenog redatelja, stoga bi onaj tko se zanima za domaću dokumentarnu produkciju ovu knjigu svakako trebao uzeti u ruke ...pročitajte cijeli tekst...
  • Fundamentalno teorijski

    Hrvoje Turković, Retoričke regulacije, AGM; Zagreb, 2008.

    Piše: Tonči Valentić
    U svim primjerima Turkovića ponajprije zanima metakomunikacijska svrha stilskih figura, odnosno regulativnost filmske komunikacije, pri čemu se autor teorijski oslanja na široko shvaćen pojam komuniciranja koji ima primarno epistemičko značenje. Uvodeći zanimljivu podjelu na situacijske i transsituacijske komunikacije, Turković istodobno uvodi dva glavna tipa komunikacijskih prilika i različite tipove metafilmskih signala kao operabilne kategorije za razumijevanje filmskoga zapisa. Retoričke regulacije su sadržajno zaokružena, formom homogena i teorijski koncizna knjiga ...pročitajte cijeli tekst...
  • Uspjeli spoj semiotike i psihoanalize

    Srećko Horvat, Budućnost je ovdje. Svijet distopijskog filma, Hrvatski filmski savez, Zagreb, 2008.

    Piše: Tonči Valentić
    Teško je nabrojati sve filmove koje Srećko Horvat spominje u esejima i koji mu služe kao podloga za brojne političke i društvene komentare stvarnosti, kao neka vrsta kognitivnog instrumenta za promišljanje kapitalističke mobilizacije ideoloških mehanizama i tehnoloških resursa koji razaraju samu srž suvremenih koncepata intersubjektivnosti i identiteta. Semantička i psihoanalitička interpretacija distopijskog univerzuma provedena je na studiozan, koncizan i epistemološki nedvosmislen način, pa je ova zbirka eseja jedna od najboljih i najoriginalnijih filmskih knjiga koja se pojavila zadnjih godina na domaćem tržištu
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Poetike i politike

    Marijan Krivak, Film... Politika... Subverzija?, Hrvatski filmski savez; Zagreb, 2009.

    Piše: Tonči Valentić
    Temelj knjige je u njezinom dvojnom pristupu: autor polazi podjednako od pozicije filozofa i filmologa, društvenog kritičara i filmofila, pa je temeljno pitanje na kojem počiva djelo (kakav je danas odnos filma i politike?) potrebno sagledati kako u kontekstu teze da je fenomen iskonski političkog ostao "posve zanemaren u globalno-neoliberalnom svijetu današnjice" te da je danas politika utopijski ideal kojeg valja ponovno zadobiti "univerzalnom repolitizacijom", tako i u svjetlu filmološke interpretacije raznih autorskih poetika koje mogu imati snažan subverzivni potencijal. Prava je šteta da je ovo tek prva Krivakova filmska knjiga ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kolaž raznolikih eseja

    Dejan Durić, Filmska slagalica, Parnas, Rijeka, 2008.

    Piše: Tonči Valentić
    Durićevi su tekstovi lako prohodno, tečno i vrlo informativno filmsko štivo u kojem ovaj autor pokazuje solidno znanje novije i starije filmske produkcije, kao i osnovnih pojmova filmske teorije. Raspon tema doista je širok i pokazuje autorov interes za brojna područja, zanimajući se podjednako za film kao političko oružje, njegove povijesne aspekte, razne žanrovske analize te raznorodne autorske opuse. Filmska esejistika odnosno stil koji koristi Durić proniče u samu srž analiziranih filmova i autor vrlo vješto uspijeva na nekoliko stranica teksta kazati ono što je bitno za pojedino ostvarenje ili filmološku tematiku ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pregled kulturoloških pristupa filmu

    Saša Vojković, Filmski medij kao (trans)kulturalni spektakl: Hollywood, Europa, Azija, Hrvatski filmski savez, Zagreb, 2008.

    Piše: Tonči Valentić
    Najzanimljivijim se poglavljima doimaju lakanovske interpretacije u kojima se analiza zaustavlja na opreci imaginarno-realno kao okosnici dinamike gledanja, pokazujući na primjerima u kojoj mjeri takva dekonstrukcija pripovjednog identiteta govori o nestabilnosti postmoderne subjektivnosti u današnjem društvu. No, unatoč nekim zamjerkama, Filmski medij kao (trans)kulturalni spektakl Saše Vojković informativan je i metodološki zanimljiv pregled kulturoloških pristupa filmskoj umjetnosti, kao i konstruktivna primjena znanstvenih teorija na ostvarenja novije filmske produkcije ...pročitajte cijeli tekst...
  • Prilog utopijskoj subverziji

    Sanja Muzaferija, Od kiča do campa. Strategije subverzije, Meandarmedia, Zagreb, 2008.

    Piše: Marijan Krivak
    Knjiga Od kiča do campa. Strategije subverzije Sanje Muzaferije vrijedno je izdanje. Posebice u kontekstu hrvatske zbiljnosti, bremenite tradicionalizmom i pseudo-katoličkim moralizmom. Iako autoričina tvrdnja da »kada kič postane Weltanaschaung, tada postaje camp«, ima teorijsku težinu, već je teže to reći za onu sljedeću po kojoj je camp »spreman suptilno izmijeniti svijet«. Knjiga Od kiča do campa i pored malog obujma, kulturološki je velika za ovu sredinu. Pruža užitak u tekstu. No, pruža i puno više. Želi nas potaknuti da promislimo svijet oko sebe. Utopijski? Tim je veće intelektualno zadovoljstvo njezina čitatelja!
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Temeljit priručnik kakav je nedostajao

    Nenad Puhovski, Digitalni abecedarij, Hrvatski filmski savez, Zagreb, 2008.

    Digitalni abecedarij svojom opsežnošću i interdisciplinarnim karakterom svjedoči o sve većoj ulozi računalne tehnologije u filmskoj industriji. Međutim, čak i humanistički orijentirana publika u ovoj knjizi može pronaći ponešto za sebe: autor je, možda kao posvetu svojoj sociološkoj provenijenciji, naveo i objasnio niz pojmova kao što su peopleware, geeksploitation ili knowbie. Možda je prikladno izraziti se jednim od internetskih idioma: autor je pokazao da nije noob (neiskusan), knjiga je kewl (zanimljiva) s mnogo suptilnih lolzova (humora)
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Studiozna filmološka refleksija

    Ante Peterlić, Povijest filma, Hrvatski filmski savez, Zagreb, 2008.

    Piše: Tonči Valentić
    Ono u čemu ova knjiga predstavlja novost upravo je detaljnija analiza već postojećih argumenata, posložena u pregledne i jasno oblikovane cjeline u knjizi. Peterlićev je stil izlaganja (kako pisanog, tako i usmenog) uvijek bio iznimno atraktivan, precizan i sveobuhvatan, pa je s njegovim odlaskom domaća filmologija izgubila jednog od njenih najplodnijih i najstudioznijih autora. Stoga je velika šteta što autor svoju Povijest filma nije uspio dovršiti, jer bi u tom slučaju pred sobom imali doista vrijedno i kapitalno djelo kakvih ni na drugim, tzv. velikim jezicima zemalja s razvijenijom filmologijom, uistinu nema mnogo
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • I treći put uspješno

    Ivo Škrabalo: Hrvatska filmska povijest ukratko (1896-2006), V.B.Z, 2008, 304 str.

    Piše: Zlatko Vidačković
    U trećoj knjizi iz povijesti hrvatske kinematografije, Ivo Škrabalo nije samo stvorio (od svojih dviju prethodnih knjiga) sažetiji priručnik za studente ADU i sve koje zanima hrvatski film – nego i većim dijelom posve novu, vrlo zanimljivu i korisnu knjigu u kojoj je na svojstven autorski način obradio razdoblje kinematografije tijekom hrvatske neovisnosti, ali i napisao niz iznimnih mini-eseja o temama kakve su primjerice nezavisni filmovi, žene u hrvatskom filmu, filmovi za djecu ili filmski časopisi. Pritom nove filmove nije obradio samo kronološki, nego ih je osmišljeno grupirao, od ratnog do art filma, stvarajući nekoliko zaokruženih tematskih cjelina ...pročitajte cijeli tekst...